Saturday 21 June 2014

My Girl - Bab 22

BAB 22

            “Dah habis berangan?”sapa satu suara mengejutkan Tommy dari lamunannya.

            “Oh! Amy, I ingatkan siapa tadi. Come, have a seat.”pelawa Tommy, cepat-cepat dia letakkan smeual bingkai gambar diatas mejanya.  Amyza mengerling sekilas, “tak habis-habis tengok gambar isteri yang entah mana menghilang.  Aku yang kat depan tak nampak.  Apa? Aku tak lawa ke?”omel Amy dalam hati.

            “So, what bring you here?”soal Tommy.

            “You”jawapan sepatah Amy mengundang rasa tidak senang dihati Tommy.  Dia tahu Amyza sudah lama menaruh hati padanya, sejak mereka bekerjasama dalam projek yang lepas.  Tapi dia tidak mempunyai sedikit pun perasaan terhadap wanita ini, hatinya masih teguh kepunyaan isterinya, Nyla.

            “I like your joke.  Tapi tak kelakar lah..”jawab Tommy seloroh.  Tidak mahu dikatakan kurang sopan melayan tetamu yang datang.

            “You think I’m joker? It’s not funny Tom.  I really likes you.  In fact I’m in love with you.”bersama kata-kata itu, tangan Amyza merayap mencari tangan Tommy.  Nasib baik lelaki itu sempat mengelak.

            “Amy, please.  This is my office.  Behave yourself.”

            “Tom, I betul-betul sukakan you.  Dah lama I menaruh hati dekat you. Can’t you see?”Tommy menggeleng-geleng kepalanya tanda tidak setuju.

            “I masih suami orang.”tutur Tommy lembut, cuba menyedarkan wanita ini yang dia milik orang lain.

            “Suami?”

            “Ya suami.”balas Tommy yakin.

            “Huh! suami yang telah lama ditinggalkan, itu sebenarnya Tom.  Dan tak salah kalau you nak cari penggantinya.”tukas Amyza lagi.  Dia tidak mahu mengalah, sudah lama dia pendamkan hasrat hatinya.  Dan kali ini dia tidak peduli, dia harus nyatakan isi hatinya pada lelaki ini.  Thomas Aiden Anderson, seorang usahawan muda yang berjaya telah lama mencuri hatinya.  Dia terpikat kepada peribadi dan sifat lemah dan lembut lelaki ini.  Tidak seperti abang lelaki itu,  Vincent Alan Anderson.  Seorang yang kasar dan juga kaki perempuan.

            Tommy mengeluh, sudah banyak kali dia terangkan kepada wanita ini.  Hatinya hanyalah milik isterinya, Aiyatul Nyla.  “Amy, I’m sorry. We are not meant for each other.  I do care about you as a friend, not more than that.  I love my wife so much until I coundn’t love anybody else except her.”Sekali lagi Amyza tewas.  Kata-kata Tommy melukakan hatinya.  Lelaki itu jujur menyatakan isi hatinya sehingga dirinya terpaksa menerimanya.

            “Tom, I tak akan mengalah.  I percaya, suatu hari nanti you akan jatuh cinta pada I. Dan pada masa itu you  akan rasa bertapa bertuahnya memiliki I disamping you.”selesai berbicara terus Amyza melangkah keluar dari bilik Tommy.  Sekali lagi Tommy terkedu, nafasnya bagaikan tersekat. “Apalah nasib aku ni, sampai bila aku nak jadi begini.  Nyla sudah 5 tahun menghilang tanpa berita.  Mungkin dia sudah pun melakar bahagia, tapi aku? Kenapa masih begini.  Ya Allah, berikanlah aku pertunjuk.”doa Tommy dalam diam. 

            Sementara itu diluar bilik Tommy, Amyza mengesat airmatanya.  Dia tewas lagi.  Sungguh dia merasa dirinya terlalu obsess dengan Tommy sehingga dia sanggup menebalkan mukanya meraih cinta lelaki itu.  Tetapi kasih Tommy terhadap insterinya tidak pernah goyah walaupun dia sering menggoda lelaki itu.  Dalam diam dia tekad mahu mencari dimana wanita itu.

            “Bob, tunggu aku tempat biasa.”telefon bimbit dimatikan sebaik habis bicara. “Kau tunggu Tom, tak semudah itu engkau dapat lepaskan diri dari aku.”
           
            “Mummy.”

            “Yes dear”

           “I miss daddy.  Bila boleh jumpa Daddy?”Nyla terkedu, pertanyaan anaknya membuatkan dirinya serba salah.  Baru 2 hari lepas dia pergi menjejaki lelaki itu, namun hampa. 

            “When the time come sayang akan bertemu dengan daddy.  Now, go to sleep. Baca selawat dan juga Al-Fatihah.  Mohon kepada Allah agar semuanya dipermudahkan.”Amanda mengangguk, mulutnya terkumat-kamit membaca apa yang dipelajarinya sejak berumur 2 tahun lagi. Walaupun menetap diluar negara, Nyla tidak pernah lupa asal usul mereka.  Setiap hari sebelum masuk tidur dia akan bacakan surah Al-Fatihah dan selawat k etas nabi sebelum menidurkan puterinya itu.

            Setelah Amanda terlelap, Nyla bangkit lantas menuju ke bilik air.  Dia mahu berwuduk serta menunaikan solat sunat.  Hampir setiap malam selepas Amanda tidur, dia akan melakukannya.  Dalam doanya sering mengharapkan kesejahteraan suaminya terpelihara serta berharap suatu hari nanti mereka bertiga akan kembali bersatu. 

            “Abang, maafkan Nyla.  Mungkin ini takdir yang telah ditetapkan olehNya.  Tapi Nyla tak pernah berputus harap, sebab Nyla percaya tak lama lagi kita bakal bersatu semula.  Dan masa itu, Nyla tak akan tinggalkan abang lagi.  Kita akan jadi sebuah keluarga yang bahagia dan dilimpahi rahmat oleh Allah S.W.T.”matanya belum lagi mengantuk membuatkan Nyla mencapai naskah Al-Quran ditepi meja katil.  Sayup-sayup alunan suara Nyla mengalun ayat-ayat suci Al-Quran memecah kesunyian malam.



            Sementara itu di Villa kepunyaan Toh Puan Aini juga kedengaran alunan suara lunak mengaji membelah kesunyian malam.  Itulah Tommy, lelaki yang dalam kesedihan setelah ditinggalkan si isteri tanpa khabar berita.  Setiap malam jika tiada temujanji dengan klien pasti Tommy menghabiskan masanya dengan mengaji didalam bilik yang dijadikan surau.  Dengan mengaji dia dapat menenangkan fikirannya.  Itulah terapinya sejak 5 tahun yang lalu.  Kadang-kadang Toh Puan Aini risau melihat keadaan dirinya, namun itulah ubatnya. 

~Bersambung~ 

6 comments:

  1. smbng lagi, hope amy xkacau rmah tngga Nyla...

    ReplyDelete
  2. Bila nak smbng sis? serius rindu

    ReplyDelete
  3. Huhu lamanye sepi..

    ReplyDelete
  4. Rindu ke? sori lah akk tengah kekeringan Idea. Insyallah, dlm minggu ni akk try upload k..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok akak, hrp akak dpt up entry yg ada prkembangan sikit ya sis, Good luck, hope idea dtg melimpah ya...

      Delete