Friday 15 March 2013

My Girl - Prolog & BAB 1

Kerana ketamakkan, dua beradik bersengketa.  Nasib seorang gadis yang tidak berdosa dijadikan taruhan.  Siapakah diantara kedua beradik ini yang berhak mendapatkan harta kepunyaan Toh Puan Aini, Tok Wan mereka.  Apakah yang membuatkan Thomas Aiden Anderson mengalah dengan Vincent Alan Anderson semua ini akan terjawab nanti. 

Vince - Tok Wan nak serahkan harta dia pada Tom.  Habis aku macam mana? apakah selama ini usaha aku tidak pernah dihargai  Tok Wan.  Memang aku bukan cucu sebenar Tok Wan, tapi aku juga berhak untuk mendapatkannya.  Harta itu milik aku dan bukannya Thomas Aiden Anderson.

Tommy @ Aiden -  Jejak saja kaki disini, Tok Wan dah suruh carikan calon.  Apa ni Tok Wan, Aiden belum start kerja dah suruh nikah.  Pening-pening, kenapa tak suruh abang saja nikah dulu.
Why me? Aiden tak mahu Tok Wan.

Nyla - Encik dan abang encik dah beli saya,  terima kasih saya ucapkan. Sekurang-kurangnya saya tidak dijadikan pelacur.  Tapi kalau betul encik ingin bernikah dengan saya demi Tok Wan, saya terima walapun saya tahu siapa diri saya yang sebenarnya dimata encik.

Insp Dazim - Awak gadis pertama yang mampu buat saya begini.  Saat pertama kali melihat wajah awak, hati saya sudah terpaut.  Namun disebabkan dunia kita berbeza, saya terpaksa dan akur bahawa awak tidak akan menjadi milik saya.

Slyvia -  Dunia kita memang berbeza.  Saya tidak layak untuk dijadikan pemaisuri dihati seorang insan bernama Dazim Zulkarnain, walaupun hati ini meronta menginginkannya.  Setiap kali kau datang, hatiku sentiasa berdebar-debar.  Namun terpaksa juga aku lepaskan kau pergi demi untuk kebaikan semua.





Siapalah aku tanpa dirimu.  Hidup dan matiku hanyalah untukmu, kerana kaulah syurgaku dunia dan akhirat.~ Aiyatul Nyla
 

 
Saat pertama kali aku melihat wajahmu, kala itu hatiku sudah terpaut.  Biarpun aku cuba sembunyikan rasa hatiku padamu.  Ia tetap disitu untukmu. ~Thomas Aiden Anderson

 
Kita beli dia untuk kabuli mata tua Tok Wan.  Yang kau sibuk-sibuk nak bela dia kenapa? aku ni abang kau, tapi kenapa kau sanggup buang aku.~Vincent Alan Anderson
 
 

Saya suka awak, tapi sayang dunia kita berbeza.  Maaf kerana pernah menyimpan perasaan pada awak, sebab saya tahu saya tak layak untuk lelaki sebaik awak.~ Slyvia

 
Demi komited dalam perkerjaan , saya terpaksa melepaskan awak pergi.  Bukan saya tak pernah menyimpan perasaan itu, saya terpaksa mengalah demi kebaikan kita semua. ~ Insp Dazim Zulkanain  





Prolog

            “Sayang saya tak?”tanya sang suri pada sang kekasih hati.

            “Tak!”jawab sang kekasih selamba.

            “Apa? Cuba ulang sekali lagi?”cuping telinga terasa panas bila perkataan itu terbit dari bibir orang tersayang.

            “Tak! Tak! Tak!..tapi rindu ada lah.”tercetus tawa dari bibir sang kekasih.  Marah bila dipermainkan sang suri menampar keras peha sang kekasih hati.

            “Aduh! sakitnya.  Macam ni ke nak ucap terima kasih kat saya.”tanya sang kekasih, peha yang sakit digosok perlahan.

            “Padan muka! Suka sangat mainkan perasaan saya.  Kan dah kena, baru lega hati.”ucap sang suri hati.

