Monday 6 August 2012

Cinta LRT - Bab 18

Bab 18
Pang!  

Satu tamparan singgah dimuka Fareeza.  Terkesima dengan adegan yang tak  terduga, perlahan-lahan dia menggosok pipinya yang merah itu.

“Hey perempuan, kau ni kenapa hah?”  Soalku kasar kepada perempuan itu.  Lantas aku tuangkan sundae strawberi yang sedia ada ditanganku ke atas kepalanya.

“Kau?”

“Kau apa? Hah kau apa?”  jeritku kepadanya.  Geram dan marah kerana sikap kurang ajar perempuan ini.  Ingat pipi aku ada nyamuk ke, nak main tampar-tampar pulak.

“Kau lah perempuan, sebab kaulah Fareez minta putuskan hubungan kami. Semuanya salah kau!”

“Aku?”  Soalku semula sambil menunjuk ke arah diri sendiri.

“Yelah kau, sapa lagi. Selama ini hubungan aku dengan dia baik, tapi sejak dia kenal dengan kau semuanya kucar-kacir.”  Marahnya kepadaku.

“Ye ke? kesian aku tengok kau perempuan. Kalau dah lelaki itu tak sudi, bermakna kau dah diketepikan.”  Sengaja aku mengapi-apikan kemarahan perempuan itu.

“Aku benci kau perempuan”  perempuan itu masih lagi menjerit-jerit.  Malas nak layan, lantas kau berlalu.  Sebelum aku pergi, sempat aku tazkirah kepadanya.

“Kebencian datang dari sifat marah, dan kesalahan datang dari diri orang itu sendiri.  Jadi, jangan nak pandai-pandai salahkan orang lain. Dah lah malas aku nak layan kau, bye dear and have a good weekend” . Ujarku kepadanya.   Tanpa menunggu balasan aku terus meninggalkan perempuan misteri itu dalam keadaan terpinga-pinga.

Cepat-cepat aku melangkah kakiku menuju tempat letak kereta.  Menyesal rasanya datang kesini dan geram juga sebab ditampar dikhalayak ramai gara-gara Fareez. 

Apa salah aku? Aku tak minta semua ini, dah siapa pula perempuan itu tadi.  Adakah dia bekas kekasih Fareez yang ditinggalkan kerana aku.  Tak boleh jadi ni, aku harus membuat perhitungan dengan Fareez hari ini juga.  Terus aku dail nombor telefon Fareez, kedengaran suaranya ditalian..

“Assalamualaikum sayang."

“Waalaikumsalam, awak kat mana?”

“Abang kat rumahlah sayang, kenapa?”

“Saya nak jumpa awak sekarang, tunggu saya kat Stesen Bandar Tasik dalam masa 10 minit.”

“Kenapa ni sayang, marah-marah aje. Period ke?”

“Eh, boleh tak kau jangan banyak soal. Aku cakap tunggu kat sana, kau tunggu ajelah.” Tahap kesabaranku tidak dapat dikawal lagi, Terus aku matikan talian tanpa pedulikan orang disana.

Geram dan sakit hati dengan sikap Fareez yang suka mempermainkan aku.  Sebab dah terlampau bengang punya pasal aku dah ber’aku’ dan ber’kau’ ketika bercakap dengannya tadi.  Rasa bersalah sudah menguasai diri ini, tapi cepat-cepat aku padamkan.  Kemarahanku terhadap Fareez kian menggunung, tak tahu apa akan aku lakukan kepadanya sebentar lagi.  Siapakah sebenarnya wanita tadi, hish memang menganggu minda aku betullah.

Aku tiba di stesen Bandar Tasik Selatan 10 minit kemudian, sebaik sahaja aku keluar dari LRT ternampak susuk tubuh Fareez sedang berdiri disebelah kaunter tiket.  Terus aku melulu ke arahnya.

“Sayang....”  belum sempat Fareez menghabiskan ayatnya, tangan sudah pun mendarat dipipinya.  Tergamam Fareez dengan tindakanku.  Nasib baik hari ini tidak ada ramai orang di kawasan itu, kalau tidak free-free saja dia dan Fareez menjadi bahan tontonan.

“Ini hadiah dari kekasih awak, saya tolong sampaikan.” Ujarku kepadanya.  Terasa juga kebas tapak tanganku seketika.  Hati yang membara tadi menjadi sedikit sejuk.

“Siapa? Awak jangan nak main-mainkan saya.” Soal Fareez sambil menggosok pipinya.  Sakit juga pipi kau dek penangan tunang sendiri.  Masuk ni dah 2 kali aku kena tampar dengan dia, agak-agaknya lepas kahwin nanti pun aku selalu kena kot.  Harap-harap tak sebab masa tu aku terus aje terkam dia. Hahaaaa, ketawa Fareez dalam hatinya.

