Thursday 3 January 2013

SPEED - Cintaku Bukan Sekadar Di Meter Jalanan (Bab 17)


Bab 17

Kartina sudah berada dihadapan bangunan yang menempatkan syarikat Astana Mega Holdings.  Dari jauh lagi Kartina nampak papan tanda syarikat itu gah diatas bangunan itu. “Besar juga syarikat ini, siapakan pemiliknya.  Tentu orang kaya seprti Datuk mahupun Tan Sri.”bisik hati kecilnya.


Langkah kaki dihayun menghala ke muka depan bangunan itu.  Perkarangan lobi yang mewah dan bergaya.  Ada beberapa sofa di situ, barangkali untuk tetamu yang datang.  Terdapat juga beberapa bilik disebelah kiri dan kanan, bilik mesyuarat agaknya.  Ada seorang penyambut tetamu yang manis sekali, senyuman tidak lekang dari bibirnya. 

 
“Selamat pagi Cik, selamat datang ke Astana Mega.  Boleh saya bantu?”ramah si penyambut tetamu menyambut kedatangan Kartina.

 
“Selamat pagi,  nama saya Kartina Amirah Binti Kahar.  Saya datang untuk temuduga dengan Encik Jalaludin.”Kartina memperkenslkn dirinya, penyambut tetamu tersenyum manis.

 
“Oh ya,  saya panggilkan Encik Jalaludin kemari . Cik tunggu sebentar, silakan duduk.”Kartina membalas senyuman itu, dia lantas melabuh duduk disofa berdekatan.

 
Sementara menanti kehadiran orang yang ditunggu, Kartina membelek-belek majalah yang ada dimeja sebelahnya.

 
“Selamat pagi Encik Hakimi.”sapa si penyambut tetamu itu ramah.

 
“Oh! Ain, selamat pagi.  Semua ahli lembaga pengarah dah sampai ke?”soal suara itu.  Kartina pantas mengangkat kepala, dia kenal suara itu.  Namun pandangannya terbatas, lelaki itu mengadap hadapan membelakangi dirinya. 

 
“Belum lagi Encik, lagipun mesyuarat akan bermula jam 10.30 pagi.  Sekarang baru jam 9.30, masih sempat kalau Encik nak minum kopi dulu.”ramah suara Ain menjawab pertanyaan Hakimi Lufti.

 
“Terima kasih Ain, saya dah minum kat rumah tadi.  Saya tunggu mereka disini sajalah, malah nak masuk bilik walid.”kata Hakimi Lufti  lantas membalikkan tubuh, ingin melabuh duduk disofa berdekatan.  Langkahnya mati, raut wajah Kartina ditenung lama.  Kartina yang menunduk pantas panggung kepala apabila merasakan ada seseorang sedang merenungi dirinya.  Mata mereka bertentangan, ada debaran dihati masing-masing.  Hakimi Lufti  kelu, Kartina Amirah terkedu. 

 
“Awak?”serentak ayat itu keluar dari mulut  juga Kartina.  Ain disitu turut terperanjat dengan situasi itu.  Sedar diri mereka dalam perhatian, Hakimi Lufti  menarik Kartina masuk ke dalam salah sebuah bilik yang ada disitu.

 
Pintu bilik ditutup rapat, tidak mahu Ain mahupun sesiapa tahu butir bicara mereka nanti.  Hakimi Lufti  duduk dikerusi, Kartina masih berdiri.  Tidak ada tanda-tanda ingin duduk disitu.

 
“Duduklah, ada hal yang hendak saya bincangkan dengan awak.”tutur Hakimi Lufti  lembut.  Kartina meregus, ingin membantah tapi takut Hakimi Lufti  mengapa-apakan dirinya pula.  Sudahlah mereka berdua saja dalam bilik ini.

 
“Tiada apa yang hendak dibincangkan lagi.”kasar bunyi suara Kartina dipendengaran Hakimi Lufti .  Lelaki itu tertawa kecil, lucu dengan kelakuan kasar Kartina.  Tak padan dengan keayuan gadis itu yang berbaju kurung warna biru laut.”Cantik”ucapkannya sepatah.

