Thursday 21 June 2012

CINTA LRT - Bab 6, 7 & 8


Bab 6

Good morning semua,”  kedengaran suara Encik Zakuan menyapa.

Semua pekerja dibahagian Kejuruteraan dan Rekaan Dalam serta merta berhenti dari melakukan kerja.  Masing-masing bersedia mendengar apa yang bakal dikatakan oleh Encik Zakuan.  Dibelakangnya pula kelihatan seorang anak muda yang segak dan tampan, yang bisa mencuri perhatian wanita dan gadis yang ada. 
 

OMG.. siapalah pakwe hensem ni”.  Fariha mencuit aku, lantas aku pandang ke wajah lelaki yang dimaksudkan.  Alangkah terkejutnya aku apabila melihat siapa gerangan lelaki yang dimaksudkan oleh Fariha. “Alamak, kenapa lelaki ni ada kat sini. Jangan-jangan inilah dia bos baru tu. Matilah aku.” 
 

Fareeza tidak tahu sejak dari tadi ada sepasang mata asyik merenungnya.   Fareez memandang wajah Fareeza, tidak percaya dengan apa yang dia lihat dihadapannya.


“Disini saya ingin memperkenalkan Encik Fareez Zafril, dia adalah Pengurus Bahagian Kejuruteraan dan Rekaan Dalam yang akan menggantikan tempat saya.  Oleh demikian, saya minta anda semua dapat bekerjasama dengannya.” Encik Zakuan perkenalkan Fareez pada semua pekerja.


Semua pekerja berbisik sesama sendiri, ada yang tersenyum-senyum dan ada juga yang menghulurkan salam dan mengucapkan selamat datang kepada Pengurus baru itu.  Fareez  cuba berlagak biasa walaupun dalam fikirannya bermacam-macam yang ingin dia luahkan. 
 

“Saya harap anda semua dapat membantu saya mempertingkatan lagi mutu kerja kita bersama-sama.  Jika ada salah dan silap, sila beri tunjuk ajar.”  Sungguh berkarisma dan yakin sekali Fareez menyampaikan kata-kata itu.
 

Fariha menyiku lenganku, dia memberi pandangan ala-ala tergoda gitu. “Eh, yang minah ni gedik sangat kenapa? Nanti si Faizul tu nak letak mana pula.”
 

“Kot ya pun,  janganlah nak gedik beb, nanti aku repot kat Faizul.” Aku jeling Fariha sekilas.  Fariha sudah buat muka tak puas hati.
 

Fareez bersalaman dengan semua rakan sekerja, sampai dihadapanku dia sekadar menunduk.  Aku membalas, lagak tidak mengenali dirinya.  Fariha masih tersenyum-senyum, apa yang yang mengelikan hatinya pun aku tak tahu. Selesai sudah sesi perkenalan, masing-masing sudah mula beransur pergi meninggalkan aku, Fariha, Encik Zakuan serta lelaki ini.  Encik Zakuan memperkenalkan Fariha sebagai setiausaha merangkap pembantu peribadinya, dan aku pula lain.
 

“Kalau Encik Fareez nak tahu, Cik Fareeza Afrina ni seorang pembantu yang efficient dan cekap, dan saya pasti dia dapat membantu awak kelak. Tak betul Cik Fareeza?” Soal Encik Zakuan sambil tersenyum-senyum. 


Encik Zakuan ni banyak pula memuji-muji tentang diriku dihadapan lelaki ini. “Adush, kenapalah Encik Zakuan ni. “


“Fareez, mari saya tunjukan bilik awak.” 


“Fuh,” akhirnya mereka berdua beredar meninggalkan aku dengan Fariha.  Aku kelegaan, dari tadi aku rasa tidak senang dengan renungan dan pandangan mata Fareez yang begitu tajam memandang kepadaku.  Fariha masih lagi mencuit-cuit lenganku, dia ni dah terlebih gedik pulak hari ini,  susah betul.

 
Dari jauh aku lihat Encik Zakuan keluar dari bilik yang menempatkan Fareez.   Tiba-tiba telefon dimejaku berbunyi.


“Cik Fareeza, sila masuk bilik saya sekarang.”  Alamak, dah start dah. Ni yang aku tak gemar betul bila dengar arahan darinya.  Aku mengambil buku nota dan pen bersedia untuk megetuk pintunya.

