Wednesday 17 October 2012

CINTA LRT - BAB 24 DAN BAB 25


Bab 24

 Jam tangan dikerling sekilas, namun tiada tanda-tanda kelibat Fareez kelihatan.  Cuaca dilangit seperti ingin hujan,  tiba-tiba titisan hujan turun laju.  Cepat-cepat Fareeza berlari ke arah perhentian teksi yang berdekatan.  Kereta Suzuki Swift warna hitam kepunyaan Jamie berhenti dihadapan Fareeza.

 
“Feza, hop in. I’ll send you home.” jerit  si pemandu ketika daun tingkap sebelah penumpang diturunkan sedikit.  Fareeza masih tidak bergerak dari tempat itu, dalam hati masih berfikir sama ada ingin menurut atau tidak.  Akhirnya, tanpa berfikir lama Fareeza menarik pintu kereta Jamie dan meloloskan diri kedalam.
 

Thanks Jamie, I was waiting for Fareez. But he didn’t show up.” terang Fareeza sambil mengipas sedikit bajunya yang kebasahan akibat titisan-titisan hujan yang mula turun.  Jamie menghulurkan kotak tissu kepada Fareeza, gadis itu mengambilnya sambil melemparkan senyuman. “Thanks”.
 

“I nampak Fareez dah balik awal lagi. Kebetulan I lalu depan bilik Tan Sri and saw him with Tan Sri.” ujar Jamie kepadaku. 

 
“Ya ke? tapi kenapa dia suruh I tunggu dia tadi. Hairan pula.” Fareeza sudah menggaru kepalanya yang bertudung itu,  tanpa menyedari pemuda cina itu sedang merenung tepat kewajahnya.

 
Maybe dia dah inform you by sms. Cuba check  your phone?”soal Jamie pula sambil memuncung ke arah telefon bimbit yang dipegang oleh Fareeza. Fareez cepat-cepat melihat semula telefon bimbitnya, tadi semasa mesyuarat dengan Encik Basir dan Adlan dia lupa menukar semula silent mode telefonnya.  Alangkah terkejutnya dia, ada 10 missed call dan 3 sms dari Fareez.

Sms pertama : Sayang u kat mana?

Sms kedua:  Syg, I need to see Abah for a while. Plse wait for me.

Sms terakhir: Syg, so sorry. I & Abah ada appoint with client.  Syg balik sendiri ya, mlm nnt I call you. Luv you syg…
 

Sms terakhir selepas 15 minit jam 5.15 petang. Patutlah aku tunggu dia tak muncul. Fareez ni pun satu. Tak kesian ke kat aku yang terconggok kat sini lebih 20 minit.  Geram betul aku kat si Fareez ni, tapi bila difikirkan balik.  Memang salah aku sebab Fareez cuba call tapi aku pula terlupa nak tukar balik silent mode.  Dah nasib kau Fareez, tapi terima kasih kat Jamie sebab sudi hantar aku balik.


“Ya lah Jamie,  my phone was in silent mode. Sebab itu tak dengar Fareez call atau sms. Thanks to you, sebab sudi tumpangkan I.” Aku memandang Jamie yang sedang tenang memandu.  Jamie melemparkan senyuman kepadaku.

 
Anything for you my dear. You tahukan, I always want to be your angel.” Fareeza terpana, walaupun Jamie bertutur bersahaja, namun meresap  ke dalam sanubarinya.  
 

“Takkan Jamie masih simpan perasaan pada aku lagi. Hish, tak boleh jadi ni.” Desis hati kecil Fareeza, tak mampu dia luahkan kata-kata itu di depan Jamie

 
Yes, you are my angle. But as a guardian but not in my heart. I’m so sorry Jamie.” Walaupun perlahan, Jamie masih dapat mendengarnya.

 
Then, let me be the one. I’ll promise you that I never let you down.” tersentak Fareeza bila Jamie berkata demikian. Sungguh, dia tidak tahu apa yang harus dia lakukan untuk menyakinkan pemuda ini   bahawa hatinya hanyalah pada Fareez seorang, tiada yang lain lagi.
 

