Tuesday 2 October 2012

CINTA LRT - BAB 22


Bab 22

Keesokkan harinya, rumah banglo 2 tingkat ini dikunjungi oleh tetamu yang tidak diundang.  Kedatangan Dyana hampir sahaja ingin memusnahkan suasana yang indah dipagi itu.


“Maaf kerana menggangu semua.  Kedatangan saya disini adalah untuk menuntut kembali janji yang pernah dimenterai oleh kami berdua suatu masa dahulu.”

“Janji? What nonsense Dyana.” Fareez sudah mula cuak dengan sikap Dyana.

Dyana mengeluarkan sesuatu dari sampul surat.  Kelihatan  seperti  sepucuk surat yang tertera perjanjian diantara Dyana dengan Fareez.

Membuntang mata Fareez kala melihat surat perjanjian yang mempunyai tandatangannya.  Seingatnya dia, ini adalah kali pertama dia melihat surat ini.  Bagaimana surat ini ditandatangan olehnya sedangkan dia sendiri tidak tahu akan kewujudan surat perjanjian seperti ini.

 “Ini semua bohong, tak mungkin Fareez buat perjanjian bodoh seperti ini.”  Kata Fareez dengan suara lantang.  Fareeza disebelah dikerling sekilas, wajah gadis itu muram.

 “Feez sayang, you sendiri yang kata kita akan berkahwin setelah tamat pengajian.  Dan surat perjanjian itu sebagai bukti cinta you pada I.”  Dyana berpura-pura menangis, sekadar ingin memantapkan lagi lakonannya.  Dia yakin kali ini semua orang akan bersimpati dengannya dan lantas akan berpihak kepadanya.  Tidak sia-sia dia mengupah salah seorang staff di Fakhrul Holdings untuk mendapatkan tandangan Fareez di atas sekeping kertas kosong.

“Tidak abah, umi ini semua perangkap.  Mana mungkin Fareez berani buat kerja gila ni.”  Kata Fareez, kemudian dipalingkan wajahnya ke arah Fareeza.

“Fareeza, saya difitnah. Saya tidak pernah mencintai orang lain sebelum saya bertemu dengan sayang” Tangan Fareez diraih, ingin memohon pengertian dari gadis itu.

Fareez meraup wajahnya, rambutnya sudah kusut dikerjakan.  Dia tidak sangka kegembiraan semalam bertukar menjadi huru-hara gara-gara onar Dyana.

Tan Sri Fakhrul kelihatan tenang mendengar butir bicara tetamu tidak diundang itu, manakala Puan Sri Mahani memberikan renungan tajam kepada Fareez dan Puan Rohani pula hanya mampu memandang wajah sayu anaknya. 

“Cik Dyana, saya mahu meneliti dahulu surat perjanjian ini.  Saya akan minta peguam syarikat membuat semakkan terlebih dahulu, dan jika benar surat perjanjian ini sah, maka saya akan minta anak saya bertangungjawab diatas kesalahan yang dia lakukan ini.”  tersentak semua yang ada di ruang tamu itu setelah mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Tan Sri Fakhrul.  

Wajah kelat Fareez dipandang dengan pandangan serius oleh Puan Sri Mahani yang dari tadi hanya menjadi pendengar setia.  Dia kalih pandang juga ke arah bakal menantunya itu, kesian dia melihat wajah Fareeza yang suram itu.  Apa yang telah dilakukan oleh Fareez memang tidak tercapai dek akalnya.

Dyana sudah merasakan kemenangan akan berpihak kepadanya.  Dari tadi senyuman tidak lekang dari bibirnya walaupun sejak tadi Fareez asyik bercakap kasar dengannya.  Kali ini Fareez pasti akan tunduk dengan kemahuannya itu.  Akalnya berfikir untuk menghapuskan Fareeza pula selepas ini.  Biar lelaki ini tidak dapat memiliki gadis itu, dan hanya dia yang akan menjadi pendamping lelaki itu.