“Masuk”

Perlahan-lahan aku buka pintu, kelihatan Fareez sedang kusyuk memandang laptop dihadapannya.

“Encik Fareez panggil saya”

Fareez memandang kearahku.  Lelaki ini menghadiahkan senyuman yang manis sekali.  Alamak, dah mai pulak gatal dia ni.  Dah lah kes hari tu tak settle lagi, ni nak tambah lagi. Aku mula cuak, mata Fareez masih lagi merenungku,  serba salah aku dibuatnya.
 

“Encik Fareez panggil saya kenapa?” Aku mula bersuara tegas, malas nak berlama-lama disini.

“Saja, nak tengok muka awak.”

“Apa? Encik Fareez ni dah gila ke?”

“Memang pun saya dah gila, dan sebab awaklah saya jadi macam ni.”

“Apasal pulak saya, kalau boleh saya tak mahu pun kerja dengan encik.”

“kenapa awak tak suka kita kerja dibahagian yang sama.”

“Siapa kata saya tak suka, encik kan bos baru saya. So, terpaksalah saya terima.”

“Sayang, apa kata awak duduk dulu.”  Fareez cuba berlembut.  Aku pula rasa nak muntah bila dipanggil sebegitu.

“Encik Fareez jangan nak kurang ajar, saya tak suka.”

“Siapa yang kurang ajar? Awak atau saya? Sudahlah awak malukan saya tempohari sekarang awak nak lawan saya pula.”

“Salah Encik juga, siapa suruh pandai-pandai peluk saya dikhalayak ramai. Malu tau!” Aku sudah mula cengeng.  Fareez kalut, tidak tahu apa yang harus dia lakukan.

“Saya nak minta maaf, pasal kes hari itu saya memang tak sengaja. Saya harap awak dapat maafkan saya. “

“Sudahlah Encik, saya keluar dulu.” Aku terus berlari keluar tanpa menoleh kebelakang lagi. Nasib baik ketika ini sudah masuk waktu makan tengah hari. Jadi tidak ada orang yang lihat apa yang terjadi. Tanpa aku sedari, ada mata yang sedang  memandang kearahku. 


“Why she’s crying?” soal Jamie Leong yang masih setia berdiri disebalik pintu memerhatikan wajahku.  Perlahan-lahan Jamie Leong menghampiriku.


Are you okay Feeza?” Jamie Leong sudah mengambil tempat dihadapan mejaku.  Tersentak, tidak percaya ada insan yang sedang memerhatikanku rupanya.  Aku panggung kepala ingin melihat siapakah gerangan empunya suara.

“Jamie Leong? Apa you buat kat sini.” Cepat-cepat aku sapu airmata yang berjuraian, tidak mahu Jamie Leong melihat aku menangis.

“I datang nak ajak you lunch sama. But I think you need to be alone right?” Jamie Leong ingin beredar.  

“It’s okay, come let’s go together. Afterall Fariha is not around today. Let move before time’s up.”  teriakku memanggilnya semula.

Kami beriringan keluar bersama menuju ke cafe yang berdekatan.  Tidak banyak yang aku bualkan, Jamie Leong juga seperti mengerti akan keadaanku.  Ruang café dipenuhi orang ramai yang ingin menjamu selera, aku nampak ruang kosong disebelah kanan. Lantas aku mengamit Jamie Leong mengekoriku.  Sambil makan kami berbual-bual kosong,  sekali sekala gelak ketawa menghiasi sesi makan tengha hari itu.  Aku akui Jamie Leong memang kelakar orangnya,  terhibur juga aku. 

“Betul Fareeza, budak lelaki itu malu bila kena tampar dengan makcik tu.  I bantai gelak sampai semua orang tengok I. “

“You ni memang kelakarlah Jamie Leong, I tak pernah jumpa orang yang gaya ala ala sengal macam you ni.”

“Sengal tu apa?” Aku terus gelak, tak sangka memang Jamie Leong ni memang sengal. Tanpa aku sedari Jamie Leong sebenarnya gembira sangat kerana dapat bersama-samaku hari ini.  Terpancar seri diwajahnya, bak kata orang dapat durian runtuh.  Itulah yang dapat aku gambarkan perasaan Jamie Leong sekarang ini.