            “Apa yang lega? Sakit hati atau tangan yang sakit?”sekali lagi ada hati nak mengusik si dia.  Sang kekasih memeluk erat bahu permaisuri hati, mahu menzahirkan rasa cintanya.

            “Dua-dua.”jawabnya pula.

            “Kalau macam tu mari sini, giliran abang pula yang buat kat sayang.”ditarik lengan sang suri agar mendekati dirinya.

            “Tak naklah, sakitlah bang.”rengeknya manja.

            “Tahu pun sakit.  Buat kat abang tadi tak sakit? Ingat peha abang ni bantal ke yang oi.”omel sang kekasih hati.  Kini giliran sang suri tersengih-sengih pula.

            “Ala, sikit pun nak berkira.”masih lagi merajuk sang kekasih hati, minta dipujuk lah tu.

            “Sikit sayang kata? Cuba tengok peha abang ni.”diselak sedikit seluar bemuda keatas, kononnya nak tunjuk peha yang sakit dek ditampar oleh sang suri hati.

            “Eh..eh…tak..tak, tak yah.  Nanti tergoda pula bila tengok peha seksi abang tu.”tolaknya takut tak tahan dengan godaan itu.  Sang kekasih hati pula lagi giat hendak mengusik.

            “Abang sayang  Nyla selamanya.  Hanya Nyla saja dalam hati abang, dari dulu hingga sekarang.”senyuman terukir dibibir masing-masing.  Itulah harapan mereka berdua setelah lama menderita akibat perpisahan.

            “Nyla cintakan abang, sayangkan abang dan juga si kecil ni.  Tak ternilai anugerah yang Allah berikan kepada Nyla bila kita dapat bersama-sama semula.”Aiden mengeratkan lagi pelukan, dikucup lembut ubun-ubun si isteri.

            “Abang pun sayang.  Hadirnya Refa dalam hidup kita membuktikan betapa kukuhnya cinta kita walaupun dilanda badai sebelum ini.  Abang amat bersyukur, nasib baik tak terjadi apa-apa pada sayang dan juga Refa.”Nyla memandang tepat ke wajah suaminya, mata bundar itu bersinar menyinarkan rasa cinta yang tidak ternilai harganya buat dirinya seorang.

            “Terima kasih bang.”dan Nyla terus hanyut dalam pelukan suaminya sehinggalah tangisan si kecil memecah kesunyian malam itu.

            “Ala Nia, time ni jugaklah anak papa nak meragam.  Tak kasi can langsung kat Papa.”omel Aiden, satu tamparan lembut hinggap dilengannya.

            “Tak baik cakap macam tu abang, anak pun nak bermanja juga dengan mama dia.”balas si isteri lantas bangkit dari sofa.

            “Tapi buat masa sekarang, papa dia lebih memerlukan mama dia.”sambut Aiden bersama kenyitan mata yang tampak nakal.  Tangan Nyla diselar, seperti tidak mahu membenarkan si isteri pergi.

            “Hish! Dengan anak pun nak berebut.”tangan dalam gengaman suami ditarik lembut. 

            “Bukan berebut sayang, sekadar hendak mengingatkan sayang tentang kehadiran suami tercinta ni.  Kalau tak, sayang asyik duk melekat dengan anak aje.  Jelous tau abang.”komen si suami mengudang senyuman dibibir. 

            “Jangan risau, abang tetap nombor satu dalam semua hal.  Tiada orang yang nak pertikaikan kedudukan abang dihati Nyla.”tutur si isteri sebelum menghilang dibalik pintu bilik tidur mereka.

            Tiba dibilik, ada sesuatu yang menantinya..

            “Abang tolong!” dengan cemas Aiden bangkit dari sofa, langkah kaki laju menuju ke bilik tidur mereka.   Saat matanya terpandang wajah ketakutan isterinya, dia terpaku.

            “Ya Allah!”jerit Aiden.  Anak dan isterinya diacukan pistol dikepala oleh seseorang yang telah lama menjadi buruan polis.

