Tuesday 15 April 2014

My Girl - Bab 16

Bab 16
            Dari kejauhan Vince memerhatikan susuk tubuh yang sedang asyik mengemas didapur rumah.  Dipandang kiri dan kanan, tiada sesiapa disini.  Kebetulan Tok Puan Aini bersama Makti tidak ada dirumah.  Inilah kesempatan yang dia ada.  Dia perlu memanfaatkan keadaan ini sebelum terlambat.  Nyla harus disingkirkan sebelum rancanganya gagal.  Dia mahu gadis itu keluar dari rumah ini hari ini juga.  Rancangan yang diatur sejak semalam akan lebih sempurna jika dilaksanakan sekarang ini.  Itu yang difikirkan olehnya sejak tadi.

            Perlahan-lahan Vince mendekati Nyla tanpa disedari gadis itu. “Eh, encik Vince? Saya ingatkan siapa tadi.”terkejut Nyla saat melihat batang tubuh Vince dibelakangnya.  Dia ingatkan suaminya tadi.

            “Kenapa, terkejut? Kau ingat aku Tom, suami kesayangan kau.”sinis suara Vince menerpa ditelinganya.  Saat Vince cuba menghampiri Nyla, dia berundur kebelakang cuba tidak bersentuhan dengan lelaki itu.

            “Aaa..apa yang encik nak buat ni?”terketa-ketar suara Nyla mengajukan pertanyaan itu.

            “Aku nak kau!”tersirap darah Nyla.  Mana dia nak lari, dirinya sudah terperangkap.  Apabila Vince cuba memeluk dirinya, Nyla menunduk. 

            “Huh!, mana kau nak lari.”Vince kegeraman, hajatnya tidak kesampaian.  Berkejaranlah kedua-duanya, sehinggalah sampai saat Nyla keletihan.  Hendak lari sudah tidak berdaya.   Nak menjerit lagilah teruk, apatah lagi rumah Tok Wan kosong.  Kebetulan Mak Ti balik kampung, Tok Wan pergi surau ada kuliah agama manakala suaminya pula keluar bermain golf dengan Tan Sri Aiyuddin.

            “Kau jangan ingat boleh lari dari aku.  Semua orang tak ada dirumah.  Kalau kau menjerit sampai keluar anak tekak pun, belum tentu ada yang mendengarnya.  Hari ini kau memang ditakdirkan untuk aku. Hahahahaaaa…”gelak dan tawa Vince menyeramkan Nyla.  Tidak pernah dia mengalami situasi sebegitu.

            “Ya Allah, lindungilah hambamu ini.”doa Nyla dalam hati.  Belum sempat Nyla melangkah, tangannya diselar Vince.  Terus dipeluk tubuh gadis itu erat, lengan baju Nyla dikoyak rakus.  Demi terpandang bahu Nyla yang terdedah, nafsu Vince mula membuak.  Dia tidak akan melepaskan peluang ini, biar apa pun terjadi.  Nyla harus dimiliki.  Belum sempat Vince mahu mencium pipi Nyla, gadis itu menyiku perutnya.  Terduduk Vince dek penangan Nyla. 

            “Aduh!” Vince memegang perutnya.  Peluang buat Nyla untuk melepaskan diri.  Vince yang masih mengaduh kesakitan masih sempat menjerit. “Kau akan jadi milik aku.!!” 

            “Tidak! sampai mati pun saya tidak akan benarkan encik Vince sentuh tubuh ini.  Kalau pun encik mahu juga, hanya jasad tak bernyawa yang akan encik perolehi.”jerit Nyla dari jauh.  Mereka dipisahkan meja makan yang berada ditengah-tengah ruang dapur. 

            “Hoi perempuan, kau ingat kau boleh lari daripada aku.  Ini Vince lah…aku pasti akan dapat apa yang aku mahukan.”Vince cuba mengejar Nyla semula.  Kali ini mereka mengeliling meja makan. 

