Wednesday 4 July 2012

CINTA LRT - Bab 12


Mama- Akan aku turuti kemahuanmu jika itu akan membuatkanmu bahagia selalu. ~ Anakmu  Fareeza





Bab 12

Tidak, aku tidak akan bercinta lagi. Cukup dengan kenangan yang pernah arwah hadiahkan kepadaku.  Aku tak ingin melupakan arwah, bagiku dia satu-satunya lelaki yang telah banyak mengajarku erti kehidupan.  Tak akan ada pengganti sepertinya, kerana dia masih lagi bertahkta dihati ini.

Aku raup muka, kata-kata yang bermain diminda bersama jeritan kecil hati ini telah membuatkan aku sedar dari mimpi yang panjang.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Petang ini aku sudah berjanji ingin pulang bersama-sama Jamie dan Fariha.  Kebetulan mereka berdua sudah lama tidak menaiki kenderaan awam.   Aku amat mengalu-alukan terutama Fariha, ingin sekali berkongsi cerita tentang pertemuanku dengan rakan mayaku kepadanya.  Jamie seperti biasa ingin menyibuk sama, katanya saja-saja   ingin menjadi pendengar setia. 

Kami jalan beriringan tanpa menyedari sebuah kereta Honda CRV menghampiri kami bertiga.  Apabila cermin sebelah penumpang dibuka, kelihatan wajah Fareez menyapa.

Jom, saya hantar awak balik.

Tak mengapalah Encik Fareez, kami bertiga naik bas saja. Ujarku kepadanya, ingin menolak pelawaannya.

Takpe, saya hantar ke stesen LRT yang berhampiran.

Kami bertiga ke? soalku kepadanya.

Why not? Kereta saya muat apa?

Aku dan Fariha saling memandang antara satu sama lain, manakala wajah Jamie pula aku lihat sudah berubah.

Feeza, I’m not coming with you. See you tomorrow.  Selesai berbicara, Jamie terus melangkah tanpa menoleh lagi. 

Marahkah dia?  Tapi kenapa pula.  Aku dan Fariha menaiki kereta Fareez, dan Fariha pula cepat-cepat menarik pintu belakang.  Aku menjeling kepadanya, tahu akan jelinganku dia hanya tersengih-sengih.  Aku terpaksa akur duduk disebelah Fareez.    Aku capai telefon bimbitku, mahu menghantar sms kepada Jamie. 

 + Why r u not coming with us? -Feeza

+ don’t want to disture both of u - Jamie

+What do you mean? -Feeza

+never mind, c u 2morrow k- Jamie

+as you wish - Feeza

Aku terus menyimpan telefonku semula, senyuman yang terukir dibibir menarik perhatian Fareez yang ada disebelahku.

Sms dari siapa, asyik tersenyum aje saja tengok.

Jamie, kenapa?

Nothing, just curious only. 

Fareez meneruskan pemanduannya membelah jalanraya.  Akhirnya destinasi yang ditujui tiba juga. Aku ingin keluar dari kereta, namun Fareez menahanku dari keluar.   Dia menjengah wajahnya ingin berbicara dengan Fariha.

Fariha, saya hantar awak sampai disini okay. Saya dan Fareeza ada kerja sikit, hope you tak kisah.

Oh tak, Encik Fareez sila-silalah kidnap kawan baik saya tu.  Asalkan pulangkan dia semula seperti sediakala.

Aku menjeling Fariha tanda tidak setuju dengan jawapan yang diberi.  Kalau boleh aku ingin mengikutinya pulang, tidak mahu lama-lama berdua-duaan dengan Fareez. 

Thanks Fariha, jalan baik-baik ye. See you tomorrow. Selepas habis berbicara, terus Fareez membawa keretanya meninggalkan Stesen KL Sentral. 

Aku protes dalam diam, geram dengan Fareez dan juga sedih kerana kawan baikku turut sama berkomplot mengenakanku.  Fareez menjeling ke arahku, aku balas jelingannya. Marahku sudah tidak dapat dibendung lagi, lantas aku pandang tingkap sebelahku tidak mahu bertentang mata dengannya.

Kenapa senyap saja ni, marah ke?

Awak rasa?

Mak aih, nampak sangat awak marah kat saya. Apa salah saya?

Dah tahu tanya pulak, apa sebenarnya yang Encik Fareez mahukan dari saya.