Makan tengah hari bersama Jamie Leong sedikit sebanyak membantu aku melupakan kejadian yang berlaku pagi tadi.  Jamie Leong pandai mencetuskan suasana tenang dan gembira.  Aku bersyukur dapat bertemu dengan rakan sekerja seperti Jamie Leong.

Okay Fareeza, I need to do continue my work. Today got to do some closing for accounts. Thank you for you sweet time.”

“Apa pulak sweet time, I also nak thanks to you coz make my day happy.”

“Errr..Fareeza, what time you go home?”

“Today around 5.30pm, why?”

“Can I join you, we go back together.”

“You not driving meh?” soalku kepadanya. Aku tahu lelaki ini selalu drive ke pejabat.

“Today no, my car still in the workshop. Can I?” Jamie Leong masih lagi bertanya.  Harap-harap aku menerima ajakannya lagi.  Aku tidak kisah sebenarnya, malah amat berbesar hati kerana hari ini aku balik sendirian kerana Fariha sudah awal-awal lagi kata ada dating dengan tunang tersayang. 


“Why not? Meet me at lobby okay. Bye..” aku melambai kearah Jamie Leong sebelum dia menghilang dibalik pintu yang memisahkan department kami berdua.


“Yes, akhirnya dapat juga aku balik denganya. I akan cuba memikat you Fareeza, coz I really fall in love with you.”  Jamie Leong tersenyum sambil melangkah menuju kearah departmentnya.  Hatinya benar-benar berbunga riang kerana Fareeza sudi makan tengah hari bersamanya. Jamie Leong tidak sabar-sabar menunggu waktu petang, kerana hari ini dia akan pulang bersama Fareeza.  Dia akan cuba mendekati Fareeza, gadis yang dia minati dalam diam. 

Fareez menutup pintu perlahan-lahan, dari tadi dia asyik mengintai apa yang berlaku dihadapannya.  “Ada budak cina cuba hendak mengorat Fareeza. Ini tak boleh jadi ni, aku kena cegah sebelum terjadi apa-apa. Aku tak kan lepaskan Fareeza begitu saja ke tangan orang lain.  Fareeza milikku, akan aku pastikannya.”  Hatinya panas sakit dan panas ketika melihat adegan itu tadi. 

Walapun Jamie Leong dan Fareeza hanya keluar lunch bersama, hatinya diburu cemburu. “Kenapa ye?” Fareeza menggaru kepalanya yang tidak gatal, masih tercari-cari apakah ini yang dinamakan ‘cinta’.

Petang itu adalah kali pertama aku pulang bersama Jamie Leong, walaupun agak kekok kerana biasanya dia pulang bersama Fariha.  Rasa janggal dan kekok dapat diatasi apabila Jamie Leong banyak bercerita, rasa terhibur pula. Sampai rumah aku terus mendaki anak tangga menuju kebilik, laungan mama tidak aku hiraukan. Dek kepenatan melayan karenah Fareez satu hari ini membuatkan otakku macam nak pecah. Kadang-kadang aku tak tahu apa yang dia mahukan dariku. 

Pintu bilik diketuk, muncul wajah mama. “Sayang dah balik? Tak nak turun makan.” Soal mama kepadaku. Aku mengariskan senyum manis menyambut pertanyaaan mama.

“Kejap lagi Feeza turun, nak mandi dan solat Asar dan Magrib sekali.”

Mama menangguk dan terus menutup pintu kamarku.  Aku pula bangun dan terus masuk bilik air untuk membersihkan diri.  Usai solat aku turun makan malam bersama mama. 

“Papa mana mama? tak balik lagi ke.”  Mama hanya mengeleng kepala menjawab pertanyaaanku. 

Aku sedar sejak beberapa bulan ini, papa jarang pulang awal.  Kadang-kadang sampai tengah malam. Aku juga hairan, tapi memandangkan mama pun tidak merungut. Aku diamkan saja, tapi bila melihat wajah keruh mama. Hatiku risau, adakah papa sudah mula dengan perangai lamanya.  Ingin aku bertanya, tapi aku takut melukakan hati mama pula. Akhirnya aku memilih untuk berdiam diri sambil menikmati makan malam.

