Monday 5 November 2012

CINTA LRT - BAB 27


Bab 27

 

“Apa? papa saya dah hilang? Sejak bila?” terkejut Fareeza ketika Fareez memberitahu akan berita kehilangan papa Fareeza dari rumahnya.

 

“Sejak..sejak.. 3 hari.. yang… lalu.  Saya takut nak bagitahu awak perkara yang sebenar, ini surat yang papa tinggalkan untuk awak.” Jawab Fareez terketar-ketar, dia menyerahkan sampul surat berwarna coklat kepada Fareeza. 

 

Sampul surat dibuka, tertera kemas tulisan tangan papa didada kertas putih A4.

 

Feza,

 

Maafkan papa sebak terpaksa tergesa-gesa meninggalkan rumah Fareez.  Papa tak mahu menyusahkan Fareez lagi, cukuplah sudah sebulan papa tinggal disana.  Hati papa tak tenang, selagi perkara ini tidak selesai.

 

“Hati papa tak tenang, perkara tak selesai. Apa maksud papa.” Berbagai persoalan timbuk difikiran Fareeza.  Dia menyambung baca isi kandungan surat itu lagi.

 

Papa, perlu berdepan dengan mereka-mereka yang bertanggungjawab diatas kejatuhan syarikat yang papa bina dulu.  Dan papa harap Feza dapat memaafkan papa diatas tindakan yang bakal papa ambil.  Papa harus selesaikan masalah ini segera, Feza jagalah mama dengan baik.  Jangan lupa bagi tahu mama yang papa masih sayangkan mama.

 

Salam sayang dari papamu.

 

Selesai membaca surat itu, Fareeza terduduk seketika, rasa marah terhadap Fareez surut digantikan dengan perasaan bimbang dan takut.  Ya, dia amat bimbangkan keselamatan papanya. Selama ini dia tidak tahu apa yang telah papanya alami sehingga mereka 3 beranak terpaksa berpisah.  Dia harus cari tahu apa yang berlaku disebalik kehilangan papanya ini, dan dia percaya ini semua berkaitan dengan Uncle Hairil.  Salah seorang rakan kongsi papanya.

 

“Kenapa sayang, risau semacam aje?”soal Fareez selepas melihat wajah tunangnya yang agak pucat.

 

“Papa” hanya itu yang terkeluar dari mulut Fareeza. Fareeza merampas surat ditangan tunangnya, lantas dibaca isi kandungan surat itu.  Alangkah terkejutnya dia apabila melihat kandungan surat itu, dia juga terkesima.

 

“Jangan risau, nanti saya akan suruh orang saya cari dimana keberadaan papa awak.” Kata-kata Fareez sedikitpun tidak menarik perhatian Fareeza. Dalam hatinya hanya ada rasa ketakutan dan kebimbangan. 

 

“Saya baru bagitau mama pasal papa, sekarang papa dah menghilangkan diri pula.  Apa yang patut saya buat Fareez?” sendu Fareeza semula.

 

“Kan saya dah cakap, saya akan suruh orang suruhan saya cari papa awak sampai ketemu.  Dalam masa terdekat ini kita pasti dapat jumpa kembali papa awak. You need to trust me sayang.”pujukan Fareez berkesan apabila dia melihat wajah tunangnya sudah mula mengukir secebis senyuman tawar.

 

“Saya harap pun begitu, kalau tak kita cancel aje majlis perkahwinan kita.”tersentak Fareez ketika mendengar ayat yang terluah dari mulut Fareeza.

 

Oh no! no, dear.  Majlis itu tetap akan berjalan seperti yang dijadualkan.” Fareez mengangkat tangan kanannya tanda tidak setuju dengan cadangan Fareeza.

 

“Mana boleh, siapa nak jadi wali saya kalau papa tak ada.” Fareez mengaru kepalanya, betul juga.

 

“Itu saya tahu, tapi sayang jangan risau by hook or by crook kita tetap akan bernikah seperti yang telah dibincangkan.  Papa awak ada, cuma dia perlukan sedikit masa untuk berfikir dan kita perlu hormati keputusan dia.” Kata-kata Fareez sedikit sebanyak melegakan hatiku.  Moga-moga tidak terjadi sesuatu yang buruk terhadap papaku.