          Hello my dear brother, how are you?”sapa suatu suara yang amat dia kenali.  Aiden terpaku, wajah itu direnung lama tanpa berkelip. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bab 1

            “Taiko, ini perempuan baru semalam datang.  Fresh lagi, lu mau ka?”Vincent menjongket kening, wajah perempuan berusia lingkungan 20an itu diteliti dari atas ke bawah.

            “Lu biar betul Chai, wa tengok dia macam tak cukup makan.  Kurus sangat.”komen Vincent sambil matanya sibuk meratah tubuh si gadis itu.  Si gadis pula diam tidak berkutik, barangkali takut dengan Chai.

            “Wa nak lu pakai ini baju sekarang.  Kalu tak, wa suruh orang-orang wa rogol sama lu sikarang.”ugut Chai bila gadis itu melemparkan semula baju sendat yang diberikan olehnya.

            “To..to..long, saya nak balik. “rintih gadis itu bersama linangan airmata.  Tidak sudi bila disuruh memakai pakaian yang tidak serupa pakaian itu.

            “Hey, lu pekak ke? wa cakap pakai, lu pakai la.”marah Chai lagi.  Terkebil-kebil gadis itu  apabila kepalanya diketuk oleh Chai. 

            Keletuk bunyinya, sakit tak usah dikata.  Terlalu sakit, sehingga berair airmata ini.  Baju yang dilempar dikutip semula, lantas disarungkan ketubuh.

            “Woi perempuan, aku suruh pakai elok-elok.  Bukan pakai sekali dengan baju kurung kau ni.”sekali lagi kepalanya diketuk.  Lama-lama boleh pecah tempurung kepala ni akibat diketuk oleh lelaki ini.

            “Sa..sa..ya..nak..tu..kar..da..lam..bi..lik..a..air.”terketar-ketar suaranya menyuarakan sesuatu.  Malas hendak memekak lagi, Chai mengheret gadis itu menuju ke bilik air.

            “Pergi masuk dan cepat-cepat tukar itu baju.”gadis itu menapak perlahan masuk ke bilik mandi.  Baju seksi itu dipegang kemas bersama airmatanya yang laju mengalir membasahi pipi gebunya.

            “Chai, wa ambik dia.  Kautim sama lu sekarang.  Cincai wa bayar RM5K, setuju?”

            “Err…apa lu cakap Vince, wa tarak dengar.”sejenak Vince seperti hilang arah.  Wajah cantik bak bidadari menyesakkan jiwa lelakinya.

            “Okay, sekarang lu suruh ini perempuan masuk kereta wa.”terus Chai menarik tangan Nyla supaya berjalan mengekorinya.  Terkulat-kulat Nyla apabila ditarik kasar oleh Chai.

            “Hey perempuan, cepat jalan boleh tak?’marah Chai bila Nyla seakan tidak mahu berganjak.  Geram bila tidak diendahkan, Chai bertindak mahu menampar pipi mulus Nyla.  Namun belum sampai tangan itu mendarat ke pipi Nyla, ada satu tangan menghalangnya.

            Come on la bro, jangan berkasar dengan perempuan.  Kalu muka dia cacat, macam mana mau dapat customer.”Chai merengus.

            “Lu sapa mau ajar wa.”soal Chai keras.

            “Dia adik gua, Tommy.”jawab Vince bagi pihak adiknya.

            “Vince, lu cakap sama adik lu.  Gua bole handle, jangan masuk campur.”marah Chai lagi.

            “Chai, lu cool boleh tak?”pujuk Vince.

            “Wa tak suka orang kacau kerja wa.”balas Chai lagi.

            “Chai, look! Ini perempuan abang gua sudah beli.  Barang sudah beli jadi hak milik gua.  Jadi wa tak suka lu kasar sama dia.”pulang paku buah keras Tommy.  Vince mengisyaratkan agar Tommy beredar dari situ, biar dia selesaikan dengan Chai disini.

            “Suka hati lu lah, nah! Ambik ini perempuan.”ditolaknya badan Nyla kasar tepat ke dada Tommy.  Nasib baik sempat disambut lelaki itu, jika tidak sudah selamat muka Nyla mendarat ke jalan bertar.