“Manalah saya tahu, tiba-tiba saja dia tampar saya masa terserempak kat Mid Valley tadi. Itu yang saya tolong sampaikan kat awak. Tak percaya? Cuba tengok pipi saya ni. “Fareeza menunjukkan pipi sebelah kirinya yang masih kelihatan warna merah-kemerahan.  Fareez cuba ingin menyentuhnya, tetapi ditepis oleh Fareez.

“Jangan nak mengada-gada nak sentuh saya.  Sekarang ini saya nak awak jelaskan kepada saya siapa perempuan itu.” Kataku kepada Fareez. 

“Perempuan mana? “soalnya  semula.

“Fine, kalau tak nak bagi tahu.  Jangan jumpa saya lagi dan kita putuskan saja pertunangkan kita.”  Ujarku dan seraya ingin pergi dari situ.

“Wait, wait.” Fareez menahanku dari pergi.  Pergelanganku ditarik kasar.

”Awak  ni kenapa, sakitlah. Lepas!”  aku cuba menarik lenganku dari cengkaman tangannya.

“Awak nak ke mana?  Selagi benda ini belum selesai.  Awak tak boleh balik.” Marah betul Fareez, dah lah tadi kena tampar depan orang ramai. Sekarang Fareeza pula buat perangai macam budak-budak. Huh!

“Awak jangan nak menguji tahap kesabaran saya, nanti saya menjerit awak yang susah nanti.” ugutan Fareeza tidak diendahkan Fareez.  Lantas tiba-tiba Fareeza rasa tubuhnya seakan melayang-layang, rupa-rupanya sudah digendong oleh Fareez.  Rontaan Fareez tidak dihiraukan, siap tunjukan tanda ‘peace’ jika orang disekeliling melihat gelagat mereka berdua.  Dan yang tak boleh diterima bila Fareez siap cakap “Maaf semua, isteri saya ni tengah meroyan.  Al-maklum lah tengah berbadan dua, itu yang angin satu badan. Minta maaf semua.”

Fareeza yang berada diatas gendong Fareez tak habis-habis memukul-mukul belakang badan lelaki itu.  Fareez menahan kesakitan, sehingga mereka sampai tempat letak kereta Fareeza diturunkan.  Apa lagi, Fareeza sudak berkira-kira ingin lari, tetapi cepat sahaja tangan Fareez mencengkam lengannya.  Dihidupkan alarm kereta dan pintu sebelah penumpang dibuka. 

“Masuk, sebelum aku apa-apakan kau.”  ujar Fareez, matanya sengaja dicerlung agar Fareeza takut dengannya.  Perlahan-lahan Fareeza masuk tanpa banyak soal, sebenar takut juga dia melihat darjah suhu kemarahan Fareez itu.  Tak pernah dia melihat wajah lelaki itu ketika marah, takut siot.

Enjin kereta dihidupkan, penghawa dingin dipasang.  Fareez cuba memenangkan dirinya dengan menikmati nyamannya hawa dingin kereta yang dipasang.  Perlahan-lahan suhu darjah kemarahannya beransur-ansur turun.  Dia kalih pandang ke sebelah, kelihatan wajah pucat Fareeza.  Dia sebenarnya tidak mahu berkasar dengan wanita yang dia sayangi, tetapi karenah Fareeza sudah mencabar ego lelakinya.  Dia pun ada perasaan dan juga ego, jadi bila seorang perempuan menampar dia dikhalayak ramai. Sudah tentu maruahnya tercabar, tapi mengenangkan orang yang menamparnya adalah tunangnya sendiri. Dia cuba mengawal emosinya agar tidak bertindak dengan lebih kasar lagi.  Agak lebih kurang setengah jam mereka duduk diam dalam kereta, baik Fareez mahupun Fareeza. Masing-masing masih membisu.  Fareez menarik tangan Fareeza, cuba menenangkan wanita itu, tetapi tanganya direntap kasar oleh Fareeza.  Dia mencuba sekali lagi, dan kali ini dengan nada memujuk.

Sayang, please.. we really need to talk. Saya tak mahu kita bertengkar lagi. No, please tell me what is happening and who is the girl.”  Fareeza masih membisu, Fareez sudah tidak tahu apa yang harus dia lakukan lagi.  Tanpa Fareez sedari airmata membasahi pipi mulus Fareeza.