Saya mahu awak temankan saya dinner malam ini. Ujarnya

What? Sorry saya on diet.

Takpe, saya makan awak tengok. Boleh?

Tak pernah dibuat orang.

Sebab tak pernahlah saya nak buat sekarang ni.

Encik, tolonglah hantar saya balik.

Fareeza, awak ni kenapa? Bukannya saya nak culik awak pun.

Itu saya tahu, tapi saya kurang selesa bila berdua-dua dengan Encik.

Sape kata kita berdua, sebaliknya satu kampung saya bawa termasuk mama dan papa saya.

What? Encik jangan main-main, karang saya terjun dari kereta ni.

Terjunlah kalau berani, saya cabar awak.

Aku terus diam, ingin mengertaknya namun diri sendiri digertak pula.  Fareez ni memang sengaja cari nahas.   

Kami tiba destinasi yang aku sendiri tidak ketahui, malas nak bertanya. Langkah kakiku hanya mengekori Fareez, tiba dimeja yang terletak disuatu sudut menarik perhatianku.  Terdapat sejambak bunga diatas meja itu, sungguh cantik hingga aku tiba-tiba berasa teruja.   Fareez mengambil jambangan bunga lalu dihulurkan kepadaku, lantas aku mengambilnya. 

Thanks for this flowers.  Saya suka sangat. Ujarku yang agak teruja dengan pemberian ini. 

Sungguh, ini adalah kali pertama aku menerima sejambak bunga dari seseorang.  Tak sangka pula mamat sengal ni romantis orangnya, aku mencium haruman bunga itu.

Kalau awak suka, hari-hari saya boleh berikan. Dengan syarat awak jadi kekasih saya.

Aku kalih pandanganku ke arahnya.  Terpancar senyuman gantal Fareez, yeak! Tak mahulah aku.  Daripada jadi kekasih dia, baik aku jadi kekasih orang lain. Maybe Jamie kot, sebab dia ada aura yang mengenangkanku.  Aku suka sikap Jamie yang macho dan suka membuat aku ketawa.

Maaf, saya tidak terfikir nak jadi ‘couple’ awak sedangkan dihati ini sudah ada orang lain. Sengaja aku berkata demikian, tidak mahu Fareez menaruh harapan terhadapku. 

Wajah Fareez berubah masam, tidak percaya dengan kata-kata yang terluah dari bibir kepunyaan Fareeza.  Sabar Fareez, dia sengaja nak buat ko marah aje.

No more talking, it’s dinner time.  Jangan nak rosakan mood saya pula.

Fareez menarik kerusi, dengan isyarat mata dia menyuruh aku duduk.  Dia pula mengambil tempat duduk dihadapanku.  Pesanan makanan aku serahkan kepada Fareez, bagiku apa yang dipesan aku akan jamah.  Sementara menunggu makanan tiba, kami berbual-bual kosong tanpa menyedari meja kami dihampiri seorang gadis yang amat seksi pada pandangan mataku.  Bahu Fareez dipeluk dari belakang, tergaman aku dengan aksi spontan gadis itu.

Sayang, kenapa dah lama tak call I. Rindu tau tak? Gedik sungguh aku melihat aksi tersebut, rasa macam nak muntah kembali makanan yang belum sempat cerna dalam perutku ini.  Rasa geram dan meluat bersatu, terus aku palingkan wajahku ke arah lain.

Sorry Dyana, I’m with my wife.  Mataku terus membuntang memandang Fareez, geram kerana dia mengelarkan aku sebegitu.  Mengapa dia mengheret aku bersama-sama dalam permasalahan ini.  Terus aku bangun, berkira-kira hendak pergi dari situ. 

Pergelangan tanganku disentap dari belakang, Fareez menggengam erat lenganku. Aku tergaman seketika, tidak rela diperlakukan begitu.

Sayang, you nak kemana? Tunggu abang.  

Fareez, masih lagi berlakon. Aku sudah muak, lalu aku rentap lenganku dan berlari sejauh mungkin.  Tiba disuatu sudut tembok  aku sandarkan badanku, ingin menyorok dari pandangan Fareez.   Sempat juga aku lihat Fareez disebalik tembok sedang tercari-cari akan diriku.  

Padan muka, ingat aku nak sangat jadi wife palsu ko. Sorry Encik Fareez, saya tidak berminat.  Detik hatiku, lantas aku keluar dari tempat persembunyian.