Dikamar aku baring sambil melayari internet.  Akuan Facebook yang sudah lama tidak aku buka, terus tangan klik ke icon itu.  Terdapat banyak update dari rakan sekolah dan juga rakan sekerja.  Mataku tertancap kearah komen dari Jamie Leong,  dalam komennya dia menyatakan yang dia sudah jatuh cinta. Dengan siapa, tidak pula dia tulis. “Jamie Leong ni, macam-macam pula, tapi dengan siapa ya?”

Tiba-tiba tertingkap kecil ruang chat berkelip, Mr Sonata menyapaku.

+ Slmt mlm Ms Sakura

+Slmt mlm Mr Sonata

+Tgh bt apa?

+tgh memancing…

+byk dpt ikan

+ adalah jgk

+lama kita x chat

+Sori bz..

+Bz lah sgt, sampai lupakan kita

+Aik? Merajuk ke? sori x pandai pujuk

+x suruh awak pujuk pun, heheeee J

+????

+awk, nk jpa leh?

+sori, x suke jpa org x dikenali

+apa plak, dh lebih 6bln kita chatting

+masih x cukup utk sy kenali awk

+tu pasal sy nk jpa, leh x?

+no..no..no.. sori

+jual mahal, nnt x laku baru tau.. J

+awk, need u borrow ur ears?

+utk awk, saya rela.. split out

+sy tgh begang dgn boss baru

+ ?? plak, dia kacau awk ke?

+Sy x tahu nk ckp mcm mana, tp sy begang sgt..sgt..

+no worry, just buat aje kerja awak.

+masalahnyer, semua kerja yg sy bt serba x kena

+dia syok kat awk kot?

+x hingin sy kat mamat sengal tu :-P

+x baik ckp mcm 2, mana tahu nnt awk jatuh cinta kat dia. Baru tau…

+kalu dlm dunia hanya ada dia saja lelaki, sy rela x kahwin sampai bila-2

+r u sure, nnt kempunan tau

+xde maknanyer, okaylah awk sy ni dh byk melalut plak

+no dear, sy x kisah

+dear?? Please…don’t call me like that

+knp? X suka

+entah? Rasa lain mcm pula. Boss sy pun kadang-2 call sym cm tu

Tangan Fareez kaku, luahan Ms Sakura macam kejadian yang berlaku dipejabat.   Jangan-jangan Ms Sakura ni Fareeza kot. Mungkinkah? relaks Fareez, mungkin secara kebetulan aje.  Continue chat, don’t let Ms Sakura tahu siapa ko sebenarnya.

+ awk? Knp senyap aje ni

+sori, sy tgh on the phone. Kat mana kita td

+sy ckp psl bos baru kat opis sy.

+oh oic. xper, take it I slowly ya. X baik asyik marah-2 nnt cepat tua

+kesitu plak dia, sy x marah cuma geram aje

+samalah 2

+dahlah malas nk ckp dgn awk, nak tido. Gud night

+gud night dear, dream of me

+jgn nk berangan L


Sekali lagi Fareeza terus ‘log out’ tanpa menunggu balasan dari Mr Sonata. Agak-agaknya siapalah mamat ni, tapi aku suka sebab dia banyak mendengar serta memberikan nasihat kepadaku.   Laptop aku tutup dan letakkan dimeja study, bersedia untuk tidur dengan bertemankan mimpi indah.

 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bab 7

Pagi ini aku seperti biasa datang ofis menaiki LRT.  Keadaan dalam LRT tidak begitu sesak, mungkin sebab hari jumaat barangkali.  “Teduhan Kasih” novel yang baru aku beli semalam berada ditangan, aku baca dengan tekun.  Aku ini seorang yang kuat berangan, sebab itu setiap kali aku baca novel, aku cukup menghayati watak-watak didalamnya.  Mungkinkah masih ada lagi lelaki seperti watak Ehsan ini.  Lelaki yang selalu aku dambakan dalam mimpiku.  Ah, berangan lagi aku ni.  