Please Jamie, I tak mahu you ungkit lagi tentang hal itu.  Remember,  I tunang orang and the person is your big boss.” Harap Jamie mengerti kata-kataku, tak mahu dia menyimpan perasaan itu lagi.  Aku dengar Jamie mengeluh, pandanganku masih dihadapan tidak mahu memandang kekecewaan diwajah Jamie.


“I dengar ada pekerja baru kat Department you, who is she?” Aku cuba mengubah suasana suram tadi supaya menjadi lebih santai. 


“Her name is Nicole, she’s my new assistant. Baru seminggu laporkan diri.” jawab Jamie, tapi matanya masih lagi tertumpu dijalanraya yang kian sesak.


“Nice name.  So, how is she?” soalku kepadanya.
 

“What do you mean  by that?” soal Jamie pula.  Aku sudah tersengih-sengih, mamat ni tak faham ke apa yang sedang aku bicarakan.  Atau pura-pura.


“Kenapa you  tak cuba beramah mesra, at least as friend maybe.” aku cuba mengajar Jamie pula, tapi Jamie masih tidak beriak. Tetap tenang meneruskan pemanduan.  Aku jadi kelu seketika, niat dihati ingin menceriakan suasana.


 “Feza, love is not an easy thing that come and go.  Susah nak dijangkakan.” Jamie sudah bermadah pula. Ni yang payah betul bila bercakap dengan orang yang dah angau.  Aku pula mengeluh.


“Jamie, memang cinta tak mudah datang dan juga pergi. Tapi semuanya berlaku secara semulajadi dan akan terjadi pada sesiapapun termasuk diri you.” terangku kepadanya.  Jamie kalih memandang wajahku seketika sebelum memandang semula kehadapan pula.


“I tahu Feza, tapi dalam hati I masih ada you.  And not anyone else but you, my dear.” Jamie mengeluh lagi.  Aku terdiam, susah betul nak terangkan kepada lelaki ini tentang maksud cinta yang sebenarnya.


“Jamie, cinta yang datang tak semestinya milik kita. Jadi sebelum itu kita kenalah pastikan dulu.” kataku kepadanya.

 
“Apa maksud you Feza, can you explain?” pertanyaan Jamie membuatkan aku blur sekejap.  Aku tarik nafas perlahan-lahan, cuba mencari perkataan yang sesuai untuk aku huraikan maksud itu tadi.
 

I do love, to be your friend  but not more than that, tapi tak bermakna I jatuh cinta pada you. Cinta I hanya pada Fareez, dan itu yang you perlu tahu.  Bagi I, you adalah sahabat dan juga rakan sekerja yang terbaik pernah I ada sebelum ini.  Dan I mahu kita kekalkan persahabatan ini sehingga kini.” terangku kepadanya, berharap agar Jamie mengerti.  Aku lihat dia menganggukkan kepalanya perlahan.

 
“Terima kasih Feza, I mengerti sekarang. I hope we still can be friend walaupun you sudah menjadi milik Fareez nanti.“ jawapan dari Jamie membuatkan hatiku berasa lega.  Dalam diam aku berdoa agar Jamie bertemu dengan cinta sejatinya suatu hari nanti. Agak lama juga kami berbual-bual kosong sehingga sampai ke rumahku.


Belum sempat aku beredar dan menutup pintu keretanya, kedengaran suara Jamie cuba berkata sesuatu. Aku tunduk, ingin mendengar butir bicara dari bibir lelaki itu.


If you happy, I’m also happy dear.  For me, you are the best thing that happen to me since  knowing you.  I’m gald that Fareez do love you so much, but please let me be  you shoulder to cry on if one day Fareez let you go for good.” Selesai berkata-kata, Jamie mengisyaratkan matanya agar aku menutup pintu keretanya.  Aku tergamam, tak tahu apa yang harus aku katakan kepadanya. Lidahku kelu, akhirnya persoalan itu terbiar begitu sahaja.  Pintu kereta kututup dan kereta Jamie meluncur pergi tanpa sempat aku mencerna butir bicara yang keluar dari bibir lelaki itu.