            “Huh! Lu memang gila!”luah Tommy lantas beredar dari situ.  Bergerak-gerak rahang Chai marah bila dipanggil begitu.  Rasa mahu ditumbuk muka adik Vince itu, namun sempat dihalang oleh Vince.

            Sorry lah bro, adik wa memang macam tu.  Kita kira settle disini saja, okay.”Vince cuba meleraikan perbalahan ini tanpa sebarang pergaduhan.

            “Kali ini wa lepaskan adik lu.  Lain kali wa tak kisah dia adik lu ke atau siapa pun, wa belasah saja.  Next time, masa kita berusan jangan bawa dia bersama.”pesan Chai keras sebelum melangkah pergi meninggalkan Vince disitu.

            Vince menggeleng-geleng kepalanya, satu kepala batu dan satu lagi keras kepala.  Susahlah kalau hendak berusan lagi kalau begini jadinya.

            “Lu nak buat apa dengan itu perempuan?”soal Chai kasar.  Tidak pernah-pernah Vince minta dia carikan wanita seperti cirri-ciri itu.

            “Adalah, yang pasti bukan untuk gua.  Tadi lu nampak adik gua, dia yang nak itu perempuan.  Gua tolong cari untuk dia saja.”Chai tersengih-sengih, tidak percaya adik Vince yang baik pun suka perempuan macam itu.

            “Lu jaminkan itu perempuan muda dan masih dara.”soal Vince ingin kepastian.  Itu salah satu requirement adiknnya untuk melaksanakan misi mereka.

            “Wa jamin, ni tengok dia punya ic.  Lagipun wa dapat dia dari orang yang boleh dipercayai.”dengan megah Chai berkata.  Vince meneliti ic gadis itu, baru berumur 18 tahun.  Kenapa nak jadi pelacur, tak sayang diri sendiri kah?

            “Siapa orang tu?”soal Vince ingin tahu lebih lanjut.

            “Orang tu kawan wa.  Dia jumpa ini budak tengah cari kerja, so dia pun offer ini perempuan kerja sama dia.”cerita Chai menarik perhatian Vince.  Terlalu mudah benar nak perangkap gadis-gadis muda sekarang.

            “Habis itu dia terima lah.”soal Vince seakan tidak percaya.

            “Bro, sekarang zaman sekarang orang tak kisah.  Janji boleh dapat duit.”sangkah Chai bila melihat wajah tidak percaya Vince.  Selalunya teman dia ini tidak banyak soal jawab, tapi kali ini terlalu banyak pula pertanyaannya.

            “Sampai macam itu sekali.”keluh Vince lagi.

            “Ala bro, lu macam tak pernah buat ini kerja.  Sekarang macam menyesal pula, apa kes?”lancar saja mulut Chai mengejek rakannya ini.

            “Duit wa mana?”soal Chai bila Vince membisu.

            “Nah”sampul surat berisi wang bertukar tangan.  Chai membuka dan mengira sekilas jumlah wang didalamnya.  Senyuman mekar terbit dari bibirnya.

            Nice to doing business with you.  Nanti kalau mau lagi, lu cakap sama wa saja.  Semua ada, yang kecil, yang besar, yang putih, yang hitam, macam-maca pun ada.”promote Chai mengenai bisness anak ayamnya.

            “Lu ni Chai, jual orang macam jual ikan lagaknya”ucap Vince bersaja.

            “Betul apa ma.  Kerja wa jual orang, bukan jual barang.”sahut Chai bersama ketawa berdekah-dekah. 

            “Suka hati lu lah Chai, wa mahu campur.  Yang penting bila gua nak lu mesti dapatkan itu barang. “ujar Vince malas hendak berbahas.

            “Lain kali wa dapat barang baik, terus wa telefon lu.”Vince tersengih, tahu Chai tidak pernah menghampakan dirinya.

            “Tengoklah nanti, sekarang aku nak ke pejabat.  Ada banyak kerja yang kau kena buat.  Gua chow dulu.”langkah kaki dibawa meninggalkan kelab malam Chai dengan seribu persoalan.  Dia sendiri tidak mengerti mengapa dia terlalu banyak bertanyakan tentang gadis ini.  Sedangkan dulu dia tidak pernah begini, dapat saja terus ngap dan guna selama mungkin sebelum diserahkan kembali kepada Chai untuk diguna pakai semula.