Fareez masih setia berdiri selang 3 orang mengadap Fareeza yang tekun membaca novel ditangan.  Gerak dan tingkah laku Fareeza mencuit hatinya, kadang-kala Fareeza tersenyum sendirian dan juga ketawa kecil meletus dibibir manis gadis itu. Fareeza tidak sedar dia diperhatikan dari jauh, masih kusyuk mengadap buku dihadapan.  Fareez menggeleng kepalanya, tidak sedar wanita disebelahnya turut melihat kelakuannya.  Fareez mengariskan senyum, sekadar sekilas. Tidak mahu wanita disebelahnya berfikir yang bukan-bukan tentang dirinya. 

Sampai destinasi, terus Fareeza menutup bukunya serta menyimpanya didalam tas tangannya.  Tanpa menyedari Fareez sudah berada disebelahnya, dia terus melulu keluar.

Awak, tunggu dulu.

Aku menghentikan langkah kakiku, menoleh kebelakang melihat siapa yang memanggil.  Alangkah terkejutnya dia melihat Fareez sedang tersenyum menghampirinya.  Alamak, matilah aku. Macam mana dia boleh ada kat sini. Kacau betul lar.

Encik Fareez, tak bawa kereta hari? Aku menyapanya sekaligus cuba untuk menutup rasa gugup didada.  Fareez masih tidak bersuara, hanya menggelengkan kepalanya.

Jom, kita jalan bersaing. Lagipun kita menuju arah yang sama.

Aku hanya mengganguk tanpa bersuara.  Kami berjalan tanpa sepatah kata keluar dari mulut masing-masing sehingga sampai dihadapan bangunan yang menempatkan pejabat dimana kami berdua bekerja.

Datang berdua nampak? Fariha menyapaku ketika melihat kelibatku melintasi dihadapan mejanya.  Aku tayang muka, tidak mahu menjawab soalan tadi.  

Aku pun tak hingin nak berjalan berdua dengan mamat tuh, tapi dah kami naik tren yang sama. Pastu time yang sama pulak tu, buang karan betul pagi-pagi dah kena jalan dengan dia. Bebelku tanpa aku sedari Fareez melintasi mejaku.  Terus aku tunduk apabila mata kami bertentangan. 

Cik Fareeza, lepas sembang tolong masuk ruangan saya sekejap. Selepas memberi arahan Fareeza lantas meninggalkan aku dan Fariha. 

Alamak Fariha, dia dengar kenapa yang aku cakapkan tadi. Matilah aku macam ni. Fariha hanya mengangkat bahu lantas meninggalkan aku.  Aku terus memandang tepat pintu bilik Fareez, rasanya nak juga aku lari sejauh-jauh mungkin agar tidak perlu berhadapan dengan lelaki itu.

 Pintu bilik Fareez aku ketuk, terdengar dia memberi arahan masuk.

Encik Fareez cari saya? Ujarku sambil memandang wajahnya. Fareez pura-pura pandang skrin laptopnya, tidak mahu Fareeza melihat wajahnya yang masih tersenyum-senyum.

Duduk, saya ada benda nak cakap dengan awak. 

Aku duduk, tidak mahu mengingkari arahannya.  Pura-pura membelek-belek tanganku, dalam hati menahan debaranyang melanda.

Bukan main ya awak Cik Fareeza, siap kutuk-kutuk saya. Serentak aku pandang wajah nya, Aik mamat nih memang sengaja nak cari nahas nih.

Saya cakap apa, biasa sembang kosong pagi-pagi yang indah.

Sembang ke mengutuk saya ya?

Ya ke? Encik, terasa ke. Kalau macam tu saya minta maaf ye.

Okay, maaf diterima dengan satu syarat.

Syarat, Apa?

Saya nak awak balik dengan saya hari ini. Ah sudah, mamat nih memang sah-sah nak kenakan aku nampaknya

 Tengok? Kalau tak ada apa-apa saya keluar dulu. Aku terus melangkah keluar dari biliknya dengan perasaan sebal. Kenapa lelaki ini suka menyakat aku, apa salahku?

Fareez melebarkan senyumannya, suka benar dia menyakat gadis itu.  Lagipun inilah peluang dia untuk mendekati gadis indamannya ini.  Akan aku tawan hatimu sayang.