            “Encik.. tolonglah.  Lepaskan saya.  Saya janji akan turuti segala kemahuan encik kecuali ini.”pohon Nyla dalam nafas yang tercunggap-cunggap.  Vince terhenti seketika, bicara Nyla membuatkan dia terfikirkan sesuatu.  Namun akal fikirannya tetap mahukan Nyla membuatka dia mengejar semula gadis itu.  Tanpa Vince menduga, sebilah pisau sudah berada ditangan Nyla.  Rupa-rupanya, Nyla sempat mencapai pisau buah yang terletak ditepi meja makan.  Pisau itu diacukan kearah dirinya.

            “Jangan dekat! Saya tidak akan teragak-agak untuk mencederakan encik ataupun diri saya sendiri.”Nyla memberi amaran.  Pisau ditangan dihulus kea rah Vince.  Lelaki itu hanya tersenyum sinis.

            “Silakan, aku tak takut. Tapi kalau kau nak mati, bagus juga.  Sekurang-kurangnya rancangan aku pun selesai.  Kalau tidak sampai bila-bila adik aku tu asyik pertahankan kau aje.”sangkah Vince dengan hilaian tawa yang menakutkan Nyla.

            Nyla tersedar, terus dia beristigfar “Ya Allah, ampunkan aku.  Aku khilaf, sepatutnya aku tidak sepatutnya bertindak terburu-buru.  Membunuh diri adalah satu doa besar.”tutur Nyla dalam hati.  Pisau ditangan terlepas, peluang buat Vince.  Dengan pantas dia menarik semula Nyla kedalam dakapannya.

            “Kau memang bodoh.  Sama ada kau mati atau tidak, kau tetap tidak akan selamat dengan aku.”ujar Vince bangga.  Ny;a terkedu, airmata uyang merembes sedikit pun tidak terkesan buat lelaki itu.  Vince masih cuba mencium pipi Nyla walaupun wajahnya ditampar-tampar oleh gadis itu.

            “Eh, kau duduk diam-diam boleh tak.”marah Vince lagi.  Nyla masih lagi meronta-ronta.  Sikit pun tidak dia benarkan Vince menyentuh pipinya.  Satu tamparan hinggap dipipi mulus itu, Nyla terduduk memegang pipinya.

            “Kalau beginilah, baik aku cari pelacur.”rungut Vince lantas melepaskan pelukan.  Nyla yang masih teresak-esak ditinggalkan sendirian disitu.  Sebaik sahaja terdengar deruman kereta Vince keluar dari perkarangan rumah, Nyla terus berlari ke bilik tidurnya dan  menguncikan dirinya didalam.

            Lama Nyla berdiam diri sehingga satu saat dia terpaksa membuat keputusan.  Dibuka almari pakaian, lantas dimasukkan kedalam bagasi yang terletak disebelah almarinya.  Dicapai sehelai pakaian kepunyaan suaminya lalu dimasukkan bersama-sama pakaiannya.

            “Kalau ini yang ditakdirkan untukku, maka aku rela.  Mungkin selepas ini Vince tidak akan mengangguku lagi. Dan aku tidak lagi rasa terdesak dengan keadaan yang menghimpit.”rintihnya bersama esakkan halus.  Teringat kata-katanya kepada Vince tadi.

                        “Saya akan keluar dari rumah ini, jika itu yang encik Vince mahukan.”

            “Bagus, itu yang aku mahukan.  Selepas ini lebih mudah aku jalankan rancanganku nanti.”ujar Vince bersama senyuman jahat terukir dibibirnya.

            Apa maksud encik?”soal Nyala kebingungan.

            “Itu kau tak payah ambik tahu.  Yang penting aku nak kau keluar dari rumah ini.”tukas Vince lagi.

            “Baiklah, kalau itu yang encik Vince mahu.  Saya akan keluar dari sini.  Sekurang-kurangnya, saya dapat lepaskan diri saya dari gengaman encik.  Tapi bagaimana saya mahu ciptakan alasan untuk keluar dari keluarga ini?” soal Nyla seolah-olah gadis itu tidak rela meninggalkan adiknya.

            “Itu, tahulah aku ciptakan alasan buat kau.  Yang penting, aku nak kau keluar sekarang sebelum mereka berdua pulang.”tanpa rasa simparti, Vince menghalau Nyla keluar dari rumah itu.