 
“Awak ni memang susah nak dibawa berunding kan? Sebab itu tak ada lelaki yang berani dekati awak kan.”tebak Hakimi Lufti. Kartina mencerlung matanya, marah bila dikatakan sebegitu rupa.

 
“Sapa kata? Saya yang tak berminat, lebih-lebih lagi lelaki yang suka mengambil kesempatan seperti awak ni.”balas Kartina tidak mahu mengalah juga.  Hakimi Lufti  ketawa dan ketawa lagi, Kartina bengang. “Lelaki ini memang gila.”

 
“Awak ni mental ya? Kalau tak kenapa asyik ketawa dari tadi, macam orang gila pun ada.”komen Kartina.

 
“Sampai hati awak kata saya gila, saya waras lah.”bentak Hakimi Lufti  geram. 

 
“Habis tu, dok ketawa dari tadi tak ke gila namanya.”balas Kartina lagi.

 
“Memang pun saya dah gila, gila disebabkan awak.”Kali ini pengakuan Hakimi Lufti  membuatkan Kartina kecut perut.  Kartina bangkit, mahu keluar dari bilik itu.  Tapi Hakimi Lufti  bertindak pantas dia mendekati pintu, lantas dikuncinya.  Kartina tergamam, dipeluknya file ditangan ke dadanya.  Bersedia untuk sesuatu yang tidak terduga.  Belum sempat Hakimi Lufti  berbuat apa-apa, pintu diketuk dari luar. 

 
“Encik Hakimi Lufti , CEO dan ahli lembaga pengarah sudah sampai.”suara Ain menyapa dari luar pintu bilik itu.  Hakimi Lufti  meregus, terbantut dengan rancangannya. 

 
“Awak bernasib baik kali ini.  By the way, my name is Hakimi Lufti.  See you later honey.”sempat Hakimi Lufti  mencuit dagu Kartina sebelum berlalu.  Kartina tayang muka geram, comel pula kelihatan dimata Hakimi Lufti .

 
“Cik Kartina Amira, Encik Jalaludin suruh cik tunggu disini.”ujar Ain seraya keluar dari bilik itu.  Kartina hanya mengangguk kepala.  Dia duduk semula ditempat tadi.  Hakimi Lufti  yang sempat mendengar nama penuh Kartina, tersenyum riang. “Humm..Kartina Amira, cantik nama tu secantik empunya nama.”desis hatinya.

 
Hakimi Lufti  terserempak dengan Encik Jalaludin, pengurus sumber manusia ketika melewati kaunter penyambut tetamu. 
 

“Apa khabar Uncle.”Sapa Hakimi Lufti , tangan dihulur bersalaman dengan lelaki berusia 50an.

 
“Oh Kimi, lama tak jumpa.  Uncle baik-baik saja, Kimi bagaimana pula.  Dah lama uncle  tak jumpa Kimi.”sahut lelaki itu. 

 
“Baik uncle.  Kimi macam nilah sihat, tapi sibuk sikit kebelakangan ini.  Maklumlah kerja dengan orang , kenalah kerja keras.”tawa meletus dibibir kedua-dua lelaki itu. 

 
Tulah, uncle dah cakap. Kerja dengan walid kamu kan lagi baik, tak perlu kerja dengan orang lain.  Uncle pun tak lama lagi dah nak bersara, bolehlah Kimi ambil alih tugas uncle pula.” Tambahnya lagi.



“Nak juga timba pengalaman kerja dengan orang, nanti senang sikit bila dah tadbir syarikat sendiri.”jawab Hakimi Lufti  pula. 

 
“Macam-macam lah kamu ni Kimi.”tawa Encik Jalaludin.

 
“Uncle ini nak interview orang baru ke?”soal Hakimi Lufti  seakan berbisik.

 
“Aah..untuk jawatan pembantu kepada PA walid kamu. Kenapa, kamu kenal ke dengan orang yang nak uncle temuduga tu.”tanya Encik Jalaludin berbisik juga.