Sejak keluar dari bilik Fareez, Fareeza meneruskan kerja yang tergendala. Asyik dengan kerja, sedar-sedar jam sudah menunjukkan jam 5.30 petang.  Rakan sekerja beransur-ansur pulang. Tinggal aku dan Fariha di meja masing-masing, Fariha memberitahu dia ada temujanji dengan tunangnya.    Aku pandang bilik Fareez, tiada tanda-tanda dia ada didalam. Barangkali masih belum habis mesyuarat, inilah masanya aku beredar dahulu sebelum terserempak dengannya.  Namun aku silap, bila sampai lobi kelihatan kelibat Fareez, bukan ke mamat ni tadi tengah meeting. Bila masa dia turun bawah. Kacau betul lah.  Fariha sudah mula melambaiku, nampaknya aku sudah tidak ada pilihan lain, terpaksa pulang dengan lelaki ini. 

Saat aku pusing kebelakang, kelihatan kelibat Jamie. Aku gembira, terus aku mengamitnya agar menghampiriku.  Tanpa aku sedari, rupa-rupanya Fareez masih setia berdiri disebelahku.  Aku cuba berlagak seperti biasa.

Hai Jamie, mana kereta you.

Still at workshop, you do mind I follow you.

No..not at all, shall we? Terus aku jalan beriringan dengan Jamie tanpa pedulikan renung tajam dari Fareez.  Tahap kesabaran Fareez mendidih, anehnya dia tidak tahu kenapa. Alahai hatiku, janganlah kau buat hal.  Fareez cuba untuk berlagak tenang, lalu dia hanya mengekori Fareeza dan Jamie dibelakang.  Sesekali kedengaran gelak ketawa dari mereka berdua, betul-betul menyakitkan hatinya.  Apa yang mereka berdua bualkan, Fareez kurang pasti. Tapi bila dia melihat cara percakapan dan juga perhatian yang Jamie berikan kepada Fareeza mengundang ketidak puashati dalam dirinya. Cepat-cepat dia berjalan beriringan mereka. 

Fareeza cuak, hairan melihat tingkah laku Fareez sejak mereka keluar dari office.  Apa kena dengan mamat nih, muncung aje. Susah betul nak teka apa yang ada dalam fikiran lelaki ini. Suka sangat buat otak aku berfikir tentang karenah dia. Baik aku diamkan saja, Jamie ni pula macam dah terlebihlah plak.

Sampai stesen LRT aku sudah mula mengorak langkah meninggalkan mereka berdua, malas nak tanya arah tujuan mereka kerana aku fikir tidak perlu untuk aku bertanya. Lebih baik aku putuskan saja kemana arah yang hendak aku tujui.  Tren yang tertera ‘Sri Petaling’ menghampiri stesen, aku cepat-cepat boloskan diri.  Tanpa aku sedari Jamie mengekoriku dari belakang. Agak terkejut dengan kehadirannya, kerana aku tahu dia sepatutnya menaiki tren yang menuju kearah ‘Ampang’.

Jamie, you suppose to take train to Ampang. This train heading to Sri Petaling. ujarku kepadanya. Jamie pamerkan senyuman, aku pula yang kehairanan.

It’s okay, I temankan you sampai stesen Chan Sow Lin. After I take another train heading to my house.

Oh I see, whatever.

Kami masih sambung berbual-bual kosong tanpa aku sedari Fareez masih setia memandang kearah kami berdua.  Aku tahu Fareez pasti mengambil tren yang sama denganku kerana dia tinggal di Bukit Jalil.  Cuma aku agak kekok hendak berbual dengannya, mungkin sebab tarafnya sebagai bos ditempat aku bekerja membuatkan aku bataskan pergaulanku.  Tidak seperti Jamie, dia sudah aku anggap rakan sekerja dan juga sahabat. 

Tren meluncur laju dan akhirnya tiba distesen Chan Sow Lin, aku lihat Jamie seperti berat hendak melangkah keluar, namun aku sengaja menolaknya agar dia tidak perlu berada didalam tren ini.  Lambaian Jamie lemah, seperti sukar untuk melepaskan aku pergi. Aku membalas lambaiannya sebelum tren bergerak meluncur pergi meninggalkannya. 

No worry Jamie, you still have time to spend with her. Bisik hati kecil Jamie.

