Wednesday 10 October 2012

Bawalah Pergi Cintaku - Bab 2


Bab 2
 
Peperiksaan SPM sudah tiba, aku menjawab soalan dengan lafaz bismillah.  Tekad dihati ini menyempurnakan hasrat ayah dan ibuku agar berjaya dalam pelajaran.  Walaupun mereka berdua sudah tiada di dunia ini, aku masih ada maklong yang sudah tentu mengharapkan agar aku berjaya dalam hidupku.
 
”Dira, macam mana soalan peperiksaan tadi?” soal Nina rakan sekelasku.  Pertanyaannya mematikan lamunanku tadi.  “Hish, minah brutal sorang ni suka sangat buat aku terkejut.”  Aku lemparkan senyuman manis kepadanya tanpa mengetahui ada seseorang sedang memerhatikan tingkah laku ku  disebalik dinding.
 
“Oh!‘so sweet’ senyuman dia, itu yang membuatkan hati ini tidak keruan. Milik siapakah gadis ini? Adakah aku berpeluang untuk memilikinya suatu hari nanti?” berbagai persoalan bermain difikiran Putra.  Ya, memang sejak kali pertama bertemu dan bertentang mata dengan Adira Marissa, hatinya sudah terpaut.  Selama ini dia tidak pernah jatuh hati pada mana-mana pelajar perempuan.  Tetapi sejak mengenali Adira Marissa, hidupnya tidak pernah aman. Sedang Putra mengintai gerak-geri Adira, tiba-tiba bahunya ditepuk seseorang.  Apa lagi, keluarlah langkah silat sumbang Putra. Akif sudah ketawa berdekah-dekah, terkejut dengan reaksi spontan sahabatnya itu.  Dari tadi dia melihat sahabatnya itu mengendap seseorang.
 
“Kau ni Akif, tak boleh tengok aku senang. Asyik mengacau aje, potong stim betul lah.”  Kali ini belakang badan Akif menjadi mangsa pukulan Putra.  Akif menggosok-gosok belakangnya yang kesakitan itu.  Kuat jugak pukulan sahabatnya itu, berdetup jugalah bunyinya.
 
“Kau tu Putra, dari tadi aku tengok terhendap-hedap disebalik tembok apasal? Kau tengok siapa?” bertubi-tubi soalan keluar dari mulut Akif.  Matanya juga turut melihat siapa yang dipandang oleh sahabatnya itu.
 
“Tak ada sape-sape lah, kau tu aje menyibuk.  Tadi aku cari kau pergi mana, janji nak tunggu aku kat kantin lepas paper BM habis.” Soal Putra pula.
 
“Macam biasa, dating kejap dengan admirer aku si Suraya kat belakang dewan. Nasib baik line clear, kalau tidak mampus.” Kata Akif sambil tersengih-sengih.  Itu tak lain tak bukan mesti dapat sesuatu punya, siapa yang tak kenal Akif Aqil si player terkenal di sekolah ini.
 
“Kau ni Kif, dari tadi asyik tersengih-sengih mesti ada sesuatu kan? Macamlah aku tak kenal kau tu.” Putra seperti sudah tahu akan kenakalan sahabatnya itu.  Tapi yang menghairankan dia, pelajar-pelajar perempuan disini semuanya memang tidak serik dipermainkan oleh romeo sorang ni.  Masih juga yang terkejar-kejarkan Akif.
 
”Mana ada Putra, aku sekarang ini dah nak break off  dengan semua skandal dan juga aweks aku.”
 
“Kenapa plak? Dah insaf ke bro?”
 
“Insaf? Memang aku insaf sejak aku jatuh cinta pandang pertama dengan sorang minah ni.”  Dengan muka serius Akif berkata.  Putra masih terpinga-pinga dengan kenyataan berani mati Akif itu.  Terus dia ketuk kepala sahabatnya itu.
 
“Aduh, apa ni bro, sakit daa..”  Akif menggosok kepalanya. 
 
“Saja nak ‘test’ kau okay ke tak? Kalau tak, aku hantar terus kat Hospital Bahagia Tanjung Rambutan.” Ujar Putra tersengih-sengih tanpa mengendah kesakitan yang Akif alami.
 
“Kau ni, memang mulut bau longkang.  Ada ke patut aku yang hensem dan macho ni kau nak hantar kat sana. Agak-agak lah bro, nanti menangis semua skandal dan aweks-aweks aku tau.”
 
“Baik aku blah, nanti tak pasal-pasal aku pulak kena penyakit gila kau ni. ‘Chow dulu bro’.”  selesai sahaja berbicara, Putra melangkah pergi meninggalkan Akif yang terpinga-pinga.
 