 
“Kenal sangat tak lah juga,  kenal gitu-gitu aje.  Nanti bila uncle temuduga dia, boleh tolong risik sama ada sudah berpunya atau belum.”pertanyaan Hakimi Lufti  menimbul tanda tanya dihati Encik Jalaludin, selalunya Hakimi Lufti  tidak pernah bertanya tentang sesiapa.

 
“Uncle musykillah dengan kamu ni Kimi, apa sebenarnya hubungan kamu dengan dia.”Hakimi Lufti  tidak menjawab, sebaliknya hanya meletakkan jari telunjuk dibibirnya.  Encik Jalaludin ketawa, gelagat Hakimi Lufti  memang mencurigakan.


“Cik Kartina Amira, terima kasih kerana sudi datang kemari.  Keputusan akan kami beritahu selepas seminggu.  Jika dalam masa itu Cik tidak menerima sebarang berita dari kami, anggap saja cik tidak diterima bekerja.  Saya ucapkan semoga cik berjaya dilain masa. “ujar Encik Jalaludin, Kartina resah.  Temuduga yang berjalan lebih sejam berakhir juga, banyak juga soalan yang ditanyakan.  Kartina tenang menjawabnya, ada juga sedikit sebanyak tentang latar belakang keluarganya. 

 
Kartina menarik nafas lega, temuduga berakhirnya dengan jayanya.  Walaupun dia agak terkilan kerana tidak dapat menjawab sebahagian soalan yang dikemukakan, namun hatinya puas.  Encik Jalaludin juga ada banyak memberi tips dan cara bangaimana hendak mengawal stress dan ketegangan ketika menghadiri temuduga. “Terima kasih juga pada Encik Jalaludin sebab sudi beri tunjuk ajar kepada saya.  Saya amat menghargai setiap nasihat dan panduan yang encik berikan.”

 
Ketika Kartina ingin melangkah keluar, Ain penyambut tetamu disitu memanggilnya.”Cik Kartina, saya ada sesuatu untuk cik.”ujarnya seraya menahan Kartina dari melangkah pergi.

 
Ada apa ya.”soal Kartina lembut, sekadar berbahasa.

 
“Ini, tadi Encik Hakimi Lufti  suruh saya berikan kepada cik.”kad nama Hakimi Lufti  bertukar tangan, Kartina menyambutnya.  Diteliti nama dikad itu, ‘Hakimi Lufti, General Manager – Group Human Resources Division.’ “Humm..dia kerja dibahagian sumber manusia, tapi bukan disini.  Nasib baik, kalau tidak tak mahu aku kerja disini nanti.  Kalau tidak hari-hari asyik bergaduh dengan dia.”bebelnya dalam hati.

 
“Terima kasih ya, saya balik dulu. Assalamualaikum.”Ain menjawab salam Kartina bersama senyuman terukir dibibir.  Kartina menyimpan kad nama itu didalam beg tangannya.  Lantas dia meninggalkan bangunan itu.

 
Semasa Kartina menanti bas, sebuah kereta Honda CRV menghampirinya.  Hon dibunyikan menarik perhatian Kartina dan juga beberapa orang yang sedang menantikan kedatangan bas.  Tingkap sebelah penumpang diturunkan sedikit, wajah Hakimi Lufti  tersengih-sengih muncul disitu.  Kartina mengeluh,”lelaki ini lagi, tak sudah-sudah menganggu dirinya.”

 
“Cik Kartina, marilah saya hantarkan.  Bas lambat lagi ni.”ajak lelaki itu.  Kartina pura-pura tidak mendengarnya, Hakimi Lufti  geram.  Dia lantas menapak keluar dari kereta, tangan Kartina ditarik.”Apa ni?”marah Kartina.

 
“Ikut saya, jangan degil.”desak Hakimi Lufti .  Beberapa mata yang memandang kehairanan, ada juga seperti ingin masuk campur.  Hakimi Lufti  mengangkat tangan,”Maaf ya, isteri saya tengah merajuk.  Sebab itu saya kena pujuk dia.”Kartina sebal, sudah dua kali Hakimi Lufti  mengaku dia isterinya. 