Akhirnya destinasiku sampai juga, aku terus keluar tanpa menoleh kebelakang, namun aku sedar Fareez masih memandangku.   Biarlah, lagipun aku tidak suka bersamanya, aku lebih suka menjauhkan diri darinya.  Aku mahu membataskan diri ini agar tidak terlalu rapat denganya. Dia adalah bos dipejabatku, dan aku tidak mahu timbul sebarang gossip yang kurang menyenangkan dibelakang hari.

Fareeza, saya tidak akan mengalah. Hanya awak yang bertakhta dihati saya. Dan saya akan pastikan suatu hari nanti awak akan menjadi milik saya selamanya. Fareez melafazkan tekad didalam hatinya untuk memiliki gadis itu.  Tren meluncur laju meninggalkan kisah sedih Fareez yang sangat memilukan hatinya. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sampai dirumah Fareez membersihkan diri dan menunaikan solat Asar, sambil menunggu masuk waktu magrib dia mengadap laptop yang sedia diatas mejanya.  Facebook dibuka, mata tercari-cari ikon Ms Sakura. Tak ada pula, mungkin sibuk kot. Bisik hati kecilnya, namun tidak sampai 5 minit ikon Ms Sakura berkelip menandakan dia ditalian.  Hatinya berbunga riang, akhirnya dia muncul juga, cepat-cepat Fareez menaip…


+Salam, sudah solat
+ABC
+Apa tu?
+Allah Bagi Cuti
+OIC.. bestkan jd org pompuan, siap Allah bg cuti lagi
+Nak jd mcm sy? Tukar jantina
+Xnak lah, nnt Nabi x mengaku umat
+Tahu pun, dah makan?
+lum lg, tggu magrib pastu nak kuar
+OIC…
+Jom kuar, sy belanja
+Xnaklah, x kenal sape awak. Nnt awk bawa lari sy
+hahaha.. kelakar awk ni
+betul apa?
+Awk sy nak cite skit
+cer cite..cer cite
+ sy dh jatuh hati kat seseorang
+so?
+dia x tahu sy syok kat dia
+Bgtau ajelah, kan senang
+susah sbb dia ni jenis keras kepala orgnya
+x dpt nak tolong
+xpe, awk dengar aje luahan hati sy pon ok
+sy doakan awk berjaya menambat hati dia
+insyaallah, doakan sy ye
+Amin
+Awk, need to go. Dh masuk waktu magrib
+okay…

Lega hati Fareez dapat meluahkan rasanya, walaupun tidak pernah bertemu atau bercakap dengan Ms Sakura. Dia amat menyenangi sifat dan keperihatinan rakan mayanya ini.  Pernah suatu hari dia mengajak Ms Sakura untuk bertemu, tetapi gadis itu tidak mahu. Katanya kita sekadar bertemu dan berchatting dikomputer sahaja, tidak boleh lebih dari itu.  Kadang-kadang Fareez merasakan Ms Sonata seorang gadis yang unik dan memahaminya sebagai seorang sahabat. 

Malam itu Fareez merayau sekitar Bandaraya Kuala Lumpur, melihat panorama serta mencuci mata.  Lepas menjamu selera dia pulang ke rumah, bersihkan diri dan menunaikan solat isyak sebelum membaringkan tubuhnya diatas tilam empuk.  Cuba memejamkan matanya, namun bayangan wajah Fareeza muncul.

Sampai bila aku harus begini, memendam perasaanku terhadapnya.  Haruskah aku berterus terang pada gadis itu akan isi hatiku ini.  Mungkinkah rasa cinta ini akan terbalas? Bisik hati kecilnya, perlahan-lahan Fareez memejamkan matanya hingga terlena.