            “Tapi encik?’Nyla masih serba-salah.  Janjinya dengan Tok Wan masih terpahat diminda.

            Tak ada tapi-tapi lagi.  Aku nak kau keluar sekarang.  Kalau tidak kau akan menyesal?”ugut Vince lagi.  Tangannya pantas menyelar pergelangan tangan Nyla.  Gadis itu mengaduh kesakitan.

            “Encik, lepaskan tangan saya.”pinta Nyla dalam esakkan halus.

            “Tidak, selagi kau tak mahu mengikut kata-kataku!”bentak Vince.

            “Kau nak aku rosakkan maruah kau?”sekali lagi Vince menggugut, kali ini tubuh Nyla dipeluk erat.  Gadis itu menggigil ketakutan.

            “Encik, tolonglah… jangan buat saya macam ini.”rayu Nyla lagi cuba menlonggarkan pelukan.

            “Okay, kalau itu yang kau mahu.  Aku akan lepaskan kau hari ini.  Dengan syarat kau tinggalkan rumah ini sekarang.  Dan jangan sesekali kau datang kemari lagi.  Aku nak adik aku menderita disebabkan kehilangan kau.”perintah Vince lantas melepaskan pelukannya. 

            Nyla berlari menuju ke kamarnya.  Tidak sanggup lagi berada disitu bersama lelaki itu.  Cukuplah dia rasa terhina hari ini, dia tak mahu pertaruhkan lagi maruahnya.  Lebih baik dia undur diri.  Itu sebaik-baiknya.

            Nyla sudah siap mengambil barang-barang keperluan peribadinya sebelum meninggalkan rumah ini.   Buat kali terakhir, dipandang sekitar bilik tidur yang pernah dikongsi bersama suaminya Thomas Aiden Anderson sebelum airmatanya merembes keluar laju.  Sempat juga dia mencapai bingkai gambar perkahwinan mereka lantas dimasukkan dalam bagasinya.  Nasib baik Aiman berada di asrama ketika ini, kalau tidak dimana dia dan adiknya itu hendak pergi. 

            “Maafkan Nyla bang.  Demi kebahagiaan dan juga keselamatan kita semua, Nyla terpaksa meninggalkan abang.  Terima kasih untuk semuanya, moga suatu hari nanti kita ditakdirkan untuk bertemu semula.”itu doanya dalam hati.

            “Ingat! Nyla girl abang.  Dan akan selalu jadi my girl abang untuk selama-lamanya.”itu kata-kata Tommy ketika mereka bersatu dulu.  Ucapan cinta dan sayang tidak putus-putus diungkapkan oleh suaminya ketika kali pertama mereka bersama.  Indah sungguh saat itu, serasa tidak mahu dilepaskan lagi.  Tapi kini semuanya tinggal kenangan, dia harus pergi demi kebahagiaanya mereka.

            “My girl?”

            “Yeah my girl. That’s why you cannot going anywhere without me. Abang akan pastikan selama-lamanya Nyla akan berada disisi abang.

           “Habis tu kalau dah ada anak nanti macam mana?”Tommy menguntum senyuman, jauh benar angan isterinya.  Mereka berdua baru sahaja bersatu, dah fikir pasal soal anak.

            “Kalau dah ada anak.  Sayang tetap girl abang.  Sebab….”

            “Sebab?”

            “Sebab abang tak boleh hidup tanpa girl abang.”satu kucupan hinggap dipipi kanan Nyla.  Pelukan dieratkan, seperti tidak mahu dilepaskan lagi.

            Nyla menangis, airmata yang menitis diseka dengna belakang tangan.  Langkah kakinya pincang, sedih dan pilu membuatkan dirinya terasa lemah.  Kenangan bersama suaminya berlegar-legar difikirannya lagi.  Saat terpandang wajah bengis Vince, hilang semua kenangan itu.  Yang tinggal hanyalah rasa bersalah dihati kerana terpaksa meninggalkan suaminya tanpa sebarang pesanan.


            “Nyla?”hanya itu yang keluar dari bibir Puan Sri Suzanne sebaik terlihat kelibat anak tirinya dimuka pintu rumahnya.