Tanpa aku dan Jamie sedari, ada seseorang yang sedang memerhatikan diriku.  Fareez memandang tajam dari arah seberang jalan, matanya sempat melihat biasan wajah keruh Fareeza ketika kereta Jamie  meluncur pergi.  Rasa cemburu mula menguasai dirinya, niat dihati ingin melihat kekasih hati, tetapi dia dihidangkan dengan panorama yang menyakitkan hatinya.  Dia memecutkan keretanya meninggalkan halaman rumah Fareeza dengan hati yang terluka.   

 
“Apalah yang si mamat cina tu cakap sampai reaksi muka Feeza begitu, tentu perkara yang serius. Ini tak boleh jadi, aku harus bertindak.” Stereng kereta dihentak kuat, sakit yang menjalar ditanganya tidak dihiraukan.   Dalam hatinya berasa tidak senang melihat drama sebabak itu, apa yang Jamie katakan kepada Fareeza sehingga gadis itu terpegun dan wajah itu keruh sebaik sahaja kereta Jamie meninggalkan perkarangan rumah Fareeza menjadi tanda tanya difikirannya.


Berlainan pula dengan Jamie, sebaik sahaja keretanya melepasi simpang rumah Fareeza dia terus berhenti.  Ingin menarik nafas panjang, tanpa dia sedari airmatanya menitis laju.  Dia teramat kecewa tetapi dia harus kuat untuk menghadapinya.  Fareez merupakan gadis melayu pertama yang dia cintai sepenuh hatinya.  Dia tidak pernah mengalami rasa cinta seperti ini walaupun ketika dia bersama Audrey dulu.  Cinta yang hadir ini terlalu menyakitkan hatinya yang selama ini dia nafikan kewujudannya.  Dipegang dadanya yang terasa sakit  ketika dia meluahkan rasa hatinya pada gadis itu,  dia tewas dalam permainan hati.  “Aku harus kuat, demi orang yang aku cintai.” Bisik hati kecilnya.  Airmata yang mengalir disapu dengan harapan dia menyapu sekali dukanya itu.

=======================================================================
 
Bab 25
 
“Ada apa you nak jumpa I. Tak habis-habis lagi ke nak hancurkan kebahagian I?”soal Fareez kasar, tubuhnya dihenyak dikerusi yang berhadapan dengan Dyana dan seorang pemuda cina.  Dyana memandang Jeffrey, mengisyarat agar lelaki itu memulakan perbualan.
 
“Terlebih dahulu, kenalkan nama I Jeffrey Wang future husband kepada Dyana.” Jeffrey menghulurkan tangan ingin berjabat tangan dengan Fareez.  Tangan disambut tapi dalam hati Fareez sudah tidak keruan.  Takut diperdaya lagi oleh Dyana seperti yang sudah berlaku dirumahnya sebulan yang lepas.
 
“Tujuan kami datang kemari adalah ingin memohon maaf.” sambung Jeffrey lagi, “Memohon maaf diatas perbuatan kami terhadap awak dan juga keluarga awak.” Fareez mengerut dahi, tidak tahu apa yang berlaku. 
 
“Saya tak faham, please explain.” Fareez sudah tak sabar-sabar ingin mengetahui apa tujuan sebenar mereka berdua.
 
“Saya ingin memohon maaf  tentang surat perjanjian hari itu.  Memang surat itu palsu dan saya .. saya…” belum sempat Dyana meneruskan percakapannya, satu tepukan kuat diatas meja menyebabkan meja mereka menjadi tumpuan seketika.

“Apa maksud you, minta maaf.  Jangan ingat semudah itu saya nak maafkan awak.” Fareez bersuara lantang, Jeffrey pula cuba menenangkan Fareez manakala Dyana sudah teresak-esak dengan jerkahan Fareez itu tadi.  Fareez bangun dan ingin beredar, tapi lengan tangannya ditarik Jeffrey.
 
“Fareez, calm down. Tujuan kami datang ingin memohon maaf dan sekaligus membetulkan keadaan seperti sediakala.” Jeffrey menarik tangan Fareez agar dia duduk semula.  Fareez sudah mengerus tidak puashati.  Wajah sunggul Dyana tidak mendatangkan sedikit rasa belas kasian pun dihatinya.  Yang ada hanya rasa menyampah dan geram dengan perbuatan gadis itu terhadapanya.
 