Tiba-tiba pergelangan tanganku ditarik, serentak badanku kebelakang dan aku kini dalam dakapan seseorang.  Aku pandang wajah lelaki itu, alangkah terkejutnya aku kerana orang itu adalah Fareez Zafriel.  Mata kami bertentangan, hatiku berdegup kencang.  Agak lama juga kami bergitu sehingga kami mendengar jeritan seseorang.  Fareez meleraikan pelukan, aku pula masih dalam frasa terkejut. 

You, kenapa tinggalkan I.  Biarlah wife you ni balik sendiri. Dyana merenggek dan tangannya memegang lengan Fareez. 

Meluat aku tengok, ingin rasa berlakon pula.  Okay, lets see who is the winner.  Fareeza, steady and action!

Abang, jomlah kita balik.  Sayang dengan baby dah penat ni. Aku buat-buat muka kesian sambil memegang perutku.  Serba salah aku hendak merangkul tangan Fareez, kerana malu. 

Aku tengok wajah Dyana merah menahan marah agaknya.  Fareez, pula masih dalam keadaan blur dan terkejut.  Mungkin tak percaya aku boleh mengeluarkan suara manja dengan lagak menggoda.

A..  aa..abang pun sama.

Aku melemparkan senyuman manis, kelakar juga tengok muka gelabah Fareez.  Tapi cute sangat aku tengok mukanya begitu.  Really memang aku pulak rasa macam dah jatuh hati pulak dengan mamat nih.  Dalam hati dah menyanyi lagu “Jatuh Cinta Lagi” Ah, sudah… jangan nak mengada Fareeza, Asyraf macam mana? Takkan kau dah dapat lupakan dirinya.  Masalah lagi… hati ini dah terpaut dengan lelaki dihadapanku ini.  Dapatkah aku menyanyanginya seperti mana cintaku terhadap Asyraf Fitri.

Tengah aku masih mengelamun, lenganku ditarik oleh Fareez. Nasib baik berlapik, kalau tidak aku karate mamat nih walaupun dihadapan ‘awek’ or ‘ex’ dia ni.  Laju langkah aku menurutinya tanpa banyak soal. Tiba di parking lot, dia menekan alarm kereta lalu membuka pintu disebelah penumpang.  Aik? Baiknya dia.

Dalam kereta masing-masing masih lagi membisu, baik aku mahupun sidia.  Mogok bercakap barangkali kot, biarlah asalkan aku tak perlu menjawab apa-apa kepadanya tentang tindak-tandukku tadi.

Sampai bila sayang nak mogok bercakap nih, umm?

Aku memandangnya sekilas, Erk, biar betul mamat nih. Takkan dalam kereta pun masih nak berlakon lagi. Oi mamat sengal, stop acting okay.  Dyana is not here anymore okay. Dalam hati sudah berbakul-bakul menyumpah tapi sepatah kata masih tidak keluar dari mulutku.  Protes ke aper Fareeza.  Takkan ko jelous kot tadi, tak mungkin dowh…

Encik Fareez, please stop acting, kita kat dalam kereta ni.  Ujarku kepadanya sambil menjeling ke arahnya sekilas sebelum membuang pandanganku semula keluar tingkap sebelahku.

Kenapa? Tadi bukan main lagi awak panggil saya Abang. Sejuk hati saya dengar tau. Takkan sekarang tak boleh kot. ‘Cammon’ lah Fareeza sayang, admit it that you already fall in love with me. Don’t you?

No, I’m not.

Yes, you are

No, no, and no. That’s is my answer Encik Fareez Zafriel.

I will say yes, yes, yes and yes till my last breath my dear Fareeza Afrina.

Lantak awaklah Encik Fareeza, it will not affect my feeling to you either.  And now, please send me home before I jump from this car.

You jump, I jump..

You.. aku mengepal penumbuk, geram dengan sikapnya yang dari tadi asyik bermain tarik-tali denganku.

Okay, sweetheart. I hantar you balik. Janganlah marah, cuba senyum sikit.

Aku buat muka, malas nak bertekak lagi dengannya, lantas aku buang pandanganku ke arah luar tingkap.  Kereta meluncur laju menuju destinasi rumahku, harap-harap lah.