            “Mama..”terus dipeluk tubuh Puan Sri Suzanne.  Nasib baik tidak terlentang dengan tindakan drastik Nyla memeluk dirinya.

            “Kenapa ni sayang, gaduh dengan Aiden yea.”soal Puan Sri Suzanne, belakang badan Nyla diusap lembut.   Nyla mengeleng lemah, Puan Sri Suzanne lantas membawa Nyla masuk.  Mereka melabuh duduk disofa berdekatan.  Airmata Nyla tidak henti-henti mengalir.

            “Sayang…cuba bertenang.  Cerita kat mama apa dah berlaku?”esakan Nyla bertambah kuat.  Keperihatinan Puan Sri Suzanne meragut jiwanya yang sedia terluka.

            “Macam nilah, apa kata Nyla naik atas.  Berehat dulu, nanti kita bincang lagi.  Sekarang mama nak Nyla tenangkan fikiran.  Jom kita naik atas.”pujuk Puan Sri Suzanne.  Tahu anak tirinya dalam kesusahan.  Lebih baik dibiarkan gadis itu berehat seketika sebelum dia bertanyakan soalan.  Nyla hanya menuruti langkah Puan Sri Suzanne tanpa membantah.

            Sampai dibilik tetamu, Puan Sri Suzanne menyuruh Nyla berehat.  Ditinggalkan gadis itu sendirian dalam bilik.  Sempat dia menelefon suaminya kedatangan anak tirinya ke rumah mereka.

            “Bila dia sampai?”soal Tan Sri Aiyuddin.  Dijauhkan dirinya dari Tommy ketika isterinya menelefon.

           “Baru je bang.  Nampaknya dia dalam kesusahan.  Abang masih dengan Aiden ke?”Tan Sri Aiyuddin mengiakan pertanyaan itu.

            “Kalau macam tu, lebih baik abang balik cepat-cepat.  Saya tak nak Aiden tahu Nyla ada disini.”

            “Baiklah, sekarang juga abang balik.”talian diputuskan.

            “Siapa telefon uncle?”

            “Aunty, dia suruh uncle balik cepat.  Ada hal sikit kat rumah.

            “Kalau macam tu, uncle beransur dulu.  Aiden nak habiskan dulu lepas ni Aiden balik.”

            “Kalau macam tu uncle balik dulu.”pohon Tan Sri Aiyuddin.  Dalam fikiran ingin serega pulang ke rumah.  Apa dah jadi? Mengapa anaknya muncul dirumahnya sedangkan  dia dengan menantunya sedang bermain golf bersama-sama.

            “Mana Nyla?”muncul aje wajah Puan Sri Suzanne dimuka pintu, terus sahaja Tan Sri Aiyuddin menyapa.

            “Syhh…ada kat atas.  Su suruh dia berehat kat atas.  Kesian Su tengok dia, wajah dia muram aje sejak sampai kemari.”cerita Puan Sri Suzanne.   Tan Sri Aiyuddin mahu melangkah, namun ditahan isterinya.

            “Abang nak kemana?”

            “Naik atas.”

            “Buat apa?”

            “Nak tengok Nyla.”

          “Tak usah bang, biar budak tu berehat.  Nanti-nanti baru kita soal dia.  Buat masa ni biarkan dia bersendirian.”

            “Kalau Su dah cakap macam tu, abang okay aje.”

            “Abang nak minum?”

            “Boleh juga, buatkan abang nescafe.” Arah Tan Sri Aiyuddin.  Penat ketika bermain golf bersama Aiden tidak terasa sejak mendapat panggilan telefon dari isterinya.  Kedatangan Nyla ke rumahnya membuatkan fikirannya terganggu.

            “Apa yang berlaku?”tuturnya dalam hati.  Selepas beberapa ketika, Puan Sri Suzanne membawa sedulang minuman bersama sepiring kuih.

            “Jemput bang.”

            “Hmm..”sedang Tan Sri Aiyuddin menikmati secawan nescafe, tiba-tiba dia terdengar bunyi bising dari arah bilik yang diami Nyla.  Apa lagi, berkejarlah kedua-dua suami isteri itu.