 

“Tapi Reez, papa kan sakit. Masa kita jumpa dia pun, keadaan dia agak lemah.” Risau Fareeza apabila mengenangkan kondisi papanya.

 

“Sayang,  Reez tahu.  Masa Reez bawa balik papa hari tu, Dr Farhan ada datang merawat papa.  Menurut kata Dr Farhan, papa cuma agak keletihan dan perlukan rehat secukupnya.” terang Fareez, dia tahu tunangnya risaukan akan kesihatan bakal bapa mertuanya itu.

 

“Kalau dah Reez kata macam tu, senang sikit hati Feza ni.  Kalau tak, tak tahu nak cakap macam mana lagi.  Terima kasih Reez, sebab sudi jaga papa macam orang Reez sendiri.” Fareez mengapai tangan Fareez lantas digenggam erat.  Fareez tersenyum riang melihat wajah tunangnya ceria.

 

“Kan Reez dah cakap, papa sayang papa Reez juga.  Lagipun tak lama lagi kita kan dah nak kahwin, papa dan mama sayang dah jadi tanggungjawab Reez sekarang.  Jadi Reez harap sayang pun akan lakukan perkara yang sama pada abah dan umi Reez nanti.” Terukir senyum manis dibibir Fareeza ketika Fareez berkata sedemikian.  Memang tak salah mama memilih Fareez untuk dijadikan bakal suaminya nanti, Fareez memang seorang yang bertanggungjawab dan hormat pada orang tua.

 

“Eh, Reez tak tahu lagi ke?” sengaja aku hendak mengusiknya.

 

“Tahu apa sayang?”Fareez menggaru kepalanya yang tiba-tiba terasa gatal pula.  Tapi saat dia melihat senyuman nakal terukir dibibir Fareeza, hatinya berbunga.

 

“Kan Feeza ni bakal menantu kesayangan abah dengan umi. “ ajuku sambil mendabik dada, bangga kononnya.

 

“Yelah tu, sebab tu umi suka sangat tanya pasal sayang bila Reez telefon dia.” Ada nada rajuk disitu.

 

“Ya ke? tak lama lagi Reez pun umi lupakan sebab asyik duk teringat kat menantu kesayangan dia nih.” Sakatku lagi, Fareez membuntang mata tidak percaya dengan kata-kataku.

 

“Takpelah kalau macam tu, asalkan menantu kesayangan umi tak lupa akan suaminya pula.  kalau tidak parah nanti, ka t mana nak cari penawarnya.” Fareez bercakap seperti orang yang berjauh hati, saja nak usik Fareez.

 

“Ala, lala.. kesiannya kat dia.  Insyaallah, jika kita sudah diijab kabulkan nanti.  Hati ini, cinta ini dan juga kasih ini semuanya akan menjadi milik ‘Fareez Zafriel’ seorang sahaja dunia dan akhirat.” ujarku sambil meletakkan tanganku didada. Fareez terkaku, sungguh dia terharu mendengar luahan hati Fareeza.  Kata-kata yang keluar dari bibir itu benar-benar menyentuh hatinya.  Sudah lama dia tidak mengalami saat seperti ini. 

 

Sedang Fareez dan Fareeza melayani perasaan, telefon bimbit Fareez berbunyi.  Dia menjawab panggilan itu.  Lama juga dia berbual ditalian, dengan siapa aku sendiri tidak ambil peduli.  Akhirnya setelah mematikan perbualan ditelefon Fareez mengajakku ke suatu tempat, katanya ingin kenalkan aku dengan sahabatnya.

 

“Dah lama tunggu bro? sorry lambat sikit jalan jem.” Fareez bersalaman dengan lelaki yang tidak aku kenali. 

 

“Tak lama pun baru 10 minit.” jawab lelaki itu.

 

“Kenalkan, tunang aku Fareeza.” Aku hanya menunduk tanda hormat kepada lelaki itu, tak boleh nak salam dengan lelaki yang bukan muhrim tau.  Tiba-tiba satu suara yang aku kenali menyapa dari arah belakang kami.

 

“Maaf, saya ke tandas tadi. Dah order minuman?” sebaik sahaja berpaling, alangkah terkejutnya aku

melihat susuk tubuh yang amat aku kenali. Dyana? Apa dia buat disini.  Emm.. manis sungguh dia mengenakan selendang dan berbaju kurung warna biru laut.