“Nanti kau Putra, ada lori ada bas. Kau tunggu saja nanti.” Akif masih tidak puas hati dengan sikap sahabatnya tadi.  Pasti ada sesuatu atau lebih tepat lagi ada seseorang yang telah mencuri hati Putra sampai dia  lupakan aku.  Malas nak fikir yang bukan-bukan terus sahaja Akif melangkah laju ke kantin sekolah.
 
Langkah Akif terhenti seketika, matanya terpandang seraut wajah yang telah mencuri hatinya.  Adira Marissa, gadis yang pada mulanya dia rasakan biasa-biasa saja rupa-rupanya telah mencuri hatinya dalam diam.  Dia suka melihat mata bundar gadis itu, dengan seulas bibir yang comel.  Tapi gadis itu langsung tidka tertarik dengannya, itu yang lebih menghairankanya lagi.  Boleh dikatakan semua pelajar perempuan  pasti suka dan tertarik dengannya, baik dari segi penampilan dan juga kepopularitinya disekolah ini.  Dia juga memiliki seraut wajah yang tampan dengan ketinggian yang boleh dibanggakan. “Takkan lah Adira tak terpikat langsung kat aku, agak-agak lah.” Bisik hati kecilnya. 

 
 
Selepas peperiksaan tamat, seminggu selepas itu pihak sekolah telah mengadakan pertandingan puisi diantara kelas.  Kelas 5 Dahlia telah menghantar Adira sebagai peserta manakala kelas 6 Gemilang pula buat pertama kali menghantar Putra sebagai peserta.   Pada mulanya ramai yang terkejut dengan penampilan pertama Putra dalam pertandingan ini.  Al maklum lah siapa yang tak kenal dengan ‘side kick’ Akif yang sememangnya tidak suka menyertai apa-apa pertandingan kecuali bola sepak.
 
Tapi hanya Nina seorang sahaja yang tahu mengapa dan kenapa Putra beria-ria hendak menyertai pertandingan itu.  Putra sudah ‘confess’ dengan Nina yang dia meminati Adira dalam diam, dan Nina pula setuju jika Putra bergandingan dengan Adira.  Dan tanpa pengetahuan sesiapa, puisi yang akan dibacakan oleh Putra rupa-rupanya adalah luahan isi hatinya terhadap Adira.  Dengan bantuan Nina, puisi itu ditulis dengan penuh semangat.  Tiba hari pertandingan, nama Putra dipanggil untuk mendeklamasikan puisinya itu.
“Puisi ini adalah luahan dari hati saya, kepada si dia saya harap agar dapat mengerti isi hati saya ini.” Ketika Putra habis berbicara, kedengaran siulan nakal dari murid-murid lelaki.  Gamat juga dewan sekolah pada hari itu.
 
Dia…
Ku kenali dirimu hanya kerna nama
Dari situ hatiku sudah terpaut
Kepolosan wajahnya mememani mimpiku
Hingga aku tidak ingin sedar dari lenaku
 
Dia..
Gadis yang ingin aku miliki
Tapi hati ini takut untuk mencuba
Adakah ini yang dinamakan cinta
Perlukah aku berdiam sahaja
 
Dia..
Ingin ku selami hatinya
Sudah berpunyakah si dia
Tapi aku malu untuk menyatakan
Bahawa aku sudah jatuh cinta
 
Dia..
Berikanlah aku peluang
Untuk mengenali dirimu
Janganlah engkau menolakku
Kerana aku hanya penanti setia

 
Kali pertama aku melihat akan dirimu, hatiku sudah terpaut.  Namun dek kegoaanku, aku pendamkannya jauh dari sudut hatiku.  Moga suatu hari nanti kau akan mengerti betapa aku sudah jatuh cinta padamu ~ Ariffin Putra


Habis sahaja Putra mendeklamasikan sajaknya, gamat sungguh suasana didalam dewan sekolah.  Nina menoleh disebelah, ingin melihat reaksi Adira.  Air muka Adira berubah, sungguh indah bait-bait puisi yang dibacakan oleh Putra.  Ingin sekali dia selami hati pemuda itu, adakah dia sudah berpunya.  Tapi bila memikirkan Putra merupakan sahabat baik Akif, dia pendamkan saja.
 
“Adira, kau kenapa?” soal Nina.  Adira hanya menggelengkan kepalanya, senyuman terukir dibibir membuatkan Putra yang sedang memerhatikan tingkah laku mereka berdua terpana.  “Sungguh indah ciptaan tuhan, memang tak salah hati ini terpaut dengannya.” Putra berbicara sendirian.
 
Lewat petang itu, Putra menunggu Adira diluar pintu pagar sekolah.  Nasib baik Akif tidak pulang bersamanya hari ini, jadi dia berpeluang untuk mendekati Adira.  Dari jauh Putra lihat kelibat gadis yang dipuja berjalan beriringan dengan sahabatnya Nina.
 