 

“Adik, masalah rumahtangga selesaikan baik-baik. Tak biak biarkan suami macam tu, dia dah susah datang pujuk adik.  Balik lah ya.”ujar salah seorang penonton setia disitu.  Seorang wanita berusia dalam lingkungan 40an memberi nasihat percuma kepada Kartina, Hakimi Lufti  sudah tersengih-sengih macam kerang busuk.  Benci Kartina dengan Hakimi Lufti  yang berlagak seperti suami mithali.

 

“Marilah sayang, kita balik ya.  Kesian baby kat dalam tu, dari semalam sayang tak makan.”pujuk Hakimi Lufti  lagi.  Kartina membuntang matanya, tidak percaya Hakimi Lufti  mengeluarkan ayat-ayat begitu.”Sejak bila dia berkahwin dan sejak bila dia mengandung, aduh! siap kau, kejap lagi aku masak kau jadi gulai asam pedas.”marahnya dalam hati.  Dengan hati sebal Kartina melangkah masuk pertu kereta Hakimi Lufti ,  lelaki itu tersenyum menang.

 
Kereta Honda CRV Hakimi Lufti  meluncur laju membelah jalanraya yang agak sesak.  Tiada sepatah kata yang terbit dari mulut masing-masing, kedua-duanya diam membisu.  Hanya iringan lagu dan celoteh DJ dari radio yang menyapa.  Lama juga mereka begitu sehinggalah kereta Hakimi Lufti berhenti disebuah restoran terkemuka.  Hakimi Lufti  melangkah keluar, Kartina pula masih tetap dalam kereta.  Tiada tanda-tanda mahu keluar, Hakimi Lufti  meregus geram.  Dia kalih sebelah duduk penumpang, dibukanya pintu itu.”Silakan tuan puteri.”sengaja dia menyakat Kartina.  Gadis itu masih diam tidak berkutik, Hakimi Lufti  bertambah geram.  

 
“Cik Kartina Amira, boleh tak untuk kali ini awak ikut cakap saya.”pinta Hakimi Lufti .  Kartina keluar dari kereta, ditutup pintu kereta kuat berdentum bunyinya.  Hakimi Lufti  menggeleng-geleng kepalanya, ganas betul.  Hakimi Lufti  mengejar langkah Kartina, cuba berjalan seiring dengan gadis itu. 

 
“Macam tulah sayang, sekarang jom kita masuk.”ajak Hakimi Lufti  mesra, Kartina menurut saja.  Mereka duduk dimeja yang agak berjauhan sedikit dengan orang ramai.  Sengaja Hakimi Lufti  memilih tempat agak privasi.  Hakimi Lufti  yang membuat pesanan ketika pelayan datang menyapa, Kartina dihadapan tidak ditanya.  Kartina sebal, tapi didiamkan saja.

 
Sementara menanti makanan tiba, Hakimi Lufti  cuba mencetuskan suasana dengan mengajak Kartina berbual kosong.  Gadis itu banyak berdiam dari berbicara membuatkan Hakimi Lufti  tidak betah.

 
“Awak ni memang pendiam atau nak boikot saya?”luah Hakimi Lufti , tidak puas hati dengan Kartina yang hanya menjawab sepatah jika ditanya.  Jika tak, gadis itu lebih gemar berdiam diri.

 
“Tak ada apa yang nak saya cakapkan.”selar Kartina.  Hakimi Lufti  tersenyum,”pelik, hari tu bukan main garang lagi.”bebelnya dalam hati.

 
“Awak?”serentak Hakimi Lufti  dan Kartina berbicara. 

 
Ladies first”ujar Hakimi Lufti , meminta Kartina berbicara dahulu.

 
“Siapa awak dan apa yang awak nak dari saya.”soal Kartina jujur. 

 
“Saya manusia biasa seperti awak, ada kerjaya dan juga kehidupan sendiri.”jawab Hakimi Lufti .  Kartina bengang, “loyar buruk juga mamat ni.”bentaknya dalam hati.