 

Dyana menghulurkan tangannya, ingin berjabat denganku.  Aku pandang Fareez sekilas, lelaki itu menggangukkan kepalanya.  Mengerti akan isyaratnya, lantas kami bersalaman.  Dyana sempat menarikku kedalam pelukannya, walaupun kehairanan tapi segaris senyuman tetap aku hadiahkan buatnya. 

 

“Fareeza, terima kasih kerana sudi datang.” ujarnya ketika aku masih dalam dakapannya.  Kedengaran esakan halus ditelingaku.  Dyana menangis, biar betul.

 

“Sayang, sudah, sudahlah tu. Kesian saya tengok wajah Fareeza.” Jeffrey menepuk perlahan belakang tubuh Dyana.  Pelukan terlerai, tapi aku masih lagi dengan wajah yang blur.

 

“Saya..saya.. tak faham apa semua ni.  Fareez?” soalku dengan suara yang agak bergetar.

 

“Nanti Reez ceritakan kat sayang, sekarang kita duduk dulu.” Kerusi disebelah ditarik, Fareez mengisyarat agar aku duduk disebelahnya.  Aku lanuhkan punggungku, tapi mataku tetap memandang ke wajah Dyana.

 

“Sayang,  ini Jeffrey bakal suami Dyana. Kami dah bertemu beberapa hari yang sudah.” Terang Fareez kepadaku lagi, “Mereka perlukan bantuan dari kita berdua, dan Reez dah setuju nak tolong mereka.”

 

“Tolong apa? Feza tak faham. Explain please?”

 

“Sebenarnya Jef sudah lama jatuh cinta pada Dyana, tapi disebabkan Dyana menaruh hati pada Reez cintanya ditolak.  Mujur Allah dah tunjukan kepada Dyana yang Jeffrey benar-benar mencintainya.” Terang Fareez panjang lebar, sengaja dia mereka cerita sebegitu.  Tak kan dia nak cakap yang mereka berdua dah terlanjur.  Tidak perlu dia aibkan keburukan seseorang, biarlah semua ini keluar dari mulut empunya diri.

 

“Habis tu pasal surat perjanjian tempohari tu macam mana?” soalku padanya.  Dyana tunduk memandang bawah meja, Fareez berdehem.. “Surat perjanjian itu palsu, Dyana dah mengaku.”

 

“Bukan itu saja Feza, saya..saya ..” Dyana tidak tahu bagaimana harus dia ungkapkan kejadian yang bakal mengaibkan dirinya sendiri.  Jefreey merenung lembut ke arah Dyana, memberi kekuatan kepada gadis itu untuk meneruskan perbicaraannya.

 

“Sebenarnya kami berdua dah terlanjur, saya sedang hamil 4 minggu.” Laju sahaja ayat itu keluar dari mulut Dyana.  Fareeza terpana, dia menoleh memandang wajah Fareez ingin mencari kebenaran disebalik kata-kata itu.  Fareez menggangguk kepala mengiakan.

 

“Kami malu dengan perbuatan kami berdua, sebab itu saya minta tolong Fareez untuk bantu kami selesaikan masalah ini.” Jeffrey menyambung lagi,  “Saya harap awak tak keberatan meminjamkan Fareez sebentar untuk menolong kami.” Fareez menepuk perlahan bahu Jeffrey, seakan memberi sokongan moral.  Aku masih lagi membisu, namun seketika aku teringat akan pesanan mama.  ‘Janganlah kita menolak jika ada seseorang yang memerlukan bantuan, bantulah dia walaupun musuh kamu sendiri.’

 

“Baiklah Dyana, saya akan bantu awak.” Dyana terpana, terus dia memeluk Fareeza.  Dibisikan kata-kata maaf dan juga terima kasih ditelinga gadis itu.  Fareeza perlahan-lahan menepuk belakang Dyana, tanda memaafkan segala perlakuan gadis itu terhadapnya dahulu.

 

“Pasal surat perjanjian itu saya dan Dyana akan bertemu dengan keluarga Fareez untuk terangkan perkara yang sebenarnya.” Celah Jeffrey pula. 

