Wednesday 29 August 2012

Cinta LRT - Bab 20

Bab 20

Fikiranku tidak tenang sejak malam semalam.  Masalah aku dengan Fareez masih belum selesai, dan kini pula datang masalah baru.  Jamie, aku tak tahu dimana silapnya.  Tapi selepas sahaja Jamie meluahkan perasaanya kepadaku terus aku bingung.

Pagi ini aku agak terlewat bangun, tergesa-gesa aku berlari ke Stesen LRT.  Ramai juga orang berpusu-pusu ingin masuk tren agar tidak terlepas.  Jam menunjukkan pukul 8.00 pagi, tren meluncur laju menuju ke destinasi.  Kedengaran sayup-sayup dicorong speaker lagu ‘Percaya Padaku’ nyanyian Pasha Ungu. 

Aik, biar betul. Layan sajalah.













Aku tak tahu apa yang ku rasakan
Dalam hatiku saat pertama kali
Lihat dirimu melihatmu

Seluruh tubuhku terpaku dan membisu
Detak jantungku berdebar tak menentu
Sepertinya aku tak ingin berlalu


Berikan cintamu juga sayangmu
Percaya padaku
Ku kan menjagamu
Hingga waktu menjemputku


Ku berikan cintaku juga sayangku
Percaya padaku
Ku kan menjagamu
Hingga waktu menjemputku


Saat ku tahu kau akan pergi jauh
Izinkan aku tuk selalu menantimu
Untuk katakan ku ingin dirimu


Agar kau tahu betapa ku terlalu mencintaimu
Aku akan menunggu
Hingga dirimu kembali untukku


Berikan cintamu juga sayangmu
Percaya padaku
Ku kan menjagamu
Hingga waktu menjemputku


Ku berikan cintaku juga sayangku
Percaya padaku
Ku kan menjagamu
Hingga waktu menjemputku


Tolonglah aku bagaimana diriku
Ungkapkan itu rasa yang membelenggu
Dalam hatiku ku cinta padamu


Berikan cintamu juga sayangmu
Percaya padaku
Ku kan menjagamu
Hingga waktu menjemputku


Lama aku menghayati lirik lagu tersebut.  Tiba-tiba ada suatu suara seperti aku kenali menghampiriku.  Alangkah terkejutnya kau melihat Fareez menyanyikan lagu itu bersama petikan gitar.   Dia muncul dicelah-celah orang ramai yang berada dalam LRT tersebut. Aku terkedu melihat dirinya setelah hampir seminggu kami tidak bersua.

Kedengaran suara riuh-rendah dalam tren tersebut. Masing-masing bercakap sesama sendiri dan ada juga yang memandang penuh minat.  Haip, tunang aku tau. Jangan nak mengada-gada ye.”

Selesai sahaja mendendangkan lagu itu, Fareez melutut dihadapanku bersaksikan orang ramai yang masih ada dalam tren ini dia melamarku secara rasminya.

“Saya, Fareez Zafriel ingin melamar Cik Fareeza Afrina untuk menjadi pemaisuri dihati.  Sudikah Cik Fareeza menerimanya?”  Katanya bersama sejambak bunga dan sebentuk cincin dihulurkan kepadaku.

Kedengaran suara-suara memintaku menerima lamaran itu.  Dan aku, masih tetap kaku tanpa mampu berbuat apa-apa.

Dengan lafaz bismillah aku sambut jambangan bunga, tangan kanan aku hulurkan kepada Fareez agar disarungkan cincin dijari ini. 

“Saya terima lamaran Encik Fareez Zafril dengan hati yang terbuka.”

Fareez bangkit setelah selesai menyarung cincin dijariku.  Orang ramai didalam tren bertepuk tangan dan ada juga yang mengucapkan tahniah kepada Fareez.  Malu aku dengan suasana yang berlaku, tapi amat gembira diatas keberanian  Fareez  yang sudi melamarku dikhalayak ramai.  Ada juga dikalangan pemunpang yang memberi isyarat ‘tumb up’ kepada Fareez.  Pendek kata memang riuhlah dalam tren itu tadi.

Destinasi tren sampai di Masjid Jamek, kami melolos keluar bersama-sama meninggalkan kenangan manis yang tidak mungkin aku lupakan seumur hidupku.

“Awak, saya terharu sangat,  terima kasih.” ujarku kepadanya.  Fareez melemparkan senyuman manis kepadaku.
 
“Sebelum tu saya nak minta maaf sebab tak berterus terang dengan awak tentang Dyana.”  Katanya sambil memegang erat tanganku.

“Awak masih marahkan saya ke?” soalku semula.

“Marahkan awak, pasal apa?”

“Pasal saya tampar awak minggu lepas.”

“Marah itu marahlah juga. Tapi disebabkan tamparan awak itulah saya berani buat kerja gila macam ni. “ sambungnya semula bersama sengihan dibibir.

“Hari ini saya dah luluskan cuti awak, jadi awak kena ikut saya ke suatu tempat yang ingin saya tunjukan kepada awak. “  Terus Fareez menarik tanganku agar mengikuti langkahnya.  Terkulat-kulat aku seketika.

Pintu kereta Nissan X-trail dibuka, aku dipersilakan masuk.  Rasa seperti seorang puteri yang sedang dilayan oleh sang putera yang kacak.  Memang pun kacak, itulah dia tunangku Fareez Zafriel.

“Kita nak kemana ni?” Soalku ketika Fareez sedang membelok keretanya menuju ke Lebuhraya Persekutuan.