           “Kenapa Nyla?’soal Puan Sri Suzanne saat pintu bilik Nyla dikuak.  Wajah sunggul Nyla dimeja solek terbias.  Terhinjut-hinjut bahu Nyla menahan esakkan.  Tan Sri Aiyuddin ingin menerpa ke arah anaknya, namun ditahan si isteri. 

            “Biar Su saja.”mengerti maksud isterinya, Tan Sri Aiyuddin meninggalkan mereka berdua didalam bilik.  Satu keluhan terlepas dari bibirnya, ingin marah tapi kepada siapa? Aiden? Benarkah lelaki itu telah mengaAmandayai anaknya.  Atau ada satu rahsia yang disimpan oleh anaknya sehingga dia terpaksa keluar dari rumah itu.  Semua itu pasti akan terjawab jika anaknya sudi menceritakan segala apa yang berlaku.

            Sebaik sahaja pintu bilik tertutup, Nyla terus memeluk Puan Sri Suzanna.  Dia terpaksa, soal malu ditolak ketepi.  Rasa hilang sedikit beban yang ditanggung walaupun ini baru pertama kali dia datang mengadu dengan ibu tirinya itu.  Puan Sri Suzanne tersenyum, rasa gembira bercampur senang bila Nyla sudi menerima dirinya.  Diusap-usap belakang tubuh Nyla berharap agak esakkan gadis itu reda.  Inilah kali pertama dia merasakan dirinya diperlukan oleh anak tirinya.

            “Nyla sayang, jangan macam ni.  Cuba cerita kat mama, apa yang dah berlaku.”soal Puan Sri Suzanne sambil memunjuk anak tirinya itu.  Nyla masih teresak didalam pelukan ibu tirinya itu, tiada tanda-tanda ingin reda.  DiAmandarkan Puan Sri Suzanne sehinggalah beberapa minit barulah Nyla melepaskan pelukan.  Airmata yang mengalir diseka dengan belakang tangan.  Wajah Puan Sri Suzanne yang tersenyum dipandang lama.  Manis..

            “Aunty?”

            “Panggil mama sayang.”

            “Maa..mama.”dipeluk Puan Sri Suzanne.  Sekali lagi senyuman terukir dibibir wanita itu.
            “Haa..macam tulah sayang. Cuba cerita kat mama, apa yang dah berlaku.”Nyla melepaskan pelukan.
        
           “Pasal Aiden ke?’serkap Puan Sri Suzanne.  Nyla menggeleng tidak.

            “Habis tu, kenapa Nyla menangis.”

            “Nyla..Nyla..”teragak-agak Nyla mahu menuturkan kata-kata.  Puan Sri Suzanne mengerti lantas mencelah.

            “Syhh…kalau Nyla rasa keberatan, tak mengapa.  Nanti-nanti Nyla boleh terangkan kat mama.”

            “Bukan ma, bukan.  Semua ini salah Nyla.  Abang tak salah, dia pun mangsa keadaaan macam Nyla juga.”akhirnya terluah juga apa yang hendak dikatakan oleh Nyla.

            “Salah Nyla? Apa yang Nyla dah buat?”pertanyaan Puan Sri Suzanne membuatkan Nyla kembali teresak.

            “Sayang, mama tak marah.  Mama cuma nak tahu apa yang berlaku sebenarnya.”pujuk Puan Sri Suzanne lagi.

            “Nyla terpaksa tinggalkan abang.  Demi kebahagiaan....”belum sempat Nyla menghabiskan ayatnya, dia berlari masuk ke bilik air.  Tekaknya terasa loya, dimuntahkan apa yang ada dari perutnya.  Puan Sri Suzanne bangkit menghampiri anak tirinya yang terbongkok disinki.  

            “Nyla okay?”soalnya cemas sambil mengurut belakang badan tubuh Nyla.  Gadis itu mengawang-gawangkan tangannya.  Selesai memuntahkan segala isi perutnya, Nyla berkumur.  Tubuhnya yang lemah dibantu Puan Sri Suzanne menapak ke katil.

            “Nyla rehat dulu, mama nak call doktor Suraya.  Mama risau tengok Nyla.”belum sempat Puan Sri Suzanne bangkit, Nyla menyelar lengannya.