“Macam ini lah Cik Dyana, kita kan selesaikan masalah ini secepat mungkin.  Sekarang saya minta agar Cik Dyana pulang dahulu.  Nanti saya akan khabarkan semula keputusannya.  Saya harap Cik Dyana bersabar dan tunggu panggilan dari kami sekeluarga.”

“Kalau Tan Sri dah cakap begitu saya turutkan.  Tapi satu yang saya pinta, selagi masalah ini belum dapat diselesaikan selagi itu Fareez tidak dibenarkan berkahwin dengan perempuan ini.”  Ujar Dyana sambil menunding jari ke arah Fareeza yang duduk berhadapan dengannya.

“Cik Dyana jangan risau, saya janji selagi semua ini tidak selesai majlis perkahwinan mereka berdua tidak akan diadakan.  Saya akan mencari bukti dan bila saya sudah temui kebenarannya saya tidak akan teragak-agak untuk mengambil sebarang tindakan termasuklah terhadap Cik Dyana sendiri.  Itu janji saya.”  Tegas Tan Sri Fahkrul lagi. 

Dyana tidak takut, dia percaya rancangan yang dia buat tidak akan gagal kerana itu dia yakin akan semua ini.  Tidak ada orang yang tahu tentang rancangannya termasuklah ahli keluarganya sendiri.  Tapi bagaiman dengan Jeff, dia sayangkan aku tentu dia tidak akan bocorkan rahsia ini.

“Baiklah Tan Sri, saya balik dahulu.”  Selepas berbincang dengan keluarga Fareez, Dyana memohon diri.  Tidak mahu berlama-lama disitu, dia takut bila melihat renungan tajam Fareeza terhadapnya.

Sebaik sahaja tetamu tidak diundang itu pergi, Fareez bangun  dari sofa lantas menarik tangan Fareeza agar mengikuti langkahnya.  Kunci kereta diatas meja kecil dicapai, dia berjalan pantas menuju ke luar rumah sambil berkata.

“Abah, umi, mama.  Fareez pinjam Fareeza sekejap, kami ingin berbincang dari hati ke hati.  Pasal tadi Fareez minta maaf, bukan Fareez yang tandatangan surat itu.  Fareez percaya kebenaran pasti akan terungkap juga.”

Engin kereta Honda CRV dihidupkan.  Kereta dipandu meninggalkan halaman rumah banglo 2 tingkat itu bersama Fareeza disisinya.
 

Dalam kereta masing-masing membisu, Fareez tenang memandu manakala Fareeza lebih senang membuang pandangan ke arah luar tingkap.  Bukan dia tidak sudi mahu melihat wajah Fareez, tapi hatinya rasa sakit sangat dengan peristiwa itu tadi.

“Sayang masih marahkan saya?” Soal Fareez, dia memanggilku dengan panggilan sayang.  

“Tak ada apa yang hendak saya marahkan, perkara dah pun terjadi.”

“Jadi sayang nak cakap yang sayang dah  tak percayakan saya, begitu?”

 
“Habis tu, awak nak saya buat apa Fareez.  Hati saya terluka, semalam baru sahaja saya merasa gembira dan bahagia sekali, Tapi pagi ini…” belum sempat Fareeza meneruskan kata-katanya, Fareez terlebih dahulu memintas kata-kataku.

“Kan saya dah cakapkan dekat sayang, Dyana memang kenalan saya semasa kami bersama-sama belajar di Harvard dulu.  Tapi sekadar teman biasa sahaja, tidak lebih dari itu.  Lagipun ketika itu saya masih belajar lagi takut akan melalaikan saya.”

Surat perjanjian tu macam mana pula.  Takkan palsu?”

“Itu saya tak boleh nak komen.  Sebab saya sendiri baru kali pertama melihat surat itu.  Tak mustahil dia palsukan tandatangan saya untuk membuat perjanjian bodoh seperti itu.  Saya tak bodoh, saya masih kenal mana itu cinta dan mana itu nafsu semata-mata.”