 
“Itu saya tahulah, maksud saya diri awak.  Siapa awak dan mengapa awak selalu ada..”

 
“Selalu ada ketika awak dalam kesusahan, begitu?”soal Hakimi Lufti  semula. Kartina merengus, nak marah tak boleh. 

 
“Awak jangan main-main boleh tak? Saya serius ni.”marah Kartina.

 
“Bila masa saya mainkan awak, betul apa yang saya cakapkan tadi.”balas Hakimi Lufti  pula.

 
“Encik Hakimi Lufti , saya dah malas nak layan awak.  Boleh tak awak straight to the point. Pening kepala saya tahu tak?”Kartina ingin bangkit dari duduk namun Hakimi Lufti  sempat menahannya kembali.

 
“Duduklah, saya akan terangkan semuanya pada awak. Have a seat, our discussion belum tamat lagi.”Kartina akur, dia duduk kembali.  Hakimi Lufti  menarik nafas lega.

 
“Saya sebenarnya terpikat dengan awak.  Wajah awak mengingatkan saya pada seseorang yang saya impikan.”terang Hakimi Lufti .

 
Orang yang awak impikan?”sampuk Kartina.

 
“Ya, seorang wanita kepunyaan orang lain yang telah berjaya menambat hati saya.  Wanita itu pernah bekerja disyarikat yang sama saya bekerja.  Malah, namanya juga seakan-akan sama dengan awak.”Kartina mengeluh, lelaki ini sudah jatuh cinta rupa-rupanya.

 
“Boleh saya tahu siapa nama dia.”pertanyaan Kartina mengundang tawa kecil dibibir lelaki itu.  Hakimi Lufti  menggeleng-geleng kepalanya, masih ingin berahsia.

 
“Tak kan nama dia pun awak tak sudi nak bagitahu saya.”pujuk Kartina.

 
“Kazrina Atirah”mendengar saja nama itu, Kartina terpana. “nama dia seperti nama along.  Adakah mereka orang yang sama?”soal Kartina dalam hati.

 
“Kenapa? Awak nampak terkejut bila saya beritahu nama penuh dia.”Kartina menggeleng, “Tak, saya suka nama tu.”pujinya.

 
“Baru dengar nama awak dah suka, itu belum jumpa dengan tuannya lagi.”seloroh Hakimi Lufti  bangga. Kartina tertawa, geli hatinya melihat gelagat Hakimi Lufti  yang beria-ria memprovoke wanita yang bernama Kazrina Atirah.  Perbualan mereka terhenti, makanan yang dipesan sudah berada dihadapan mereka.  Kartina menelah liur, hidangan dimeja nampak menyelerakan.  Belum pernah dia menikmati makanan semewah ini.  Hakimi Lufti  menyeduk lauk ke pinggan Kartina, lagak seperti lelaki budiman.

 
“Makanlah, hari ini saya belanja.  Nanti bila awak dah dapat kerja, bolehlah awak belanja saya pula.”Kartina tertawa mendengar seloroh Hakimi Lufti , belum tentu dia akan dapat pekerjaan itu.

 
Makan tengah hari itu bukan saja merapatkan dua hati yang baru mengenali, tapi juga merapatkan siratulrahim.  Baik Hakimi Lufti  mahupun Kartina, mereka berdua tidak tahu orang yang sedang mereka bicarakan itu adalah orang yang sama.  Dan Kartina turut tenggelam melayan karenah lelaki yang bernama Hakimi Lufti  ini.

~Bersambung~

P/S: Seperti dijanjikan, sy uploadkan episod seterusnya.  Kali ini kisah cinta antara Hakimi Lufti dengan Kartina Amira pula.   

2 comments:

  1. swit la hakimi lutfi n kartina amira. hope diorg akn bersame heheh. bile awk nk terbitkn novel ni? bez sngt. cinta lrt pown bezzz. *peace*

    ReplyDelete
  2. Tq dear. Sy belum fikir lg nk hantar manuskrip kat sykt penerbitan. Takut x memenuhi piawaian pula.hehe...

    ReplyDelete