            “Tak payahlah mama, Nyla okay aje.  Mungkin pagi tadi Nyla tak sempat sarapan sebab itu perut rasa tak selesa dan tekak mual aje.”

            “Jangan macam tu sayang.  Mama nak juga doktor Suraya datang kesini.  Mama nak dia periksa Nyla.  Biar dia kesini, mama risau tak tahu apa yang berlaku kat anak mama ni.”  keperihatinan Puan Sri Suzanne membuatkan hati Nyla tersentuh.  Ini baru kali pertama dia datang ke sini, tapi layanan Puan Sri Suzanne melebihi anaknya sendiri pula.  Rasa terharu menyelubungi hatinya.

            “Terima kasih mama.”ucap Nyla lemah.  Puan Sri Suzanne menguntum senyuman.

            “Tak usah berterima kasih.  Nyla anak mama, tentu mama risaukan kesihatan Nyla.  Sekarang Nyla rehat, mama nak call doktor Suraya.”Puan Sri Suzanne bangkit lantas meninggalkan Nyla didalam bilik.

            Sampai ditingkat bawah, Puan Sri Suzanne meminta suaminya menelefon doktor Suraya.  Tan Sri Aiyuddin tanpa banyak soal terus menelefon doktor peribadi keeluarga mereka itu.  Selang 15 minit, doktor Suraya muncul bersama briefcasenya.

            “Puan Sri tak sihat ke?”Puan Sri Suzanne menggeleng.

            “Bukan saya, tapi anak kesayangan saya.”tutur Puan Sri Suzanne bersama senyuman.  Dibawa doktor Suraya ke tingkat atas dimana Nyla berada.

            Sebaik sahaja pintu dibuka, Puan Sri Suzanne memperkenalkan anaknya kepada doktor Suraya.  “Inilah anak saya doktor.”

            Tanpa banyak soal, doktor Suraya memulakan prosedur.  Dia mengambil suhu dan juga tekanan darah Nyla.  Setelah beberapa minit memeriksa kesihatan Nyla, dia meminta gadis itu ke bilik air.

            “Nyla pergi tandas  dan buat ujian ini.”Nyla kehairanan, namun wajah itu disambut dengan wajah manis doktor Suraya.

            “Tak mengapa, ini sekadar ujian sampingan.  Untuk memastikan tekaan saya betul.”tanpa berlengah, Nyla masuk ke bilik air.  Sebaik keluar dari bilik air, diberikan kit ujian kehamilan kepada doktor Suraya.

            “Positif Puan Sri, tahAmandah! Puan Nyla bakal menjadi seorang ibu dan Puan Sri bakal menjadi nenek.”alangkah gembiranya Puan Sri Suzanne saat mendengar khabar gembira itu.  Tapi tidak Nyla, dia merasa sedih bila khabar gembira ini terpaksa dirahsiakan daripada suaminya.

            “Alhamdulillah, terima kasih doktor.”ucap Puan Sri Suzanne teruja. 

            “Boleh saya tahu dimana suami Puan Nyla.”pertanyaan doktor Suraya mengundang resah dihati Nyla.  Nasib baik Puan Sri Suzanne perasan, terus dia menjawab bagi pihak anaknya itu.

            “Oh, dia berada diluar negara, atas urusan kerja.  Minggu depan baru balik.”jawab Puan Sri Suzanne.

            “Kalau begitu tak mengapa.  Sekurang-kurangnya ada Puan Sri disini, bolehlah saya terangkan sedikit sebanyak tentang proses kehamilan Puan Nyla.”

            “Molek tu doktor.  Lagipun saya yang akan jaga dia mulai hari ini.”setelah diterangkan sedikit sebanyak tentang kehamilan dan juga penjagaan wanita dikala hamil.  Doktor Suraya meminta diri pulang ke kliniknya semula.

            “Nyla sakit apa?”terburu-buru Tan Sri Aiyuddin mendapatkan isterinya setelah pemergian doktor Suraya.  Puan Sri Suzanne tersenyum lebar, rasa cemas suaminya mengundang tawa kecil dibibirnya.