“Jadi awak masih nak menafikannya, macam tu? Sungguh saya tak sangka sungguh cetek akal permikiran awak Fareez.”  Ejekku padanya.

“Saya menafikan sekeras-kerasnya dan saya tahu saya difitnah.  Dan saya harap Abah dapat mencari dalang disebalik surat perjanjian itu nanti.”

“Sudahlah Fareez, saya tak mahu bergaduh lagi dengan awak.  Sekarang hantar saya balik.”

“Not now Feeza, until I finish with you.  Hal ini mesti diselesaikan juga hari ini.”  Sebaik sahaja berkata demikian, Fareez menghentikan keretanya dikawasan tempat letak kereta diTaman Jaya.

Nasib baik hari ini tidak ada ramai pengunjung, jagi taklah teruk sangat kalau kami bertekak disini.  Aku turun dari kereta terus menuju ke arah bangku yang kosong bersebelah kawasan permainan kanak-kanak.   Fareez melabuh punggung disebelahku, tapi aku tidak sedikit pun menoleh ke arahnya.  Geram dan rasa sakit hati masih lagi bersisa dalam hatiku ini.  Agak lama kami tidak bertegur sapa, akhirnya Fareez mengambil keputusan pergi meninggalkanku sendirian disini.  Kemana? Aku sendiri sudah tidak ambil peduli. 

Aku kalih pandang kehadapan, terpandang seorang lelaki yang berusia dalam lingkungan 50an  sedang merayau-rayau tanpa arah tujuan.  Pakaiannya sudah lusuh dan seluarnya koyak sehingga menampakkan peha dan betisnya.

Aku cuba mengimbas raut wajahnya, dan alangkah terkejutnya aku apabila melihat sekujur tubuh yang sudah lama aku rindui.   Papa!  Seruku tanpa aku sedari.  Langkah lelaki itu terhenti saat mendengar aku memanggilnya.

Feeza, hanya itu yang aku dengar keluar dari mulutnya sebelum lelaki itu melarikan diri daripadaku. Namun langkahnya sumbang dan dia terlanggar dengan batang tubuh Fareez.

Aduh! Serentak aku dengar suara Papa dan Fareez mengaduh.  Masing-masing aku lihat mengosok kepala dan dahi mereka.   Aku lihat Fareez cuba menolong Papa bangun.

“Pakcik tak apa-apa? “Soal Fareez dengan tangan yang masih menggosok dahinya.

“Pakcik okay, maaf ya Encik.” Katanya pula.  Aku masih lagi tidak berganjak dari tempat tadi, padanganku tetap pada wajah Papa dan Fareez.   

“Papa! Tunggu.” Jeritanku mengundang rasa hairan dihati Fareez.  Apabila Papa melihat aku ingin mendekatinya,  dia cuba melarikan diri lagi.  Pantas Fareez menyambar lengan tangan Papa membuatkan dia tidak dapat melarikan diri lagi.

Ketika aku mendekati papa, bau hapak menusuk hidungku.  Aku menangis melihat keadaan papa yang tidak terurus.  Tanpa pedulikan renung dari Fareez, aku memeluk papaku.  Teresak-esak aku dalam dakapannya.  Tidak ku hirau akan badannya yang berbau hapak itu, aku masih memeluknya erat. 

Perlahan-lahan aku leraikan pelukan.  Aku tarik papa ke tempat duduk yang berhampiran tempat  kami berdiri.  

“Ke mana papa pergi selama ini. Dah puas Feeza dan mama mencari.” Soalku kepadanya.  Airmata yang mengalir tidak aku hiraukan.  Fareez pula sudah mengambil tempat disebelahku, dia memberi isyarat mata.  Aku faham akan isyaratnya itu, lalu aku dekatkan mulutku ditelinganya dan berbisik. “Papa saya.”  mengerti akan kataku, dia terus pergi menjauh memberi peluang untuk aku berbual-bual dengan lelaki yang aku mengaku sebagai papaku.