Lain pula Fareeza, dia masih lagi menatap laptopnya, selepas berchatting dengan Mr Sonata dia terus membaca komen-komen di facebooknya.  Rata-rata rakan sekolahnya menulis tentang hal-hal percintaan, komen gambar-gambar ketika mereka pergi bercuti dan ada juga bercerita tentang kebahagian setelah berumahtangga.  Seronok melihat rakan yang bahagia dengan kehidupan masing-masing, tapi aku pula masih lagi tercari-cari.  Setelah dikianati oleh Ridhuan 10 tahun yang lalu,  aku telah menutup pintu hati ini.  Tidak mahu bercinta lagi, terlalu pedih aku rasakan setelah ditinggalkan oleh orang yang amat aku sayangi.  Ah, mengapa harus aku kenangkan lagi, sudah lama perkara ini terjadi. Lebih baik aku fikiran masa hadapan, mungkin suatu hari nanti aku akan bertemu lelaki yang lebih baik darinya.  Laptop aku tutup, malas hendak berlama-lama melihat skrin. Mata sudah kuyu, aku berlalu menuju bilik air mengosok gigi dan mencuci muka rutin harian sebelum masuk tidur.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Bab 8

Sudah sebulan Jamie menjadi penunggu setiaku distesen LRT, baik pagi mahupun waktu pulang. Setianya dia menungguku tanpa aku sedari niatnya.  Aku gembira ditemaninya kerana sejak akhir-akhir ini Fariha diambil oleh tunangnya. Maka setiap hati aku pulang sendirian jika Jamie tidak bersama. 

Suatu hari, aku terlupa memaklumkan Jamie yang aku pulang bersama Fareez.  Jamie menghantar sms menayakan keberadaanku. 

+Were r U?
+on d way back
+Jahatnya… tinggalkan I
+ops, I terlupa. Next time okay.
+is ok, I undersand


Sms dari siapa?soal Fareez

Jamie, I lupa nak inform dia yang kita terus balik selepas meeting dengan klien.

Fareez mempamerkan wajah bosan, dalam hati dia marah kerana Jamie mendapat layan baik dariku sedangkan aku hanya melayannya ala kadar.

Selalu ke awak balik dengan dia?

Selalu juga, kadang-kadang dia tunggu saya kat stesen waktu pagi.

Bukan ke selalunya dia drive pergi kerja.

Entah, dia cakap suka naik LRT dari drive. Lagipun stesen LRT dekat dengan rumah dia.

Are you sure? Entah-entah dia sengaja kot.

Sengaja apa?

 Nak tackle awak

Malas aku hendak berbalas dengan Fareez, sakit hati pun ada juga.  Aku dan Jamie hanya sekadar rakan sekerja, tidak lebih dari itu.  Lagipun aku suka dengan Jamie gemar bercakap dan juga bercerita.   Fareez mendiamkan diri, tenang memandu Toyota Camrynya meluncur menuju destinasi kerumahku. Walaupun aku tidak mahu dia menghantarku pulang, tetapi lelaki ini berkeras juga.  Katanya dia bertanggungjawab jika ada sesuatu yang berlaku terhadap diriku.  Sampai dirumah, aku cepat-cepat memboloskan diri tanpa pamitan.

Tiba-tiba telefonku berbunyi, tertera nama Fareez.

Hai, tak reti nak cakap terima kasih ke? terus saja cuping telingaku diterjah dengan suara garau milik lelaki itu.

Saya tak suruh pun awak hantar, but if you insist terima kasih kerana sudi menghantar saya pulang ke rumah dengan selamat, assalamualaikum. Terus aku matikan talian tanpa menunggu jawapan darinya.

Dari tingkap atas, Fareeza memerhatikan kereta Fareez meluncur laju meninggalkan halaman rumahnya.  Nasib baik mama tiada dirumah, jika tidak tentu sekarang ini dia sudah diasak dengan berbagai soalan mengenai siapa yang baru menghantarnya pulang. 

Fareez menggeleng-geleng kepalanya, tersenyum dia melihat tingkah laku gadis yang telah berjaya mencuri hatinya itu.  Kereta dipandu membelah jalanraya menuju ke Bukit Jalil.

Kenapalah aku ada bos yang tak cukup sifat. Kejap baik, kejap jahat. Pastu boleh pulak nak paksa-paksa aku buat benda yang bukan dalam job scope aku. Apa susah, minta tukar bahagian lain, jadi tak payah aku asyik mengadap mood dia setiap hari. Dalam hati sudah berkira-kira nak jumpa Puan Asmah HR Manager esok.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


2 comments:

  1. kak has,
    mana bab 5 dan 6

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry dear, akak dah upload kembali bab 4 hingga 6. Enjoy reading..

      Delete