Tuesday 14 August 2012

Cinta LRT - Bab 19

Bab 19

Sudah hampir 2 minggu peristiwa itu berlaku, aku masih lagi mogok.  Bermakna sudah 2 minggu juga aku tidak bertemu dengan Fareez di pejabat.  Kebetulan pula Fareez telah dihantar ke London atas urusan pejabat selama seminggu dan selepas pulang dari London lelaki itu sibuk pula dengan meeting yang seperti tiada penghujungnya.  Sejak Fareez mengambil alih kerja abahnya sebagai CEO kami memang jarang bertemu.  Fareez juga sudah tidak menjadi bos aku, kini aku bekerja dibawah seorang pengurus baru yang bernama Khairy Helmi.

Aku kesunyian, tiada panggilan telefon mahupun sms dari lelaki itu juga, marah agaknya kerana ditampar olehku.  Salah dia juga, tak bagitahu kat aku siapa minah yang datang serang aku tempohari. 

“Jangan-jangan Fareez nak putuskan tali pertunangan aku dengan dia tak? Kalau ini semua terjadi, apa yang harus aku terangkan kepada mama nanti.  Tentu mama marah, masaklah aku kali ini.” Bisik hati kecilku, tanpa aku sedari ada satu makhluk sedang menghampiri mejaku kini.

“Hoi minah, berangan aje kau ni ye.”

Tersentak aku, sampai pen ditangan tercampak ke bawah.  Perlahan-lahan aku usap dadaku, ingin mengembalikan semula semangatku yang hilang.  Aku kalih pandanganku kehadapan, ternampak Fariha yang asyik tersengih-sengih macam kerang busuk.

“Kau nikan Fariha, kalau aku mati terkejut kat sini. Apa kau nak jawab kat bos dan tunang aku.” Sempat juga aku hadiahkan cubitan dilengannya. 

“Sakitlah beb, cubitan kau ni mengalahkan ketam.  Tapikan apa kena-mengena bos dengan tunang kau? Tak faham beb.”  Ujarnya sambil menggosok-gosok lenganya yang sakit akibatan cubitan dariku tadi.

“Yelah, apa kau nak cakap kat bos aku bila tengok secretary dia terlantar kat hospital dan dalam masa yang sama besar kemungkinan tunang aku akan jadi duda sebelum sempat menikah dengan aku. Wawaaaaa…" Marahku pada Fariha, dala hati sebenarnya ingin mempermainkan perasaan Fariha.

“Betul juga tu beb, silap-silap aku pula yang kena jadi pengganti kau. By the way beb, tunang kau tu hensem tak?”  Dengan ala-ala muka ‘excited’ Fariha pamerkan kepadaku.

“Banyak cantik, tunang kau si Faizul tu nak letak kat mana? “  sengaja aku tekankan perkataan Faizul, biar Fariha sedar yang Farizul adalah keutamaannya.

“Apa salahnya, aku kahwinlah dengan dua-dua sekaligus.  Tak pun sorang jadi ‘husben’ dan sorang lagi jadi skandal aku. “

“Haah, yelah tu.  Lepas tu bila mengandung tak tahu siapa punya anak, silap-silap kena buat ujian DNA.”  Fariha menampar lenganku. Marah barangkali dengan mulutku yang celupar mengatanya.  Sambungku lagi,  “Sudahlah, malas aku nak layan kau ni.  Baik aku sambung kerja, tu kat belakang dah memanggil-manggil dah tu. Pergi cepat sebelum aku report kat Tan Sri.”  Dengan tangan gaya menghalau nyamuk, aku berharap Fariha pergi meninggalkan aku.

“Mak ai, sombongnya.  Macamlah awak tu pernah jumpa Tan Sri.  Tengok pun sekali dua, nak berlagak konon.”  Kata-kata Fariha sedikit pun tidak aku endah.   

Aku tayang gigi, malas nak balas kata-katanya.  Walaupun kedengaran agak kasar kata-kata dari Fariha, tapi aku tahu dia hanya bergurau.  Tapi kali ini aku rasa tak perlu nak bertekak dengannya sebab aku sememangnya takde mood nak bercakap sejak peristiwa aku dengan tunangku.

“Beb, boleh tak kau jangan kacau aku hari ini.  Mood aku tak berapa baik, sorry ye?” Aku capai tanganya, ingin memohon kemaafan kerana keterlanjuranku tadi.

Tanganku digenggam erat, tahulah aku yang Fariha sudah memaafkan aku. Tanpa sebarang kata, dia meninggalkan aku sendirian termangu-mangu dimejaku.  Tak sampai 5 minit, telepon dimejaku berbunyi, Fariha ditalian.

“Aku faham beb, dah lumrah dalam bercinta.  Lebih-lebih lagi dalam frasa tunang, banyak dugaannya.  Tapi kalau kau nak berkongsi cerita, aku sedia mendengarnya. Aku maafkan kau, aku pun sama juga.”

“Thanks Fariha, insyaallah kalau ada masa aku ceritakan kat kau. Aku betul-betul minta maaf pasal tadi.  Nanti aku belanja kau makan ayam pancung.”

“Ayam pancung? Apa benda tu.”