 

“Sayang, Jeffrey dan Dyana akan melangsungkan perkahwinan mereka dalam masa terdekat. Dan Jeffrey juga tidak lama lagi akan memeluk Agama Islam.  Sekarang ini dia sedang giat belajar mengaji, bersolat dan juga perihal rukun –rukun  Islam dengan bantuan dari Ustaz Azhar, rakan Feez.” Penerangan panjang lebar dari Fareez membuatkan Fareeza rasa amat bersyukur kerana tidak lama lagi akan bertambahlah lagi umat Rasulullah S.A.W. 

 

“Syukur Allahamdulillah, saya tumpang gembira mendengarnya.  Jangan lupa jemput saya tau?” pertanyaanku dijawab dengan tawa kecil oleh Dyana.

 

“Tentu sekali, malah saya mahu Feza menjadi pengapit. Bolehkan Fareez?” Fareez melemparkan senyuman, jari telunjuk diujukan kepada Fareeza berharap agar gadis itu memberikan jawapan.  Fareez mengangguk kepala tanda menerima perlawaan itu. 

 

“Lepas tu tak lama lagi saya ada anak angkat lah ya?” Fareez mencelah, Jeffrey senyum lebar. 

 

“Nak buat jadi menantu pun boleh juga, kalau sudi.” Seloroh Jeffrey, dia suka dengan persahabatan yang baru terjalin diantara dirinya dan Fareez.

 

“Mana boleh Jef, I tak sure lagi anak I perempuan atau lelaki.” Fareez mengeyit mata pada Fareeza, gatal!

 

“Yelah, anak tekak kan. Mana ada jantina.” sampuk Fareeza pula. Fareez menjengkilkan matanya tanda tidak setuju.  Jeffrey dan Dyana saling bertukar senyuman, suka melihat pasangan bahagia ini gaduh gaduh sayang.

 

“Tengok tu Jef, dia kata anak tekak.  Memang tak sayang mulut betul ya sayang?” adu Fareez.

 

“Tulah Fareez, sape suruh jolok sarang tebuan.  Nanti kena sengat baru tahu.” Ketawa Dyana melihat muka kelat Fareeza.  Suka benar Fareez menyakat gadis itu.

 

“Nak buat macam mana Dy, aku suka sangat jolok tu yang kena sengat.” Nak kena sengat! nah rasakan. “Aduh” Fareez mengaduh, sakit kena cubit oleh tunang tersayang.  Jeffrey dan Dyana galak mengetawakan Fareez yang enak dicubit oleh tunangnya sendiri.

 

Petang itu telah melakarkan suasana yang paling indah. Kisah dendam terlerai sudah, malah digantikan dengan kisah baru.  Persahabatan yang terbina tanpa disedari oleh kedua-dua pihak.  Ya, mereka pernah bergaduh kerana seorang lelaki, dan kini kerana lelaki ini juga mereka menjalinkan persahabatan.  Dan masing-masing berlalu dengan hati yang gembira dan senyuman yang terukir dibibir. 

 

Fareeza memandang langit, cerah betul cuaca hari ini.  Secerah tali persahabatan yang baru terjalin diantara dua insan yang saling membenci satu ketika dahulu.  Pada mulanya dia agak marah dengan tindak-tanduk Dyana tempoh hari, tetapi setelah mengetahui hal yang sebenarnya dia akur.  Manusia memang tak pernah lari dari membuat kesilapan, dan kita juga patut saling memaafkan kerana itu yang sebaiknya.  Dendam dan sakit hati tidak akan membawa kebahagian, malah akan membawa kepada penderitaan. 

 

Fareez kalih melihat wajah tunangnya, dia tahu apa yang ada dihati gadis itu.  Dia amat bersyukur kerana Fareez seorang yang pemaaf.  Makin mekarlah kasih dan sayangnya pada gadis itu.  Dalam diam, dia mengapai tangan Fareeza dibawah meja.  Lantas digenggam seeratnya, Fareeza tersentak. Tidak lama kemudian, terbit senyuman diwajah gadis itu, dan mata mereka saling bertentangan.

 
~Bersambung~

P/S: Kepada pembaca setia, sy amat mengalu-alukan sebarang komen mengenai cerita ini.  Tanpa anda, tiadalah saya. Terima kasih...luv you all :)
 

No comments:

Post a Comment