“Papa minta maaf Feeza, kerana kealpaan dan keseronokkan papa lupakan mama dan juga kamu. Papa tinggalkan keluarga yang tersayang hanya kerana cinta palsu seorang perempuan GRO.”

 Aku lihat riak kekesalan terbias dimuka papa.  Walaupun aku marah dengan pengakuanya itu tadi, tapi aku bersyukur kerana dipertemuakan semula denganya.  Papa masih lagi papaku dan juga suami mamaku, jadi tidak adil untuk aku menghukumnya diatas kesilapannya yang lalu.

“Feeza maafkan papa, semua manusia tidak pernah lari dari membuat kesilapan.  Dan Feeza percaya papa sudahpun bertaubat.”

“Papa betul-betul menyesal Feeza.  Tapi papa malu hendak pulang kepangkuan mama kamu, terlalu besar dosa papa terhadap mama kamu tu.”

“Pa, Feeza percaya mama tentu akan memaafkan segala perbuatan papa yang dulu.  Asalkan papa insaf dan ingin kembali kepangkuan keluarga.” Aku mengusap belakang papa, ingin meredakan esaknya. 

“Kita balik ya pa, kesian kata mama yang sentiasa berdoa agar papa pulang kepangkuan kami semua.”

“Tapi Feeza.”.  belum sempat papa meneruskan kata, Fareez sudah terlebih dahulu memotong, ditangannya ada sehelai T’shirt dan seluar track bottom

“Apa kata pakcik ambil pakaian ini dan pergi salin ditandas, kami tunggu disini.”  Fareez menghulurkan sepasang T’shirt dan juga seluar track bottom kepada papa.  Aku tengok papa agak ragu-ragu ingin mengambil pakaian itu dari tangan Fareez.

“Jangan risau, ini baju saya.  Lagipun saya tengok saiz kita berdua lebih kurang sama saja.”  Huluran baju Fareez papa terima, bergegas dia pergi ke tandas untuk menukar pakaian itu.

Aku menarik nafas lega.  Fareez mencuit lenganku, faham akan isyaratnya itu.  Aku ceritakan semuanya perihal papa kepadanya.  Fareez tekun mendengar sesekali dia mencelah bertanya itu dan ini.  

“Fareez, saya nak bawa papa pulang.  Tentang hal tadi, nanti kita bincang semula.” Ujarku kepada Fareez.  Dia hanya mengganguk kepala.

“Feeza.”. Papa menghampiri kami berdua setelah selesai menukar pakaiannya.  Wajahnya sudah tidak secomot tadi dan aku lihat ada sedikit air menitis dari rambutnya.

“Papa, ini Fareez.  Tunang dan bakal suami Feeza.”

Fareez menghulurkan tangan, Papa menyambutnya.  Mereka berpelukan seketika, sekali lagi aku lihat airmata papa menitis. 

“Jom kita balik pa,” aku mengajaknya pulang.  Papa menggeleng kepala, tanda tidak setuju dengan cadanganku.

“Papa malu, lagipun tentu mama kamu dah benci kat papa.”

“Tak pa, mama selalu menunggu kepulangan papa.  Kadang-kadang Feeza tengok mama selalu termenung.”  Ujarku, dan papa masih tetap menggeleng kepalanya tanda tidak setuju denganku.

Aku tarik hujung baju Fareez, memintanya agar menolongku agar memujuk papa pulang.  Mengerti akan isyarat yang aku berikan, Fareez bersuara.

“Macam nilah pakcik, apa kata pakcik tinggal kat rumah saya buat sementara waktu.  Lagipun saya tinggal sendirian.”  Aku terpanar dengan kata-kata Fareez, sungguh aku terharu dengan kebaikannya.

“Pakcik tak nak susahkan Fareez ataupun Fareeza, nanti apa kata orang tua kamu.”  Papa masih lagi berdolak-dalih.   Fareez memberi isyarat agar aku menjauhkan diri dari mereka berdua.  Mungkin Fareez ingin berkata sesuatu yang tidak mahu aku dengar, orang kata ‘men’s talk’. 