“Ayam pancung a.k.a Nandos daa..” lantas aku letak gangang telefon bersama sia-sia ketawa yang masih ada.  Suka sangat aku dapat mengenakan Fariha, dia kan polos orangnya.

Fikiranku kembali berserabut, masih tertanya-tanya apa khabar Fareez yang menghilangkan diri selama seminggu ini walaupun sebenarnya dia sudah pulang dari London beberapa hari yang  lepas.  Hendak hantar sms, aku malu.  Sudahnya aku biarkan saja persoalan ini sepi.  Jika ada jodoh tak kemana.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari ini aku pulang bersama-sama Jamie.  Sudah lama kami tidak bertemu walaupun satu pejabat.  Dia yang agak sibuk gara-gara AGM meeting bulan depan dan juga dengan juruaudit-juruaudit luar yang datang mengaudit akuan syarikat setiap 3 bulan sekali membuatkan dia selalu pulang lewat dariku.

“How’s your work?” Soalku kepadanya. 

“Good, a bit stress. But thank god today everthing settle. Itu yang dapat balik awak hari ini.”   Walaupun muka dia agak keletihan, tetapi terbias juga segaris senyuman.

“Mana kereta you, masuk workshop lagi ke?.” soalku lagi.

“Nope, saja mahu balik naik LRT hari ini. Lagipun sudah lama I tak balik sama-sama dengan you.” Ujarnya kepadaku.  Aku hanya lemparkan senyuman seperti mengerti kata-katanya.

“Feeza, I need to dicuss something dengan you hari ini.  Boleh tak kita lepak dekat ‘Secret Receipe’ kat sana tu.”    Jamie menunjuk ke arah Café Secret Receipe diseberang jalan mengadap Stesen LRT.

Aku turut memandang ke arah seberang jalan dimana terletaknya café ‘Secret Receipe’.  Terus aku mengganguk tanda setuju, lagipun hari ini aku tak perlu pulang awal kerana mama pun tiada dirumah. 

“Shall we?”  Kami berjalan tempat yang ingin ditujui, sambil mata meliar mencari meja kosong.  Aku mengamit Jamie mengarahkannya duduk di meja yang bersebelah tingkap kaca.

 Jamie hanya memesan sebiji kek ‘Choclate Moist’ bersama kopi mocha manakala aku pula memilih kek ‘Blueberry Cheese Cake’ bersama kopi latte.

“Feeza, I’m in love.”  Terkejut aku dengan kata-kata yang terbit dari mulut Jamie.

“Really, with whom? She must be luckiest girl.” Soalku semula dengan muka yang teruja ingin mengetahui siapakan gadis yang bertuah itu.

Aku tengok mulut Jamie masih teragak-agak ingin berbicara.   Namun seketika aku melihat dia menarik nafas dalam.  Hatiku jadi tidak enak, takut apa yang aku fikirkan selama ini benar.

“The luckies girl is.. you, Fareeza.”  Alangkah terkejutnya aku bila Jamie menyebut nama gadis itu. 

“What? You can’t be joking right? “

“No Fareeza, I betul-betul dah jatuh cinta dengan you. “

“But how? And when?.“

“I don’t know, it just happen.  I can’t resist this feeling. “

Aku pandang tepat ke mata Jamie, aku lihat ada sinar harapan disana.  Terus aku memohon maaf kepadanya.

“I’m so  sorry Jamie, I can’t. “

“But why? I need your explaination.”

“I just can’t, coz I already someone fiancee.”  Lalu aku angkat jari manis kananku ingin menunjukkan kepadanya cincin pertunangku.

Jamie terkejut, tiada sepatah perkataan yang keluar dari mulutnya.  Agak lama juga dia begitu, sehinggalah aku menengurnya.

“I think we should leave now, it’s almost 7.30pm.”  Perlahan- lahan aku bangun ingin berlalu, tetapi suara Jamie mematikan langkahku.

“Fareeza wait, just want to ask whater we still can be friend right?”

Aku senyum lantas menggangguk mengiakan kata-katanya.  Langkah kaki ini pun mula meninggalkan Jamie dicafe itu sendirian. 

Jamie hanya memerhatikan pemergian Fareeza dengan seribu kelukaan dihati.  Niat dihati ini menyunting si gadis agar dapat menjadi pemaisuri dihati.  Tapi sayang seribu kali sayang, si gadis sudahpun mejadi milik orang lain.  Siapakah jejaka yang telah bertakhta dihati gadis pujaannya itu, sungguh dia ingin tahu siapakah lelaki yang bertuah itu.  Tapi kenapa Fareeza seakan-akan tidak gembira dengan pertunangannya itu.  Adakah itu semua pilihan keluarga ataukah sebaliknya.

Malam itu Jamie pulang dengan hati yang retak seribu, tiba dirumah di menghempaskan diri diatas katil.  Dipejamkan mata agar dapat melepaskan semua kenangan indah yang tercipta diantaranya dan Fareeza.  Terasa berat beban yang ada, sedih kecewa dan rasa tertipu dengan kebaikan yang telah Fareeza tunjukkan kepadanya. Lalu airmata lelakinya keluar tanpa dipinta, mula-mula sedikit lama-lama Jamie teresak-esak.  Malam itu, dia telah tewas hanya kerana seorang gadis yang bernama Fareza Afrina. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
~Bersambung~

No comments:

Post a Comment