“Saya tak tahu siapa dia, yang saya ingat perempuan itu pernah datang ofis cari awak.”  Kata Fareeza dalam sendu-sendannya.  Fareez meraup wajahnya, dia tahu siapa perempuan itu.  Itu Dyana, memang perempuan itu sengaja nak menempah maut.  Telefon bimbit dicari, terus dia mendail nombor Dyana.

Darling, what a surprise. Rindu dekat I ke?” Kedengaran suara wanita merenggek ditalian. 

“Rindu kepala hotak kau, hey perempuan berapa kali aku sudah cakap jangan kacau hidup aku lagi.  Yang kau pergi tampar pipi tunang aku kenapa.  Dah lama hidup, nak aku tamatkan riwayat hidup kau ke? “  Bagai peluru berpandu saja kata-kata yang keluar dari mulut Fareez.  Tahap kesabaranya memang tidak boleh dikontrol jika bercakap dengan Dyana. 

Oh, mesti perempuan jalang tu dah mengadu kat you. Manja sangat” ujar Dyana sambil mencebik bibirnya. Nasib baik Fareez tidak berada dihadapannya, jika tidak sudah tentu lelaki itu sudah menamparnya.

Siapa jalang? Setahu aku kau tu yang jalang.  And please, respect her coz she is my fiancée. “ Fareez bengang, tahap kesabarannya sudah menipis.  Nasib baik Dyana tidak berada dihadapannya, jika tidak tentu muka dan mulut perempuan itu sudah hancur lumut dicincangnya.  Fareez disebelah terkejut mendengar jeritan Fareez.  Dan disebelah sana pula Dyana sudah kecut perut, takut dengan intonasi suara Fareez.  

Look dyana and please listen carefully, coz I don’t want to repeat and repeat the same word.  Please don’t disture my fiancée or else.”. belum sempat Fareez menghabiskan ayatnya, Dyana sudah mencelah.

“Or else apa Fareez. You nak bunuh I ke, hah?.”  Soal Dyana dengan beraninya.

Fareez memandang wajah Fareeza sekilas, dengan senyum jahat dia berkata,  You belum kenal siapa I lagi Dyana, and I make sure you will regret kalau you tak dengar cakap I.  By that time, you won’t see you family again.”  Fareez ketawa berdekah-dekah, dia sengaja ingin menakutkan Dyana.  Tapi dia tidak tahu yang wanita disebelahnya yang kelihatan ketakutan.  Talian terus dimatikan.

Fareez kalih pandang sebelah, dia melihat wajah Fareeza seperti dalam ketakutan.  Senyuman manis dilemparkan, tahu mengapa Fareeza bersikap begitu.  Sebenarnya dia bukanlah jahat sangat sampai nak bunuh orang, tapi jika dalam keadaan terdesak dan melibatkan orang yang dia sayang. Dia sanggup lakukan apa saja untuk melindunginya.

“Don’t worry sayang, saya cuma nak takutkan perempuan tu saja.  Saya masih waras lagi, tak mungkin saya nak buat kerja gila macam tu.  Saya masih ingat kat Allah dan juga keluarga terutama sekali awak.” Kata-kata Fareez sedikit sebanyak meredakan debaran dihati Fareeza.

“Saya bukannya apa, takut sangat masa tengok muka awak tadi. “ terangku kepadanya.  Fareez tersenyum mendengar omelan dari mulut comel tunangnya itu.

“Saya tak akan sesekali menyakiti hati orang yang saya sayang, tetapi jika ada orang yang cuba menyakiti hati orang yang saya sayang. Sudah tentu saya tidak akan berdiam diri, dan orang itu pasti akan menyesal kerana sudah menyakiti orang yang saya sayangi.” ujar Fareez dengan tegas.  Memang sudah menjadi pantang, jika ada orang yang cuba ingin menyakiti atau mengapa-apakan orang yang dia sayangi dan juga keluargannya.

“Saya nak balik” selesai berkata, terus aku melangkah pergi tanpa pamitan.  Fareez hanya merenung jauh ketika melihat Fareeza berlalu pergi darinya.  Bukan dia tidak mahu memujuk sang kekasih hati, tetapi dia rasa lebih baik keadaan menjadi reda dahulu.  Minggu ini, dia akan berangkat ke London atas urusan kerja, mungkin inilah masa untuk mereka berdua berpisah sementara.  

“Takpe sayang, saya izinkan kita berpisah sementara.  Selepas itu saya akan pastikan kita tidak akan berpisah lagi. Itu janji saya pada sayang.”  Fareez sudah nekad akan pujuk kekasih hatinya setelah pulang dari London.  Dia akan buat satu kejutan dan dia pasti Fareeza akan terharu melihat keikhlasan hatinya.    

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
~Bersambung~

No comments:

Post a Comment