            “Tak ada apa yang perlu dibimbangkan.  Cuma tak lama lagi abang tuun pangkat laa..”seloroh Puan Sri Suzanne.

            “Abang turun pangkat? Apa yang Su merepek ni.”soal Tan Sri Aiyuddin, masih tidak faham dengan kata-kata isterinya itu.

            “Yelah turun pangkat.  Daripada Tan Sri kepada datuk.”tercengang-cengang Tan Sri Aiyuddin cuba memahami ayat yang dituturkan oleh isterinya.

            “Abang tak faham. Cuba Su terangkan.”tukas Tan Sri Aiyuddin.  Nak marah nanti merajuk pula isterinya pula.

            “Maksud Su, tak lama lagi kita berdua bakal jadi datuk dan nenek.  Nyla mengandung..”terkejut Tan Sri Aiyuddin dengan penjelasan daripada isterinya itu.  Terus dimemanjatkan doa dan bersyukur dengan kurAmandaan dari Allah S.W.T

            “Syukur Alhamdulillah…merasa juga abang jadi datuk.”

            “Saya pun sama, tak lama lagi jadi nenek.”sampuk si isteri pula. 

          
Dalam kegembiraan mereka berdua, ada mata sayu sedih merenung memerhatikan gelagat mereka.  Nyla sedih bila mengenangkan terpaksa berpisah dengan suaminya, lebih-lebih lagi dengan keadaan dirinya yang sudah berbadan dua.  Teringat sewaktu Tok Wan bertanyakan kepada suaminya tentang orang baru. 

            “Kenapa bang? Nyla tengok dari tadi masam aje muka.”Tommy merengus, nak marah tak boleh.  Salahnya juga.  Mana nak ada baby kalau dia dan isterinya baru sahaja menjalani kehidupan suami isteri dalam erti kata sebenar.

            “Tok Wan.”demi mendengar sepatah nama itu, tahulah Nyla apa mahunya Tok Wan.  Dia sendiri turut sama terkena tempiasnya beberapa hari lepas. 

            “Dah masuk 6 bulan kamu bernikah, tak akan tak ada apa-apa lagi.”soal Tok Wan ketika Nyla sedang mencuci pinggan mangkuk disinki.

            “Ada apa Tok Wan? Nyla tak faham.”soal Nyla lurus.  Tidak mengerti apa maksud pertanyaan dari Toh Puan Zaharah.

            “Maksud Tok Wan kamu, kamu dah berisi belum?”tersentak Nyla, hampir-hampir terlepas pinggan ditangan.

            “Err..err..belum lagi Tok Wan.  Belum ada rezeki lagi.”jawab Nyla bohong.  Mana nak ada baby, kalau baru beberapa kali kami melaluinya.  Dalam hati terfikir juga perjanjian bodoh abang Vince tu, kalau betul dia mengandung macam mana?

            “Yang sayang dok tersengih-sengih sorang-sorang ni kenapa? Dah berangan nak jadi mama?”terkejut dengan sergahan Tommy, Nyla melatah.

            “Oh baby!”     

            “Mana ada baby, tapi kalau sayang nak.  Apa kata sekarang kita naik atas, boleh proses baby cepat-cepat.”ambik kau, suaminya ni kalau dah start romantika.  Memang lemah lutut Nyla dibuatnya.   Perlahan-lahan Tommy menghampiri Nyla, tubuh itu dipeluk erat.

            “Abang rindukan sayang.”hanya itu yang mampu Tommy ungkapkan selebih itu Nyla sendiri turut tergoda dengannya.

            Berderai airmata Nyla mengenangkan saat itu.  Hancur luruh hatinya bila hajat Tok Wan kesampaian namun tidak sempurna jika dirinya tidak ada bersama-sama mereka.  “Maafkan Nyla Tok Wan”dikesat airmatanya sebelum berlalu menuju ke bilik tidur. 


~Bersambung~

3 comments:

  1. TQ sis update... Btw sedihnya part ni, smbng lagi ye ♥

    ReplyDelete
  2. Smbung lg plssss..best..
    bt la sebulan 2x update crite..hehe ✌

    ReplyDelete