            Kejadian 2 minggu lepas menganggu fikirannya, ketika adiknya datang menemuinya dipejabat.  Wajah sunggul adiknya merpa di muka pintu biliknya.

            “Apa ada bro, you look so awful today?”wajah kelat adiknya ditenung.  Dari mula wajah Tommy muncul dimuka pintu, dia sudah menyesaki sesuatu.

            “Tok Wan.”sepatah jawab Tommy.

            “Kenapa dengan Tok Wan?”soal Vince lalu melabuh duduk berhadapan adiknya disofa.

            “Tok Wan sakit, dia nak Tom cepat-cepat berkahwin sebelum dia menutup matanya.”jawab Tommy sayu.  Vince ketawa, mula-mula perlahan lama-lama kuat pula bunyinya.  Tommy tergamam, “Giler apa abang dia ni.  Orang tengah susah hati dia lagi mahu ketawa.”

            “Vince, stop laughing.  I’m dead serious!”marah Tommy bersama jelingan tajam.

            “Tak bro, aku tak ketawakan pasal Tok Wan.  Tapi aku ketawakan pasal Tok Wan suruh kau kahwin, itu yang kelakarnya.”ujar Vince bersama sisa tawa dibibir.

            “Apa yang lucu dengan bab tu?”soal Tommy dengan wajah cemberut.

           “Yelah, bila kau cakap Tok Wan suruh kau kahwin.  Wajah kau macam budak umur 12 tahun nak kena sunat.  Macam itulah wajah kau bro.”komen Vince.  Tommy merengus, geram bila merasa dirinya dipermainkan.

            “Aku serius bro, aku tak nak kahwin.  Belum masanya lagi dan yang pasti aku tak ada satu calon pun yang berkenan.  Aku masih nak hidup single, tak mahu terikat dengan mana-mana perempuan pun.”luah hati Tommy. 

            Memang benar dia suka hidup bersendirian dari terikat oleh mana-mana perempuan.  Baginya hidup single mudah, tiada apa yang harus difikirkan.  Tiada isteri yang membebel setiap kali dia lewat pulang dari kerja, tiada suara riuh anak yang menganggu ketika dia ingin berehat dan yang paling penting tiada orang boleh mengatur kehidupannya.  Dia bebas melakukan apa saja yang dia mahukan tanpa rasa tertekan.
            “Then fine someone yang boleh kau jadikan sebagai sandaran.”cadang Vince.

            “Maksud kau?”

            “Apa susah, cari seorang gadis buat jadi isteri sementara.  Lepas itu bila Tok Wan dah tak ada, kau lepaskan dia.  Kan senang.”jelas Vince.

            “Maksud kau aku nikah kontrak sementara tunggu Tok Wan masih hidup.  Lepas tu, bila Tok Wan dah tak ada aku boleh ceraikan dia.  Macam tu?”mata Tommy terbeliak, tak sangka Vince boleh mengutarakan idea yang bodoh segitu.

            “Yay..itulah salah satu cara untuk kau selesaikan masalah ini.  Nasib baik aku bukan dari keluarga betul kau , kalau tidak aku pun jadi mangsa kahwin paksa oleh Tok Wan.”Tommy menjeling tajam, ayat terakhir itu sedikit sebanyak menganggu dirinya.

            “Mana aku nak cari perempuan macam tu?”kali ini Tommy sudah termakan pujukan dari Vince.  Walaupun idea itu boleh dikatakan idea gila, tapi tak salah kalau dia ikut sekadar untuk memuaskan hati Tok Wan nya.

           “We Wait and see.”gumam Vince dibibir.  Tommy pula masih diam menanti butiran lanjut dari bibir abangnya itu.
~Bersambung~
 

3 comments:

  1. kak has... awatlah AI x dapat kesan butang follow this blog..
    kat mana... kat mana... xdapat nak carikkk.. selalu terlepas entry terbaru akak tahu... AULIA IMAN..

    ReplyDelete