Aku keluar dari kereta tanpa pamitan, malas aku hendak melihat wajahnya.  Fareez pula tidak cuba menghalangku, barangkali ingin aku bersendirian.   Sebaik sahaja aku menutup pintu kereta, Fareez terus memecut berlalu pergi.

Aku terus menapak menuju ke dalam rumah dan tidak mahu lagi berpaling untuk melihat Fareez pergi meninggalkanku.  Perlahan-lahan airmataku menitis, aku sendiri tidak pasti mengapa dan untuk apa airmata itu.  Nasib baik mama tidak dirumah hari ini, katanya ingin mengikut Makngah ke kedah untuk menghadiri kenduri kahwin.  Kalau tidak tentu mama akan bertanya mengapa anaknya ini menangis.  Aku masih lagi menangis dan menangis disofa, sehingga aku sendiri tidak pasti sampai bila aku terlena disitu.  Telefon bimbitku berbunyi tanda ada panggilan masuk.

Mama?  Baik aku berlagak seperti biasa.

Assalamualaikum mama

Waalaikumsalam sayang, kat mana?

Dekat rumah mama, baru lepas bangun tido.  Ada apa ma?

Sayang, mama akan balik minggu depan. Makngah ajak mama pergi singgah Langkawi.  Feeza okay tak duduk rumah sorang-sorang.

Feeza okay ma, tak pun nanti Feeza call Fariha minta dia tido kat sini. Bolehkan?

Bagus juga tu, lagi satu mama nak cakap penting sangat.  Ada orang merisik kat mama tentang anak mama ni.  Feeza rasa macam mana?

Entahlah ma, kalau ikut hati ni tak mahu. Tapi terpulanglah kat mama.  Feeza setuju aje.  Ujarku lemah. 

Mama bukannya apa sayang, mama kesian tengok anak mama masih solo walaupun selepas kematian Asyraf.  Apa kata Feeza tengok dulu orangnya baru cakap kat mama.

Takpe ma, kalau mama dah berkenan Feeza setuju ajae. Feeza percaya pilihan mama tentu yang terbaik untuk Feeza. 

Betul tak nak kenal dengannya dulu sebelum mama bagi kata putus.

It’s okay mama, you can proceed.  Nanti bila time tunang nanti kami bolehlah berkenanlan nanti.  Okaylah mama, Feeza nak mandi dan solat Asar. Assalamualaikum.

Talian aku matikan setelah mama menjawab salamku.  Aku masih lagi disofa, terkejut dengan permintaan mama.  Namun bila difikir semula ada baik juga aku menerima cadangan mama.   Tentu pilihan mama terbaik dan elok untuk anaknya ini, jadi aku sebagai anak harus menurutinya dengan senang hati. 

Lain pula di bahagian utara pula, Puan Rohani agak terkejut dengan kata putus yang diberikan oleh Feeza. Tapi dia percaya kata-kata Kakngah Salmiah yang jodoh ini adalah yang terbaik untuk puterinya itu.

Macam mana Ani, anak kau setuju tak?

Nampak gayanya dia setuju aje kak.  Bila Puan Sri tu nak datang sini?

Kalau tak silap akak, lusa ni.  Nanti dia bawa sekali gambar anak bujangnya tu.  Akak percaya ini adalah jodoh yang telah ditetapkan oleh Allah untuk anak kamu.  Lain-lain kita serahkan kepadaNya Ani.

Insyaallah kak, saya pun hendak yang terbaik untuk anak saya tu.  Mudah-mudahan dia dapat melupakan bekas tunangnya dulu tu.  Dah lama saya tengok dia macam orang hilang arah kak, sejak si Asyraf tu pergi.  Luahan Puan Rohani disambut dengan usapan tangan dibelakangnya oleh kakaknya itu. 

 Sabar ye Ani, akak percaya jodoh ini bakal merubah segalanya.  Feeza pun dah setuju, yang penting kita sebagai orang tua berbanyakkan doa agar rumahtangga yang bakal dibina kekal hingga ke akhir hayat.

 Insyaallah kak, itulah doa saya setiap kali solat.

 Perbualan diantara kedua ipar berakhir saat kedengaran azan berkumandang di surau berdekat.  Masing-masing mengundur diri ingin menunaikan suruhan kepada Yang Maha Esa.

2 comments:

  1. nsb baik jmp smbungan cter ni.....best la awk cter ni...:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks sebab sudi baca Cinta LRT. Harap awak enjoy..

      Delete