“Assalamualaikum” sapa Putra dengan senyuman terukir bibirnya.  Tersentak Adira dan juga Nina, pandangan mereka bersatu.  Ada getaran melanda dihati Putra dan juga Adira,  mata mereka saling bertatapan tanpa mempedulikan Nina yang setia menanti disebelah mereka berdua.
 
“Hem..Hemm..” Nina berdehem, ingin menyedarkan mereka berdua dari lamunan.  Putra sudah mengaru-garu kepalanya yang tidak gatal manakala Adira sudah tunduk memandang ke bawah, malu barangkali.
 
“Aku ‘chow’ dulu Dira,  hari ini kau balik dengan Putra ya.” Nina sempat mengenyit matanya kepada Putra.  Masing-masing masih diam membisu, langkah diatur meninggalkan perkarangan sekolah.
 
“Awak, terima kasih sebab sudi balik dengan saya hari ini.” Putra memandang wajah gadis disebelah, ingin melihat reaksi si gadis.  Masih tetap membisu, kenapa ya? Dia tak sudi nak balik dengan aku ke? Otak Putra masih tidak berfungsi dengan baik, bermacam-macam persoalan muncul difikirannya.
 
Dira melemparkan senyuman manis ke arah Putra. Bukan dia tidak mahu bersuara tapi dia takut untuk mendekati jejaka ini. Memikirkan dirinya yang serba kekurangan takut dipermainkan.
 
“Dira, saya ikhlas nak berkawan dengan awak.” Luahan Putra. Dira memandang tepat ke wajah Putra, ingin melihat sendiri keikhlasan jejaka itu.
 
“Saya..saya.. takut” hanya itu yang mampu keluar dari mulut Dira.
 
“Takut? Apa yang awak takutkan.  Saya tahu tentu rakan sekolah ada bercerita tentang kenakalan saya dan Akif. Tapi percayalah, kami berdua tidak pernah buat tak senonoh pada mana-mana pelajar perempuan pun.  Setakat usik-menyusik tu adalah.” Panjang lebar penjelasan Putra masih tidak mampu menghakis ketakutan yang ada dalam diri Adira.
 
“Maafkan, saya tak mahu dipermainkan.  Sudahlah takdir hidup saya amat perit, saya tak mahu menderita lagi.” Ujar Adira sayu.  Bukan niatnya ingin meminta simpati, tapi dia ingin Putra tahu kisah hidupnya.
 
“Saya ada dengar juga cerita tentang awak dari Rina. Malah saya kagum dengan awak yang tabah menghadapi kehilangan kedua-dua ibu dan bapa awak. Berilah saya peluang untuk menjadi tempat sandaran untuk awak dan sauya janji awak tak akan menangis lagi.” Putra menghulurkan tangan, mahu menunjukkan kesungguhannya.  Adira masih teragak-agak ingin menyambut huluran tangan Putra.  Akhirnya, dengan perlahan-lahan Adira menyambut tangan Putra. Dan jejaka itu mengenggam erat tangan Adira seperti tidak mahu melepaskannya. Dan bermula saat itu, mereka berdua saling mendukung antara satu sama lain.   


Cinta zaman sekolah memang mengasyikan, tapi aku tidak pernah lupa akan matlamatku untuk mengejar cita-citaku.  Kau hadir bak angin menyapa dan kemudiannya pergi tanpa pamitan. ~ Adira Marissa
 
 
“Jauhnya mengelamun, dah sampai UK ke Ulu Kelang beb.” Satu tamparan hinggap dibahu Adira, terbang semua khayalan yang terbias tadi.  Digantikan dengan wajah Fazura yang sedang tersengih-sengih memandang wajah kelat Adira.
 
“Kau ni Zura, cuba bagi salam sikit. Ini main terjah aje.  Nasib baik aku tak arwah, kalau tidak menangis hero Malaya semua tau” ujar Adira, sempat juga dia mencubit lengan sahabatnya itu.
 
Hero Malaya konon, sape mari sini aku kasi CPR.”  dengan wajah ala-ala mafia Fazura berkata.  Aku menghadiahkannya jelingan maut. 'Ambik kau'.
 
“Dahlah beb, jom  makan aku ada beli keow teow tomyam untuk kau juga.” Fazura menarik tanganku mengikutnya.  Langkah kaki ini menurut saja, tapi dalam fikiranku masih lagi terbayang-bayang akan kisah lalu antara aku dan Putra.  Dimanakah jejaka itu kini, aku sudah lama tidak berhubung dengannya.  Kami terpisah sejak dia dihantar belajar ke Australia dan aku pula hanya meneruskan penggajianku disini.
……………………………………………………………………………………………………………
~Bersambung~

3 comments:

  1. salam singga Has... following blog has from now on... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Laila, sy pun follower setia blog awak. heheeeee...

      Delete