Selang beberapa minit aku lihat mereka berdua menghampiriku.  Fareez memberikan senyuman kepadaku seperti memberitahuku yang papa sudah setuju akan cadangannya.

“Apa kata kita pergi makan dulu, sayang lapar tak?”  soal Fareez kepadaku.  Aku hanya mengangguk tanda setuju.

Petang itu aku rasa gembira sekali, biarpun masalah diantara aku dan Fareez masih belum selesai. Tapi disebabkan kehadiran papa aku pendamkan dulu pemasalahan ini.  Dalam kereta aku tidak habis-habis bercerita tentang mama, tentang pekerjaanku sekarang dan juga tentang pertunangan serta majlis pernikahan yang akan diadakan tidak lama lagi.  Sesungguhnya aku amat bersyukur kerana dengan kehadiran papa, majlis pernikahanku bakal menjadi lebih istimewa lagi.

Acara makan malam kami malam itu benar-benar meriah dengan gelak tawa.  Fareez pula seperti sudah serasi dengan Papa.  Macam sudah lama kenal lagak mereka berdua.  Dan aku sesungguhnya amat terharu dengan penerimaan Fareez terhadap papaku.

Papa menginap sementara dirumah bujang Fareez.  Ini adalah kali pertama aku menjejak kakiku  dirumah Fareez.  Sebuah condo mewah yang terletak di Bukit Jalil, berhampiran dengan stesen LRT Sri Petaling.  Pabila kakiku melangkah masuk  ke dalam rumah ini, aku terpaku.  Hiasan dalaman rumah yang cantik dan berkonsepkan bali amat menarik perhatianku.  Aku perhatikan sekeliling, terdapat  sofa 3 seater dan juga sebuah kerusi rehat yang terletak di sebelah kiri ruang tamu.  TV 42 inci plasma terlekat cantik didinding berserta set home theater bersebelahannya.  Meja kopi yang terletak diruang tengah dihiasi dengan jambangan bunga lily. 

“Insyaallah, tak lama lagi kita berdua akan tinggal disini.  Inilah rumah dan syurga kita nanti.” kata-kata Fareez mematikan lamunanku.  Wajahku merona kemerahan, malu. Fareez terus berlalu menuju ke salah satu bilik di sebelah kanan.

“Pakcik, ini bilik tidurnya.  Feez harap pakcik selesa.” Ujar Fareez kepada papa.

“Terima kasih Feez, pakcik tak tahu macam mana nak balas budi kamu Fareez.” Sayu kedengaran suara papa menyentuh hatiku.  Fareez sekali lagi memeluk papa, buatkan aku lebih terharu.

Pakcik tak perlu berterima kasih pada saya, anggap saja rumah ini macam rumah anak pakcik juga. Lagipun tak lama lagi saya akan jadi menantu pakcik juga.”  Kata Fareez sambil menjeling ke arahku. 

“Untung Feeza dapat suami macam Fareez ni ya, Papa tumpang gembira.” Sekali lagi papa memeluk Fareez.  Airmataku tumpah lagi, tidak terbalas budi yang Fareez taburkan kepada papaku.  Memang benar aku bertuah kerana dapat bakal suami seperti Fareez, tapi hatiku masih lagi ragu-ragu. 

“Pakcik, hari pun dah malam, izinkan saya hantar Feeza balik.  Lepas ini kita borak-borak lagi ya.” Fareez meminta diri, dia ingin menghantar Feeza pulang ke rumah. 

Dalam perjalanan pulang, sempat Fareeza menceritakan sedikit sebanyak perihal keluarganya.  Terutama berkenaan Papanya.  Dia amat berterima kasih kepada Fareez kerana sudi menjaga papanya buat sementara waktu ini.  Fareeza berjanji akan datang mengambil papanya semula bila keadaan sudah mengizinkan. 

“Fareez, terima kasih sebab sudi menjaga papa saya.  Tentu saya  dah banyak menyusahkan awak.”

"Sayang, saya tak kisah kalau papa nak tinggal terus dengan saya. Lagipun tak lama lagi papa sayang  akan jadi papa saya juga.” Fareez menggengam erat tangan Fareez, cuba menyadurkan semangat kepada kekasih hatinya.

“Fareez, tentang surat perjanjian itu…”  belum sempat Fareeza menghabiskan bicaranya, Fareez terlebih dulu mencelah.

“Saya faham kalau sayang masih keliru, cuma satu yang saya pinta supaya sayang percayakan saya.  Cinta saya hanya milik sayang dulu, kini dan selama-lamanya.” Bersama-sama ucapakan kudus itu, satu ciuman hinggap dibelakang tapak tangan Fareeza.  Tersentuh hati wanitanya dengan perlakuan Fareez.  Sebuah senyuman manis dihadiahkan kepada Fareez sebagai tanda dia percaya akan kejujuran lelaki itu.

Memandangkan Papa sayang akan tinggal sementara waktu dengan saya, saya izinkan sayang datang ke rumah kita bila-bila masa yang sayang suka. Nah ambil kunci pendua ni” Fareez menyerahkan kunci pendua kepada Fareeza sebelum gadis itu melangkah keluar dari keretanya.

“Terima kasih Fareez, kalau tak ada awak tak tahulah macam mana nasib papa saya tu.” Aku mengambil kunci yang dihulurkan kepadaku.

"Jangan cakap macam tu sayang, papa awak kan bakal papa mertua saya. Sudah tentu sudah menjadi tangungjawab saya untuk menjaga kebajikannya.” Kata-kata Fareez membuatkan aku lega, sekurang-kurangnya aku tahu dia ada untukku.

Sebelum kau melangkah keluar dari kereta, Fareez sekali lagi menahanku.

“Jangan lupa bagitau kat mama awak pasal papa. Cerita elok-elok kat mama, harap-harap mama terima papa awak semula.”  aku mengangguk kepala, mengerti dengan apa yang cuba Fareez sampaikan kepadaku.

Selepas aku menutup pintu pagar dan rumah, kereta Fareez melencur pergi meninggalkan rumahku.  Dan aku masih lagi ragu-ragu untuk memberitahu kepada mama tentang papa.  Besok aku akan cari masa sesuai untuk berbincang tentang papa, harap mama masih dapat menerima papa semula seperti dulu.  Aku sebenarnya rindu ingin melihat keluarga ini bersatu semula, itulah doaku setiap kali menunaikan solat.  Nasib baik mama sudah tidur ketika aku pulang, kalau tidak agak susah juga untuk aku ceritakan kepadanya.

Masalah aku dengan Fareez pun belum selesai, kini muncul pula papa. Terpaksa aku lupakan seketika permasalahan kami berdua.  Sekarang keutamaanku adalah Papa, aku harus kuat demi untuk menyatukan semula keluargaku ini.  Malam merangkak pergi bersama perbagai persoalan dalam fikiranku.  Tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi,  aku lihat skrin terdapa sms masuk. 


+ Syng jgn risau, kita akan hadapi dugaan ini dgn tabah. Slmt mlm syg, mlm ni tido jgn fikir yg bukan-2.  Dihati ini hanya ada syg seorang. Love you.. – Fareez


Aku tersenyum takala membaca sms dari Fareez, memang aku rasa amat bertuah kerana dipertemukan dengan lelaki sebaiknya.  Walaupun masalah di antara kami belum selesai, namun aku harap semua ini adalah salah faham.  Aku sendiri tidak pasti apa yang akan berlaku jika aku benar-benar kehilangannya suatu hari nanti.

---~Bersambung~
Terima kasih kerana sudi membaca karya saya yang tak seberapa ini.  Saya inginkan komen dari anda semua agar dapat saya perbaiki mutu penulisan dimasa akan datang. 

No comments:

Post a Comment