“I-City Shah Alam, suka tak?”

“Suka sangat, terima kasih awak.”  Ujarku dengan rasa teruja kerana inilah kali kedua aku ke tempat itu bersama dengannya. 

Kami sampai ke destinasi yang dituju selepas sejam, lambat kerana terpaksa menempuh kesesakkan jalanraya yang teruk.  Al maklum lah hari bekerja, tentulah ramai orang yang menggunakan lebuhraya ini. 

Sejak turun dari kereta, genggaman erat tangan kami tidak sekalipun Fareez lepaskan.  Ada juga aku cuba-cuba menarik tanganku dari genggamannya, tapi sia-sia belaka kerana Fareez mengeratkan lagi.  Lama-lama aku terus biarkan saja, malas nak main tarik-tarik lagi dengannya.

Seharian kami habiskan masa bersama-sama menerokai kawasan I-City di Shah Alam.  Aku, tentulah gembira sekali sebabnya tentulah Fareez yang sentiasa menemaniku.  Terungkai sudah permasalahan yang tercetus seminggu yang lalu.  Rupa-rupanya Dyana adalah kenalannya semasa Fareez belajar di Harvard University.  Menurut Fareez, Dyana memang menaruh hati padanya. Tapi dia tolak kerana ketika itu dia tidak mahu terikat.  Katanya dia mahu membawa pulang segulung ijazah bukannya teman ataupun apa saja.

Waktu kami sampai diperkarangan rumahku, jam sudah menunjukkan pukul 6.30pm. Nasib baik aku dan Fareez sempat menunaikan solat Asar di Masjid Shah Alam sebelum bertolak pulang. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Di Villa Sakura…..

 “Mah, abang ingat nak buat kenduri kesyukuran.  Kalau boleh hujung minggu ni, ajak orang masjid dengan staff-staff kat pejabat. Apa pendapat Mah?”

“Boleh juga bang, sekali kita umumkan pasal majlis perkahwinan di antara Fareez dengan Fareeza itu nanti. “

“Elok juga tu, dah masuk 4 bulan dia orang berdua tu bertunang. Tapi tak seorang pun tahu.”

“Nanti Mah telefon Fareez, suruh dia balik hujung minggu ini. Sekalian ajak bakal menantu dengan besan saya nanti.”

“Abang ikut saja, yang lain  Mah tolong  uruskan semuanya ya? “

Puan Sri Mahani terus mencapai telefon disebalah, nombor talian telefon bakal besannya didail.  Kedengaran suara disebelah sana menjawab panggilannya.

“Assalamualaikum, Ini  Ani ke?”

“Waalaikumsalam, ya Ani sini. Siapa tu?”

“Ini Kah Mah, bakal besan awak.”  Jawab Puan Sri Mahani sambil ketawa. 

“Oh,Kak Mah. Apa khabar?”

“Baik Ani, sihat semuanya.  Ani dengan bakal menantu saya sihat?”

“Sihat Kak mah. Ada apa telefon ni, dah rindu kat bakal menantu ke?”

“Hish awak ni Ani, mestilah rindu.  Tak sabar nak jadikan dia menantu kesayangan saya.  Macam ni, hujung minggu nanti saya nak buat sikit kenduri dan jamuan makan untuk orang masjid dan juga staff-staff dipejabat.  Kalau boleh nak Ani dan Fareeza datang ke rumah.”

“Hujung minggu ni, insyaallah saya datang.  Pukul Kak Mah?”

“Kalau boleh Ani datang petang, majlis nanti saya buat selepas solat magrib.  Jangan lupa ya, pesan sekali kat bakal menantu saya tu. “ Ujar Puan Sri Mahani.

“Insyaallah, kami pasti datang. “

Setelah selesai berbicara dengan bakal besannya, Puan Rohani terus mendail nombor telefon bimbit Fareeza.  Kedengaran  suara anak kesayangannya ditalian.  Lantas diceritakan kepada Fareeza tentang majlis kenduri yang akan diadakan dirumah Puan Sri Mahani.  Dipesan juga kepada Fareeza agar membeli sedikit barangan keperluan untuk membuat kek dan kuih-muih untuk dibawa ke sana nanti.  

Petang itu Fareeza pulang sendirian, Fareez pula tidak dapat pulang bersama kerana terpaksa membantu Suffian menangani satu projek besar yang memerlukan bantuannya.  Jamie pula, seperti menjauhkan dirinya dari Fareeza sejak kejadian 2 minggu yang lalu. 

Tanpa Fareeza sedari, ada seseorang yang sedang memerhatikanya dari jarak jauh.  Segala gerak-gerinya diperhatikan dengan penuh minat.  Sekeping demi sekeping gambar Fareeza dirakam dengan mengggunakan kamera digitalnya.   Lelaki itu tersenyum puas kerana dapat melaksanakan tugasnya dengan baik.

 
~( Cinta LRT dihentikan buat seketika, sambungannya akan saya post kan semula dalam bulan Oktober.  Harap maklum.)

2 comments:

  1. Alaa... bru nak start layan. Blan 10... lma tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sori lah sayang, bln ni mmg sibuk sikit. Nak kena arrange print appraisal lagi, nak siapkan bugdet tuk Bonus for staff.
      Kalu kerja awk kira duit, kerja saya pula melibatkan pengurusan pekerja. heheeee...

      Sabar ye, apa-2 pun thanks kerana sudi lawat blog sy.

      Delete