“Okay, saya akan dengar apa yang kalian berdua ingin katakan. But after this, I don’t want to see both of  you anymore.” Ujar Fareez berbaur amaran.
 
Thanks Fareez, I harap kita dapat selesaikan perkara ini dengan baik.” Ujar Jeffrey sambil tersenyum.
 
Setelah Jeffrey menceritakan sebab dan alasan mengapa Dyana bertindak sedemikian,  Fareez begang pada mulanya. Tetapi selepas mendengar secara terperinci, hati Fareez tersentuh.  Baru dia tahu selama ini Dyanalah gadis yang sering mengelitkan nota-nota ringkas dibukunya.  Masa itu dia agak pemalu dengan perempuan sebab itu dia tidak membaca nota itu, malah terus membuangnya ke dalam tong sampah.  Dyana menyintai dirinya secara diam, tapi kerana rasa cinta itu tidak pernah wujud jadi cinta gadis itu bertepuk sebelah tangan.  Sekarang baru dia faham mengapa Dyana nekad berbuat sebegitu terhadapnya.
 
“Saya harap awak maafkan saya Fareez, dan saya berjanji tak akan ganggu awak dan tunang awak lagi.” Kata Dyana sambil mengelap airmatanya.

Hati Fareez tersentuh lagi, kesian pula dia melihat gadis itu.  Akhirnya dia mengganguk kepala menandakan dia memaafkan perbuataan gadis itu.

“Saya maafkan awak, dan saya harap awak tak mengulangi kesilapan itu lagi.” Fareez bersuara tegas sambil memandang tepat ke arah mata gadis itu.
 
“Jangan risau Fareez, she will be under my responsible from now on.  Dan saya berani jamin dia tak akan mengulangi kesilapannya itu.” Janji Jeffrey kepada Fareez dan juga untuk dirinya.

“Baiklah, saya pegang pada janji awak Jeffrey.  Nice to know you, by the way Dyana. You look sweet with new image.” Baru Fareez perasan akan perubahan yang ada pada Dyana.  Hari ini gadis itu kelihatan sopan dengan berbaju kurung warna krim dan berselendang.  Harap-harap perubahan ini berkekalan, bisik hati kecil Fareez.

Thanks Fareez, ini semua berkat usaha Jeffrey juga.” Ujar Dyana malu-malu.  Jeffrey pula sudah tersenyum-senyum melihat wajah sang kekasih hati kelihatan merah menahan malu. 
 
“I need you help Fareez, I you don’t mind.” Kata-kata Jeffrey mengundang persoalan dihati Fareez.

“Boleh, asalkan I tak perlu berkahwin dengan Dyana.” Fareez tersengih-sengih, niat dihati inigin mengusik pasangan itu.
 
“Gila kau bro, takkan aku nak bagi future wife aku kahwin dengan kau, habis tu aku nak kahwin dengan siapa pula.  Tuang kau  pun okay juga.” Jeffrey mengaduh sakit seketika Dyana mencubit lengannya, Fareez pula sudah menjegil matanya ke arahnya.  Tak mungkin dia berpaling arah, sayangnya pada Dyana sudah melebihi segala-galanya.
 
Sorry bro, aku main-main aje.  Kesian pulak kat tunang aku nanti.” Giliran Fareez pula berlawak.  Berderai ketawa mereka bertiga. Sungguh, mereka bertiga kelihatan mesra sekali.  Seperti sudah lama mengenali satu sama lain.
 
So, nak minta tolong apa? Kalau boleh I tolong, insyaallah I tolong.” Fareez berbicara setelah ketawa mereka bertiga reda.

I nak mendalami agama Islam.  I ingin memeluk agama Islam dan kalau boleh I nak you  tolong I carikan Ustaz untuk bantu I.  Please Fareez, can you help me in this matter.” Jeffrey merayu, dia benar-benar memerlukan pertolongan dari Fareez.  Hanya Fareez, satu-satunya lelaki melayu yang dia kenali.  Dan dia berharap agar Fareez tidak menolak permintaanya ini. 
 
Fareez diam sejenak, berkira-kira dalam hati.  Dia tidak kisah untuk membantu Jeffrey mendapatkan seorang Ustaz untuk mengajar lelaki ini mendalami agama Islam.  Malah dia amat berbesar hati kerana ada seorang lagi insan yang ingin menjadi umat Nabi Muhammad S.A.W.
 
I akan tolong you, tapi  I harap you bersungguh-sungguh dalam hal ini.” Fareez bersuara akhirnya.
 
“Don’t worry bro, you can count on me. I akan belajar bersungguh-sungguh demi Dyana dan demi anak-anak kami nanti.” Janji Jeffrey melegakan hati Fareez.  Dia suka dengan perubahan lelaki ini, dalam diam dia bersyukur hidayah yang Allah S.W.T turunkan untuk lelaki ini.
 
 “I akan bawa you jumpa Ustaz Azhar, my friend yang bekerja kat PERKIM.  He defenitly will help you in this matter.” Ujar Fareez sambil menepuk lembut bahu Jeffrey. 
 
“Terima kasih Fareez, ini kad nama I. Hubungi I bila-bila masa sahaja. I akan cuba luangkan masa untuk bertemu dengan ustaz Azhar nanti.” Kad nama Jeffrey dihulurkan kepada Fareez. Lelaki itu menyambutnya dengan senang hati. 
 
“Fareez, pasal surat perjanjian itu. I akan bawa Dyana bertemu dengan keluarga you dalam masa terdekat untuk kita selesaikan perkara ini.  I hope you understand, sekarang masa tidak mengizinkan.” Sambung Jeffrey lagi, “Dyana pregnant, keadaannya tidak berapa stabil lagi.”
 
What! She’s pregnant? Siapa ayahnya, sudah tentu bukan I.” Fareez terkejut mendengar satu lagi berita dari mulut Jeffrey.
 
No bro, not you.  My baby and I bertanggungjawab sepenuhnya. Sebab itu I nak sangat jumpa you pasal ni.  Kalau boleh I nak bernikah dengan Dyana sebelum kandungan dia berusia 3 bulan, sekarang ini baru masuk sebulan. “ Jelas Jeffrey lagi, “I ada terbaca satu artikel mengenai pasangan berzina, dan I malu sangat dengan perbuatan kami.  Sebab itu I perlukan pertolongan dari you.”
 
“Jef, I’ll help you. Biar I call my friend dulu. Then we discuss this matter.” Ujar Fareez sambil mendail nombor telepon Ustaz Azhar rakan sekolahnya dahulu.  Setelah beberapa minit bercakap, talian dimatikan. 
 
Ustaz Azhar  nak jumpa you esok, boleh kan? I akan teman you  jumpa dia di pejabatnya nanti.” Fareez sudah membuat persetujuan bagi pihak Jeffrey, dia mahu menolong lelaki ini.  Jeffrey mengganguk kepala tanda setuju.  Dyana pula masih menunuduk kepalanya, malu diatas keterlanjurannya.
 
”Dyana, saya akan tolong awak.  Jangan risau, rahsia awak dan Jeffrey akan saya simpan dari pengetahuan orang lain.  Saya akan bantu awak berdua demi masa depan anak yang bakal lahir itu nanti.” Fareez cuba mencari pandangan mata Dyana. Tapi hampa, mungkin gadis itu berasa teramat malu dengan perbuataannya. 
 
“Terima kasih Fareez, saya dah tak tahu nak cakap apa lagi. Saya malu, saya..saya dah banyak menyusahkan awak.” Kata Dyana diiringi esakkan halus.  Jeffrey menggengam erat tangan Dyana cuba menyadur kekuatan kepada gadis itu.  Fareez dapat melihat kesungguhan dalam diri Dyana dan juga Jeffrey.  Mereka berdua menyesal dengan apa yang berlaku, Fareez harap taubat mereka akan diterima oleh Allah S.W.T suatu hari kelak.
 
Perbualan mereka bertiga tidak berakhir disitu, malah Fareez sendiri akan membawa Jeffrey bertemu dengan Ustaz Azhar keesokkan harinya.  Fareez juga sudah berjanji akan membantu mereka berdua sehingga perkara ini selesai, dan Jeffrey pula terharu dengan kesungguhan Fareez yang ingin membantunya  dan Dyana pulang ke pangkal jalan.
-----------------------------------~Bersambung~--------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment